MKB Brandstof

‘Mensen hechten veel waarde aan goedkoop tanken’

MKB Brandstof

De applicatie ‘Tanken met MKB Brandstof’ werd al meer dan 100.000 keer gedownload. De parkeer- en laadapp van het bedrijf staat inmiddels op 40.000 mobiele telefoons en de app voor de carwash werd meer dan 20.000 keer geïnstalleerd. “We willen onze deelnemers zo goed mogelijk informeren en tonen waar je gebruik kunt maken van onze diensten’’, verklaart businessmanager Jorn Zijlstra de groei van MKB Brandstof.

Het bedrijf bestaat sinds 2005. MKB Brandstof probeert ondernemers te helpen met hun administratie op het gebied van mobiliteit. Daarbij gaat het naast tanken ook om laden, parkeren en het gebruik van de carwash. “Het idee is dat de ondernemers geen losse bonnetjes meer hebben en hun dure tijd niet kwijt zijn aan de administratie van bonnetjes. Ze krijgen één keer per maand een factuur met de btw-specificaties.’’

Het in Rotterdam gevestigde MKB Brandstof is vooral bekend vanwege de tankpas, waarmee bij elk tankstation in Nederland afgerekend kan worden. Ook zo’n 1500 locaties in België en Luxemburg accepteren de kaart. Om de mkb’ers verder op weg te helpen, werden daar later ook apps aan toegevoegd. De grootste en bekendste daarvan is de applicatie gericht op tanken. “We willen onze gebruikers laten weten waar ze kunnen tanken en tegen welk tarief. Je hebt heel makkelijk inzichtelijk welke locaties er zijn en welke prijzen ze hebben. Mensen hechten heel veel waarde aan goedkoop tanken. Al is het maar een paar cent. Onze deelnemers zijn niet gebonden aan benzinestations van een bepaald merk. Zo kunnen onze deelnemers profiteren van flinke prijsverschillen.’’

Automatische koppeling

Om de prijzen in de Tanken-app steeds zo actueel mogelijk te houden, wordt via een automatische koppeling aan de achterkant van het systeem gekeken waar de 95.000 klanten van MKB Brandstof geweest zijn. Daarbij is het vooral belangrijk tegen welke prijs ze daar hun auto hebben volgegooid. Op die manier kan steeds de juiste prijs gecommuniceerd worden, hoewel het wel eens voorkomt dat er een bepaalde tijd geen gebruik wordt gemaakt van een locatie. “Dan kan het zijn dat we niet altijd de meest actuele data hebben, maar dit vermelden we wel in de app’’, zegt Zijlstra hierover. “Het is de uitdaging om de prijzen steeds zo actueel mogelijk te houden.’’

Toch kan het voor pomphouders juist frustrerend zijn dat de applicatie bestaat, want als de buurman een paar cent goedkoper is, zullen de klanten van MKB Brandstof daar eerder naartoe gaan. Volgens Zijlstra is het vertrekpunt van de applicaties dan ook zoveel mogelijk gemak bieden aan de klanten van het bedrijf. “Dat willen we zo goed mogelijk doen. Bij tanken gaat dat toch vooral om het tonen van de prijs.’’

Carwash

Zo’n gratis app als voor het tanken werd later ook voor parkeren, laden en de carwash uitgebracht. In plaats van het type brandstof, kun je in de Carwash-app zien of het bijvoorbeeld om een roll-over gaat of een wasbox. “Zonder in te loggen, heb je toegang tot informatie over de 1200 locaties waar wij op zijn aangesloten.’’ Daarbij gaat het voornamelijk om carwashes die gevestigd zijn bij een tankstation. Ook in deze app worden de gegevens door middel van een automatische koppeling aangeleverd. “Het is het ontsluiten van informatie die algemeen bekend is.’’

Groei

De businessmanager ziet dat het gebruik van de Carwash-app de afgelopen tijd sterk is gestegen, vooral na eind februari toen de smeltende sneeuw zorgde voor grote aantallen bezoekers in de wasstraat. Volgens Zijlstra was het die week ‘opvallend druk’. “Er was een record aan downloads van de app deze maand. Dat was echt boven verwachting. Klanten wilden toch de pekel van hun auto wassen.’’

Maar waarom niet alles gewoon in één app? Volgens Zijlstra is de huidige verdeling geleidelijk zo ontstaan. “Destijds bij het bouwen van de apps was de overtuiging dat we één app zouden hebben met ook maar één doel. Je wilt de app zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk maken, maar ik sluit niet uit dat we de functionaliteit in de toekomst in een enkele app integreren.’’

“De ontwikkeling van onze apps is een continu proces. Hier nemen we zoveel mogelijk de feedback van onze gebruikers mee. Ook horen we graag de feedback van de pomphouders. Wie weet leidt dit weer tot een mooie samenwerking en handige functionaliteit in de app voor onze deelnemers’’, voegt hij toe.

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 2. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.