Foto: MultiTankcard

‘Markt is klaar voor in-app betalen’

Ondanks de coronacrisis kan MultiTankcard terugkijken op een verrassend succesvol jaar, zegt algemeen directeur Patrick Roozeman. Daar moet in 2021 een vervolg aan gegeven worden met een in-app betaalfunctionaliteit, maar bovenal met het benutten van de kennis en expertise van MultiTankcard op het gebied van transacties. Met dertig jaar aan ervaring met brandstof op zak wil het bedrijf nu ook gas geven op de markt voor elektrisch rijden.

Het afgelopen jaar was in veel opzichten een vreemd jaar. MultiTankcard vierde zijn dertigjarig bestaan, maar reden voor een feestje was er vanwege de coronacrisis niet. Toch kreeg het bedrijf de beste cadeau’s die een onderneming zich kan wensen: flexibiliteit en weerbaarheid van het personeel, continuïteit in de bedrijfsvoering en een businessmodel dat tegen een stootje bleek te kunnen. 

Precies die ingrediënten zorgden ervoor dat MultiTankcard zich niet alleen door de zware maanden heen wist te slaan, maar ook dat het beter voorbereid was toen de coronamaatregelen weer aangescherpt werden. “De schrik is nu van een heel andere orde, het is nu meer teleurstelling. Dat zie je ook terug in de bedrijvigheid, die ditmaal niet inzakt maar simpelweg iets afneemt. Ook het aantal kilometers is lang niet zo laag als eerder dit jaar”, zegt Roozeman.

Contactloos betalen

De meest positieve verrassing en daarmee ook de belangrijkste les van de achterliggende periode is volgens Roozeman het belang van communicatie, zowel naar het personeel toe als de klanten. “Zo hebben we ervoor gezorgd dat de positiviteit en het enthousiasme onderling is gebleven. Aan de bedrijfskant hebben we via communicatie de rust uitgestraald die nodig is. We spelen immers een cruciale rol voor partijen die mobiliteit nodig hebben. Daar kan geen verstoring in zijn.”

Nu de rust een beetje is weergekeerd, kijkt Roozeman voorzichtig vooruit. Volgend jaar zal allereerst in het teken staan van het volgen van de ingeslagen koers. Dat wil zeggen dat de lijn van het afgelopen jaar doorgetrokken moet worden, waarbij opnieuw veel aandacht is voor klanttevredenheid, klantenretentie en het waarborgen van het omzetvolume in brandstof en laadsessies. Met contactloos betalen via de MoveMove- of MultiTankcard-app en elektrisch rijden wil MultiTankcard de volgende stappen zetten.

Omarmen technologie

Nog voor het einde van het jaar moet in-app betalen mogelijk worden. Daarna wil het bedrijf exploitanten van tankstations zo ver te krijgen deze technologie te omarmen. Roozeman hoopt dat de gewenning met contactloos betalen die in de afgelopen maanden heeft plaatsgevonden daarbij een rol kan spelen. “De markt is er klaar voor.”

Het systeem herkent waar je staat, waarna je via de app de pomp en de brandstof selecteert. Vervolgens wordt het vulpunt vrijgegeven en vindt facturatie via de normale route plaats. “Je hoeft je auto bij wijze van spreken nauwelijks nog uit”, zegt Roozeman. Bij tankstations kan de app gekoppeld worden aan loyaliteit, waarbij het zo geregeld kan worden dat de bestuurder een zogeheten pushbericht krijgt dat als je bij formule X tankt, je een gratis kop koffie krijgt. “De IT-omgeving is zo ingericht dat iedereen zich erbij kan aansluiten. Dat zullen vermoedelijk allereerst kleinere tankformules  zijn. Die kunnen sneller schakelen, terwijl bij grotere namen de interne afstemming mogelijk iets meer tijd vergt”, zegt Roozeman over de plannen.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Patrick Roozeman, algemeen directeur van MultiTankcard.

Daarnaast kijkt Multicard samen met andere pasaanbieders naar hoe ze het betaalsysteem als groep verder kunnen ontwikkelen. Op die manier hopen de partijen het volume zo groot te maken dat het voor exploitanten loont om hun systemen voor in-app betalingen geschikt te maken. “We staan aan het begin van een nieuwe ontwikkeling en dan wordt er door geïnteresseerden meer naar de kosten dan naar potentiële opbrengsten gekeken. Toch denken we dat zodra de eerste exploitanten overstag gaan, andere en ook grotere partijen zullen volgen”, zegt Roozeman.

Grip

Een ander belangrijk inzicht was de snelle daling van het aantal laadsessies voor elektrische auto’s. Deze voertuigen zitten vanwege de bijtellingsregels vooral bij de grote zakelijke partijen, waardoor de auto’s bij thuiswerken sneller stilstaan. “Transactievergoedingen zijn al niet ons verdienmodel. Maar als er al sprake is van transactievergoedingen op laden, dan zijn deze vele malen lager dan die op brandstof. Als dan het aantal tanktransacties ook nog eens sneller terugvalt, moet je zorgen dat het verdienmodel op orde is naar de toekomst toe”, aldus Roozeman.

De markt voor elektrisch rijden ontwikkelt zich sowieso anders dan de brandstofmarkt, merkt Roozeman. Allereerst krijg je met een elektrisch voertuig netwerktoegang die veel internationaler ingericht is. Met een laadpas van paalbeheerders krijgen bestuurders al snel toegang tot een Europees netwerk, terwijl dat aan de brandstofkant nog heel lokaal georganiseerd is.

Waar MultiTankcard nu bovendien tegenaan loopt is dat er in Nederland sprake is van de wet van de remmende voorsprong op het gebied van laadpalen. Er staan volgens Roozeman nu nog veel ‘domme’ palen, terwijl je naar een systeem moet dat kan communiceren met de laadinfrastructuur, of naar duurdere palen die van een betaalsysteem voorzien zijn. Roozeman verwacht dat MultiTankcard zich op dit vlak kan onderscheiden door veel meer in de cloud te faciliteren.

Volume of data?

Een ander cruciaal verschil is dat brandstof een fysiek product is dat in een bepaald volume in de auto gaat, terwijl het bij elektrische voertuigen meer om data draait. MultiTankcard ziet kansen in het inzichtelijk maken van die informatiestromen. De markt hiervoor staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, zegt Roozeman, aangezien een laadpas nu eigenlijk altijd werkt. Het is daarentegen niet ondenkbaar dat werkgevers en bijvoorbeeld locatie-eigenaren grip willen krijgen op wie er waar mag laden en in welke mate.

“Dat in realtime geautoriseerd krijgen en het vervolgens ook kunnen verwerken, dat proces is voor veel andere partijen helemaal nieuw. Dergelijk transactiewerk is niet heel sexy, maar wel in toenemende mate belangrijk. Het is eigenlijk gewoon een IT-oplossing maar wel een waar wij al 30 jaar ervaring mee hebben”, besluit Roozeman. 

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.