Foto: Hyundai Nederland

Hyundai stapt als aandeelhouder in Duitse samenwerking H2Mobility

Foto: Hyundai Nederland

Terwijl de infrastructuur voor het tanken van waterstof in Nederland nog in de kinderschoenen staat, zijn ze bij onze oosterburen een stuk verder. De teller gaat al richting de honderd locaties. Dat is onder meer te danken aan H2MOBILITY, een samenwerking van autofabrikanten, oliemaatschappijen en leveranciers van waterstof. Hyundai is voortaan ook aandeelhouder van dit Duitse initiatief.

Hyundai is de eerste aandeelhouder buiten de groep van oprichtende leden. Dat zijn TotalEnergies, Shell, OMV, Linde, Air Liquide en Daimler. Hyundai wordt vertegenwoordigd door Hyundai Motor Deutschland. Ook BMW, Honda, Toyota en Volkswagen zijn betrokken bij de Duitse samenwerking.

Sinds de oprichting van H2MOBILITY in 2015 fungeert Hyundai al als aangesloten partner in de ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur in Duitsland. De Zuid-Koreaanse fabrikant benadrukt de belangrijke rol die zowel waterstof als de Duitse markt voor het bedrijf spelen.

Alle waterstoftankstations van H2MOBILITY kunnen waterstof-elektrisch aangedreven brandstofcelvoertuigen bedienen, inclusief personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (bij 700 bar). Door het toenemende aantal personenauto’s, bussen, vuilniswagens, veegmachines en vrachtwagens die op schone brandstof rijden, zijn er steeds meer waterstoftankstations die zich toeleggen op het bedienen van de grotere bedrijfsvoertuigen (bij 350 bar).

Hoe belangrijk wordt waterstof als alternatieve brandstof? Over die vraag buigen we ons op woensdag 10 november tijdens het Nationaal Waterstof Congres, onderdeel van de Tankstation & Carwash Vakbeurs in Houten. Het Nationaal Waterstofcongres vindt plaats op 10 november van 10:30 tot 15:00 uur. De lunch tussen de middag wordt geserveerd op de beursvloer, zodat deelnemers uitgebreid de mogelijkheid hebben voor een ronde langs de standhouders. De registratie is nog niet open.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.