Laadtijd en beschikbaarheid laadpalen nog altijd genoemd als obstakels

Veel Nederlanders geven aan dat de lange tijd die nodig is om bij te laden en het vermeende gebrek aan laadpalen langs de weg voor hen obstakels zijn om elektrisch te rijden.

Dat blijkt volgens EVBox uit de jaarlijkse EV Box Mobility Monitor, een marktonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Ipsos in Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.

In Nederland zegt ruim 30 procent van de ondervraagden dat om over te stappen er eerst meer laadpalen langs de weg moeten komen en dat de laadtijd omlaag moet. De uitslag is een opvallende, aangezien ons land in vergelijking met andere landen een wijdvertakt laadnetwerk heeft waar een bijna de helft van de Nederlandse respondenten dan ook positief over is.

Ook wordt er over het algemeen juist weinig gebruik gemaakt van laadpunten langs de weg, aangezien de bijna driekwart van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft thuis te laden en nog eens 40 procent zegt dat op het werk te doen. Hoewel snelladers vooral tijdens langere reizen gebruikt worden, zien respondenten ze graag verschijnen bij openbare parkeergarages en supermarkten.

Ondanks de roep om meer snelladers is het voor mensen nog lang niet altijd duidelijk wat het verschil tussen reguliere laadpunten, snelladers en ultrasnelladers is. Van de Nederlandse deelnemers kan 41 procent het verschil niet benoemen.

Veel fabrikanten maken ondertussen werk van het terugdringen van laadtijden. Zo krijgen de nieuwe elektrische modellen van Hyundai vanaf 2021 een boordspanning van 800 volt, waarmee ze een hoger laadvermogen aankunnen. Bij een 350 kWh ultrasnellader kun je daardoor zelfs met een auto met een flink accupakket na minder dan 20 minuten weer op pad.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is als freelance redacteur verbonden aan TankPro.nl.