Biodiesel truck NBAA

Nederlandse Biodiesel uit Afval Alliantie: ‘Maak van B7 een B10’

Bron: NBAA

De vijf grootste biodieselfabrieken van Nederland verenigden zich in mei in de Nederlandse Biodiesel uit Afval Alliantie (NBAA). Voor de bedrijven is het duidelijk: biodiesel gaat een belangrijk deel uitmaken van de toekomstige mix van hernieuwbare energie voor het transport. ‘’We denken dat er een grote toekomst voor biodiesel uit afval is weggelegd’’, zegt voorzitter Dickon Posnett.

In de nieuw opgerichte alliantie bundelen Argent Energy, Bio-Oil Group, Greenergy, Renewable Energy Group (REG) en Münzer hun krachten. Allen houden ze zich bezig met de productie van biodiesel uit afval, zoals gebruikt frituurvet en dierlijke vetten. Deze biobrandstof is verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle broeikasgasreducties op transportbrandstoffen in Nederland. ‘’Het is belangrijk dat we de oliemaatschappijen blijven bevoorraden met de hernieuwbare producten’’, aldus Posnett.

Van Verenigd Koninkrijk naar Nederland

De Schot, ook directeur publieke zaken van Argent Energy, houdt zich aan de overkant van de Noordzee al jaren met dit thema bezig. ‘’We hebben altijd gezien dat Nederland en het Verenigd Koninkrijk nauw samenwerken op dit gebied en de wetgeving is redelijk gelijkwaardig, dus dat bracht ons naar Nederland.’’ Hoewel er volgens Posnett in ons land ‘uitstekende brancheorganisaties’ bestaan die zich bezighouden met biobrandstoffen (NVDB en MVO), merkten de partijen die zich de afgelopen maand aansloten bij de nieuwe alliantie ook dat er iets miste: specifieke aandacht voor het politieke beleid met betrekking tot biodiesel uit afval.

‘’Wij en een handvol bedrijven realiseerden ons dat er momenteel beleidsplannen zijn die een grote invloed gaan hebben op onze bedrijfsvoering’’, legt de voorzitter uit. ‘’Het interessante aan onze industrie is dat wetgeving een honderd procent invloed heeft op onze markt. Het ondersteunt het niet alleen, het creëert de markt. Wij willen hier daarom over in gesprek blijven met de overheid en de politiek. We willen ervoor zorgen dat ons verhaal overkomt.’’

Parallel aan elektrificatie

De boodschap van de vijf partijen aan de politiek is helder: terwijl (volledige) elektrificatie en waterstof eraan komen, is er een parallel pad nodig waarin ook steun is voor biobrandstoffen. Volgens de NBAA kan dat pad onder andere gelopen worden door de standaard voor diesel in Nederland te veranderen. Waar nu 7 procent biodiesel bijgemengd mag worden bij een liter fossiele diesel (B7), zou de alliantie graag zien dat dit B10 wordt en dus 10 procent van een liter reguliere diesel uit biodiesel gaat bestaan.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

biodieselfabriek NBAA
Een deel van de Nederlandse biodieselfabrieken verenigde zich dit jaar in de NBAA.

‘’Het resultaat zou een grote CO2-besparing zijn voor een brandstof die algemeen gebruikt wordt, met name in het zware transport. Er is geen reden waarom dit niet zou kunnen. Alleen de regelgeving dient aangepast te worden. Biodiesel kan zonder problemen in hogere percentages worden bijgemengd. Van alles dat niet elektrisch is, moedigen we aan om de hoeveelheid biobrandstof te verhogen.’’

FAME

De NBAA houdt zich overigens niet bezig met HVO, maar alleen met biodiesel oftewel FAME. Omdat ongeveer 90 tot 95 procent van de biodiesel uit afval wordt gemaakt, is de kans volgens Posnett groot dat het product bij veel pompen in Nederland terug te vinden is. En hoewel de partijen ook geloven dat elektrificatie een goede weg vooruit is, proberen ze politici te herinneren aan het feit dat de elektrificatie niet dit jaar, noch over vijf jaar gaat plaatsvinden. ‘’Bijvoorbeeld bussen en vrachtwagens zullen de komende vijftien jaar niet elektrisch rijden. Vanuit ons perspectief is dat vijftien tot twintig jaar om biobrandstoffen te gebruiken in plaats van fossiele brandstoffen.’’

Volgens Posnett draagt biodiesel momenteel bij aan maar liefst 50 procent van de CO2-reductie in het wegtransport. Dat is het resultaat van jarenlange stimulering van deze duurzame brandstof door de overheid, stelt de voorzitter. Toch is het toekomstbeeld in Nederland dat de brandstof langzaam verdwijnt. ‘’De overheid focust zich vooral op elektrificatie. Een manier waarop ze dat willen bereiken, is om de huidige ontwikkelingen daarbuiten, zoals een groeiende biodieselmarkt, te limiteren. Wij vinden het niet logisch dat het gebruiken van afval voor brandstof daarvoor drastisch moet afnemen. In plaats van het ene goede (biobrandstof) nu te vervangen door het andere (elektriciteit), proberen wij in de transitieperiode aanvulling te stimuleren.’’

Eerlijk speelveld

‘’We vinden een eerlijk speelveld voor onze producten belangrijk’’, vervolgt de voorzitter. ‘’We willen dat de markt bepaalt wat de beste manier is om de uitstoot te verminderen. We willen ons aandeel hebben – naast alle andere opties in de verduurzaming – en de organisaties die B10 steunen, helpen. Biodiesel is naast elektriciteit en waterstof een essentieel onderdeel van de mix van duurzame brandstoffen.’’

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.