‘Snellader is must voor elk goedlopend tankstation’

Lange tijd keek de branche de kat uit de boom, maar inmiddels is het roer wel om. Zelfs traditionele tankstationpartijen besluiten steeds vaker om laadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen. “Door de enorme investeringen die de grote autofabrikanten doen en door de steeds lagere aanschafkosten van elektrische voertuigen zal deze markt de komende jaren explosief doorgroeien.”

Aan het woord zijn Jasper Boogert (39) en Kees van Bergen (59). Boogert is in de sector vooral bekend door zijn werkzaamheden bij VARO Energy. Hij was daar manager van alle tankstations in Nederland en België. Sinds april 2020 is Boogert werkzaam als Business Development Manager bij Orange Charging, dat onderdeel is van Sakko Holding. Van Bergen heeft met twee compagnons Ecotap opgericht. In 2011 werd in een kleine en jonge markt begonnen met de productie van laders voor elektrische fietsen en andere vormen van mobiliteit. Inmiddels is Ecotap uitgegroeid tot een van de marktleiders in verkoop van laadvoorzieningen in meer dan twintig landen. Ook internationale partijen zoals Volkswagen, BMW, McDonalds, DHL en Allego kopen grote aantallen laders bij het Brabantse bedrijf.

Verkoop van tankstations

Eind 2019 verkocht Sakko in een keer maar liefst 23 tankstations aan Total Nederland, bijna de helft van het totaal aantal. Doelstelling van de verkoop was een verbreding van de activiteiten. “Sakko was al actief met Orange Ventures en de Orange Cabins en Rental Group. In april 2020 werd daar Orange Charging aan toegevoegd en onlangs werd Orange Cooling opgericht. Voor 2021 staat een verdere verbreding gepland,” aldus Boogert.

In april 2020 is het nieuwe bedrijfsonderdeel gestart met de uitrol van een netwerk van laadvoorzieningen. Boogert: “We richten ons op de exploitatie hiervan. We zijn direct begonnen met het zoeken naar goede laadlocaties en hebben ons verdiept in de plekken met de grootste laadpotentie.” De focus ligt daarbij vooral op Nederland en België, maar inmiddels zijn er ook al locaties in Duitsland. “We zien potentie in bestemmingslocaties zoals vakantieparken, hotels, ziekenhuizen en kantoorpanden. Maar we kijken natuurlijk ook naar tankstations die geschikt zijn voor het plaatsen van snelladers. De eerste zes maanden hebben we gebruikt om de markt te leren kennen, de orderportefeuille te vullen en om een keuze te maken uit leveranciers van laders, backofficesystemen en installateurs.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

In zee met Ecotap

Voor wat betreft de levering van laders viel de keuze uiteindelijk op Ecotap, een bekende leverancier van een brede range aan laadvoorzieningen. Boogert: “We hebben gesprekken gevoerd met diverse leveranciers en kochten verschillende laders en snelladers in om tot een goede vergelijking te komen.” Niet alleen de prijs, maar ook de productrange, garantie, onderhoud, de compatibiliteit met verschillende backoffices en het type onderneming speelden een belangrijke rol. “De klik met Ecotap was er direct.”

Hoewel Orange Charging is gestart in de coronaperiode zijn de gevolgen niet al te groot geweest, benadrukt Boogert. “Het is moeilijk om hier een goede inschatting van te maken, maar ik denk dat de schade beperkt is gebleven. Het is gelukt om een aantal mooie deals te sluiten, waaronder met Center Parcs.” Voor alle vakantieparken in Nederland, België en Duitsland verzorgt Orange Charging de plaatsing en exploitatie van laders. In Rotterdam worden twee laadpleinen gerealiseerd voor meer dan veertig elektrische voertuigen en in Tilburg wordt een grote snellaadlocatie gerealiseerd. “Uiteindelijk zullen op deze locatie zestien voertuigen gelijktijdig kunnen laden.” Zonder de nauwe samenwerking met Ecotap was het niet mogelijk geweest om zo snel te groeien, benadrukt Boogert.

Kansen voor tankstations

Ook Van Bergen ziet veel mogelijkheden voor het plaatsen van snelladers bij tankstations. “Grote maatschappijen zoals Shell, Total en Q8 (Tango) maken werk van elektrisch laden en ook kleinere partijen besluiten om laders te plaatsen. We leveren onder andere aan CZAV, Hulshof, Van Kessel en Tamoil en zien veel meer mogelijkheden in de oliebranche. Ook deze sector zal inzien dat elektrisch rijden niet te stoppen is. Een logische stap wat ons betreft, waarin wij graag een actieve rol spelen.”

Maar welk type laadpaal is interessant voor een tankstation? “In onze optiek zou ieder goedlopend tankstation met een shop tenminste één snellader kunnen plaatsen. Wij bieden bijvoorbeeld een 60 kW-lader die hier uitermate geschikt voor is. Middels load-balancing kunnen we ervoor zorgen dat de beschikbare capaciteit altijd maximaal wordt benut.” Hierdoor kunnen de kosten voor de verzwaring van aansluitingen beperkt blijven. Naast het verdienmodel op de elektriciteit zorgt de aanwezigheid van een snellader ervoor dat meer klanten aanwezig zijn die aankopen in de shop zullen doen. “Voor een exploitant van een tankstation genoeg redenen om in laadvoorzieningen te investeren dus”, aldus Van Bergen.

Boogert en Van Bergen zijn er allebei van overtuigd dat traditionele partijen in de oliesector verder moeten kijken dan alleen de eigen tankstations. Van Bergen: “Laders exploiteren kan natuurlijk ook op andere locaties. De exploitatie van laadvoorzieningen sluit perfect aan op de expertise van tankstationexploitanten. Ik zie inmiddels dat een aantal bedrijven deze stap heeft gemaakt door ook in andere mobiliteitssectoren zoals openbaar vervoer, logistiek en de taxibranche een rol te gaan spelen.”

Van A tot Z

Met het brede productportfolio van Ecotap kan volgens Van Bergen voor iedere locatie een passend aanbod worden gemaakt. “We kunnen onze klanten volledig ontzorgen. Hieronder vallen zaken zoals advies, installatie, service en onderhoud. Maar ook een 24/7 helpdesk en inrichting van de aansturings- en afrekensystemen.” Samen met de klant wordt uiteindelijk bepaald welk type laadsysteem voor een bepaalde locatie het meest geschikt is. “Wij zouden zeggen, ga het gesprek aan en laat ons een en ander toelichten en voorrekenen. Wij durven te stellen dat wij voor iedere situatie het beste aanbod kunnen doen.” 

Toekomstplannen

Boogert geeft aan dat de investeringen en laadvolumes in lijn zijn met de verwachting. Op basis daarvan is besloten om de activiteiten verder uit te gaan breiden. Zo is specifiek voor de Belgische markt, in samenspraak met Ecotap, besloten dat beide partijen zich ook gaan richten op verkoop van laders bij onze zuiderburen. Boogert: “Vanaf het eerste kwartaal in 2021 werken we met drie verkoopmedewerkers in België en zullen we ook het verkoopteam in Nederland verder uit gaan breiden. Het is echt ontzettend leuk om in een markt actief te zijn die zo in beweging is”.

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Snellader is must voor elk goedlopend tankstation’ | TankPro.nl

‘Snellader is must voor elk goedlopend tankstation’

Lange tijd keek de branche de kat uit de boom, maar inmiddels is het roer wel om. Zelfs traditionele tankstationpartijen besluiten steeds vaker om laadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen. “Door de enorme investeringen die de grote autofabrikanten doen en door de steeds lagere aanschafkosten van elektrische voertuigen zal deze markt de komende jaren explosief doorgroeien.”

Aan het woord zijn Jasper Boogert (39) en Kees van Bergen (59). Boogert is in de sector vooral bekend door zijn werkzaamheden bij VARO Energy. Hij was daar manager van alle tankstations in Nederland en België. Sinds april 2020 is Boogert werkzaam als Business Development Manager bij Orange Charging, dat onderdeel is van Sakko Holding. Van Bergen heeft met twee compagnons Ecotap opgericht. In 2011 werd in een kleine en jonge markt begonnen met de productie van laders voor elektrische fietsen en andere vormen van mobiliteit. Inmiddels is Ecotap uitgegroeid tot een van de marktleiders in verkoop van laadvoorzieningen in meer dan twintig landen. Ook internationale partijen zoals Volkswagen, BMW, McDonalds, DHL en Allego kopen grote aantallen laders bij het Brabantse bedrijf.

Verkoop van tankstations

Eind 2019 verkocht Sakko in een keer maar liefst 23 tankstations aan Total Nederland, bijna de helft van het totaal aantal. Doelstelling van de verkoop was een verbreding van de activiteiten. “Sakko was al actief met Orange Ventures en de Orange Cabins en Rental Group. In april 2020 werd daar Orange Charging aan toegevoegd en onlangs werd Orange Cooling opgericht. Voor 2021 staat een verdere verbreding gepland,” aldus Boogert.

In april 2020 is het nieuwe bedrijfsonderdeel gestart met de uitrol van een netwerk van laadvoorzieningen. Boogert: “We richten ons op de exploitatie hiervan. We zijn direct begonnen met het zoeken naar goede laadlocaties en hebben ons verdiept in de plekken met de grootste laadpotentie.” De focus ligt daarbij vooral op Nederland en België, maar inmiddels zijn er ook al locaties in Duitsland. “We zien potentie in bestemmingslocaties zoals vakantieparken, hotels, ziekenhuizen en kantoorpanden. Maar we kijken natuurlijk ook naar tankstations die geschikt zijn voor het plaatsen van snelladers. De eerste zes maanden hebben we gebruikt om de markt te leren kennen, de orderportefeuille te vullen en om een keuze te maken uit leveranciers van laders, backofficesystemen en installateurs.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

In zee met Ecotap

Voor wat betreft de levering van laders viel de keuze uiteindelijk op Ecotap, een bekende leverancier van een brede range aan laadvoorzieningen. Boogert: “We hebben gesprekken gevoerd met diverse leveranciers en kochten verschillende laders en snelladers in om tot een goede vergelijking te komen.” Niet alleen de prijs, maar ook de productrange, garantie, onderhoud, de compatibiliteit met verschillende backoffices en het type onderneming speelden een belangrijke rol. “De klik met Ecotap was er direct.”

Hoewel Orange Charging is gestart in de coronaperiode zijn de gevolgen niet al te groot geweest, benadrukt Boogert. “Het is moeilijk om hier een goede inschatting van te maken, maar ik denk dat de schade beperkt is gebleven. Het is gelukt om een aantal mooie deals te sluiten, waaronder met Center Parcs.” Voor alle vakantieparken in Nederland, België en Duitsland verzorgt Orange Charging de plaatsing en exploitatie van laders. In Rotterdam worden twee laadpleinen gerealiseerd voor meer dan veertig elektrische voertuigen en in Tilburg wordt een grote snellaadlocatie gerealiseerd. “Uiteindelijk zullen op deze locatie zestien voertuigen gelijktijdig kunnen laden.” Zonder de nauwe samenwerking met Ecotap was het niet mogelijk geweest om zo snel te groeien, benadrukt Boogert.

Kansen voor tankstations

Ook Van Bergen ziet veel mogelijkheden voor het plaatsen van snelladers bij tankstations. “Grote maatschappijen zoals Shell, Total en Q8 (Tango) maken werk van elektrisch laden en ook kleinere partijen besluiten om laders te plaatsen. We leveren onder andere aan CZAV, Hulshof, Van Kessel en Tamoil en zien veel meer mogelijkheden in de oliebranche. Ook deze sector zal inzien dat elektrisch rijden niet te stoppen is. Een logische stap wat ons betreft, waarin wij graag een actieve rol spelen.”

Maar welk type laadpaal is interessant voor een tankstation? “In onze optiek zou ieder goedlopend tankstation met een shop tenminste één snellader kunnen plaatsen. Wij bieden bijvoorbeeld een 60 kW-lader die hier uitermate geschikt voor is. Middels load-balancing kunnen we ervoor zorgen dat de beschikbare capaciteit altijd maximaal wordt benut.” Hierdoor kunnen de kosten voor de verzwaring van aansluitingen beperkt blijven. Naast het verdienmodel op de elektriciteit zorgt de aanwezigheid van een snellader ervoor dat meer klanten aanwezig zijn die aankopen in de shop zullen doen. “Voor een exploitant van een tankstation genoeg redenen om in laadvoorzieningen te investeren dus”, aldus Van Bergen.

Boogert en Van Bergen zijn er allebei van overtuigd dat traditionele partijen in de oliesector verder moeten kijken dan alleen de eigen tankstations. Van Bergen: “Laders exploiteren kan natuurlijk ook op andere locaties. De exploitatie van laadvoorzieningen sluit perfect aan op de expertise van tankstationexploitanten. Ik zie inmiddels dat een aantal bedrijven deze stap heeft gemaakt door ook in andere mobiliteitssectoren zoals openbaar vervoer, logistiek en de taxibranche een rol te gaan spelen.”

Van A tot Z

Met het brede productportfolio van Ecotap kan volgens Van Bergen voor iedere locatie een passend aanbod worden gemaakt. “We kunnen onze klanten volledig ontzorgen. Hieronder vallen zaken zoals advies, installatie, service en onderhoud. Maar ook een 24/7 helpdesk en inrichting van de aansturings- en afrekensystemen.” Samen met de klant wordt uiteindelijk bepaald welk type laadsysteem voor een bepaalde locatie het meest geschikt is. “Wij zouden zeggen, ga het gesprek aan en laat ons een en ander toelichten en voorrekenen. Wij durven te stellen dat wij voor iedere situatie het beste aanbod kunnen doen.” 

Toekomstplannen

Boogert geeft aan dat de investeringen en laadvolumes in lijn zijn met de verwachting. Op basis daarvan is besloten om de activiteiten verder uit te gaan breiden. Zo is specifiek voor de Belgische markt, in samenspraak met Ecotap, besloten dat beide partijen zich ook gaan richten op verkoop van laders bij onze zuiderburen. Boogert: “Vanaf het eerste kwartaal in 2021 werken we met drie verkoopmedewerkers in België en zullen we ook het verkoopteam in Nederland verder uit gaan breiden. Het is echt ontzettend leuk om in een markt actief te zijn die zo in beweging is”.

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.