Truckfabrikant Scania verwacht dat elektrisch rijden waterstof inhaalt

Scania denkt dat elektrisch rijden het belangrijkste alternatief wordt voor vrachtwagens die nu nog op fossiele brandstoffen rijden. Hiermee lijkt elektrisch rijden voor het Zweedse bedrijf belangrijker te worden dan het gebruik van waterstof. In 2025 verwacht Scania dat ongeveer tien procent van alle verkochte voertuigen in Europa elektrisch rijdt. Rond 2030 zou dit zelfs vijftig procent moeten zijn. 

Volgens de vrachtwagenmaker is de capaciteit van de accu’s voor zware voertuigen snel verbeterd. Naast de laadtijd verbetert ook de laadcyclus en de rendabiliteit. Elektrisch rijden zou daarmee steeds goedkoper worden. Scania gelooft dat elektrische voertuigen geleidelijk transportmiddelen inhalen die rijden op fossiele en biobrandstof. 

In tegenstelling tot waterstof is bij elektrisch rijden minder hernieuwbare elektriciteit nodig om het voertuig van stroom te voorzien. Er gaat volgens Scania namelijk veel energie verloren bij de productie, distributie en omzetting van waterstof naar elektriciteit. Daarnaast zijn de kosten voor een waterstofvoertuig hoger dan die van een elektrisch rijdende vrachtwagen, omdat bijvoorbeeld de lucht- en koelsystemen complexer zijn. Ook kost het meer moeite om de veiligheid van waterstof te waarborgen, omdat het een ‘vluchtig’ gas is. 

“We zien dat batterij-elektrische oplossingen de eerste emissievrije technologie is die een brede markt bereikt”, zegt Alexander Vlaskamp. Volgens het hoofd van de sales- en marketingafdeling van Scania betekent dit niet direct het einde van waterstof. “Om te doen wat het beste is voor zowel het operationele rendement van onze klanten als voor onze planeet, sluiten we de deur niet voor welke mogelijkheden dan ook.” In de toekomst zou het daarom ook ook een combinatie kunnen worden van zowel waterstof als elektrisch rijden. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.