Helft EV-rijders maakt zich zorgen over toekomstig gebrek aan laadpalen

Foto: Pixabay

Heel wat bestuurders van een elektrische auto maken zich zorgen over een toekomstig tekort aan laadpunten. Dat blijkt uit onderzoek van NewMotion, leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Bijna de helft van de geënquêteerde EV-rijders vindt dat er meer laadpalen moeten komen. Meer transparantie over de prijzen voor het opladen is bovendien een belangrijk thema voor een groot deel van de ondervraagden.

Voor bijna de helft van de ondervraagde bestuurders (45 procent) is het gebrek aan laadpalen een hot item, blijkt uit de NewMotion EV Drivers Survey 2020, een jaarlijks onderzoek onder bijna 4.500 bestuurders van een elektrische auto in Europa. 46 procent van de ondervraagde bestuurders noemt een toename van beschikbare laadpunten als een van de belangrijkste verbeterpunten.

Het gebruik van een enkele laadpas wordt door 41 procent van de ondervraagden gezien als een belangrijke verbetering van de laadervaring. Meer dan driekwart (77 procent) van de respondenten heeft thuis een laadpunt, terwijl meer dan de helft (55 procent) de auto kan opladen op het werk. Van de respondenten die thuis geen laadpunt hebben, zegt 53 procent ook op het werk niet terecht te kunnen. Uit het onderzoek blijkt verder dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om de batterij op te laden, wat kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels.

Elektrisch rijden is de toekomst van mobiliteit”, zegt Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion, dat sinds 2017 in handen is van Shell. “De industrie bevindt zich momenteel op het kruispunt van een mobiliteits- en energietransitie. Dit komt mede dankzij de populariteit van elektrisch rijden. De volgende fase gaat vooral over opschaling. Wij zijn klaar om EV-laden met slimme oplossingen naar een volgend niveau te tillen en zo een groter publiek te bedienen.”

Transparantie

Meer transparantie over de prijzen voor het laden is een belangrijk onderwerp voor EV-bestuurders. 43 procent weet hoeveel ze moeten betalen voor een laadsessie voordat ze aan de sessie beginnen. 37 procent zoekt van tevoren op wat een laadbeurt kost bij de aanbieder. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt.

Het aantal laadpassen dat een bestuurder van een elektrische auto nodig heeft, is ook van groot belang voor de rijders. Gemiddeld gebruikt een EV-bestuurder 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs 5 of meer passen. EV-gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). In Nederland ligt dit aantal lager (1,82). Waarschijnlijk komt dit doordat het mogelijk is om met verschillende laadpassen op één laadpunt te laden en de hoge netwerkdichtheid van laadpunten in Nederland – de hoogste in Europa.

Elektrisch of waterstof?

Bestuurders van een elektrische auto geloven dat elektrisch rijden snel de norm wordt. 60 procent van de ondervraagden verwacht dat ‘volledig elektrisch’ in 2030 het meest dominante brandstoftype voor auto’s is. 14 procent verwacht dat waterstof het op termijn gaat worden. Ook hybride oplossingen worden genoemd, 13 procent heeft hier hoge verwachtingen van. Slechts 12 procent verwacht dat fossiele brandstof het meest dominante brandstoftype blijft.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Helft EV-rijders maakt zich zorgen over toekomstig gebrek aan laadpalen | TankPro.nl

Helft EV-rijders maakt zich zorgen over toekomstig gebrek aan laadpalen

Foto: Pixabay

Heel wat bestuurders van een elektrische auto maken zich zorgen over een toekomstig tekort aan laadpunten. Dat blijkt uit onderzoek van NewMotion, leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Bijna de helft van de geënquêteerde EV-rijders vindt dat er meer laadpalen moeten komen. Meer transparantie over de prijzen voor het opladen is bovendien een belangrijk thema voor een groot deel van de ondervraagden.

Voor bijna de helft van de ondervraagde bestuurders (45 procent) is het gebrek aan laadpalen een hot item, blijkt uit de NewMotion EV Drivers Survey 2020, een jaarlijks onderzoek onder bijna 4.500 bestuurders van een elektrische auto in Europa. 46 procent van de ondervraagde bestuurders noemt een toename van beschikbare laadpunten als een van de belangrijkste verbeterpunten.

Het gebruik van een enkele laadpas wordt door 41 procent van de ondervraagden gezien als een belangrijke verbetering van de laadervaring. Meer dan driekwart (77 procent) van de respondenten heeft thuis een laadpunt, terwijl meer dan de helft (55 procent) de auto kan opladen op het werk. Van de respondenten die thuis geen laadpunt hebben, zegt 53 procent ook op het werk niet terecht te kunnen. Uit het onderzoek blijkt verder dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om de batterij op te laden, wat kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels.

Elektrisch rijden is de toekomst van mobiliteit”, zegt Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion, dat sinds 2017 in handen is van Shell. “De industrie bevindt zich momenteel op het kruispunt van een mobiliteits- en energietransitie. Dit komt mede dankzij de populariteit van elektrisch rijden. De volgende fase gaat vooral over opschaling. Wij zijn klaar om EV-laden met slimme oplossingen naar een volgend niveau te tillen en zo een groter publiek te bedienen.”

Transparantie

Meer transparantie over de prijzen voor het laden is een belangrijk onderwerp voor EV-bestuurders. 43 procent weet hoeveel ze moeten betalen voor een laadsessie voordat ze aan de sessie beginnen. 37 procent zoekt van tevoren op wat een laadbeurt kost bij de aanbieder. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt.

Het aantal laadpassen dat een bestuurder van een elektrische auto nodig heeft, is ook van groot belang voor de rijders. Gemiddeld gebruikt een EV-bestuurder 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs 5 of meer passen. EV-gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). In Nederland ligt dit aantal lager (1,82). Waarschijnlijk komt dit doordat het mogelijk is om met verschillende laadpassen op één laadpunt te laden en de hoge netwerkdichtheid van laadpunten in Nederland – de hoogste in Europa.

Elektrisch of waterstof?

Bestuurders van een elektrische auto geloven dat elektrisch rijden snel de norm wordt. 60 procent van de ondervraagden verwacht dat ‘volledig elektrisch’ in 2030 het meest dominante brandstoftype voor auto’s is. 14 procent verwacht dat waterstof het op termijn gaat worden. Ook hybride oplossingen worden genoemd, 13 procent heeft hier hoge verwachtingen van. Slechts 12 procent verwacht dat fossiele brandstof het meest dominante brandstoftype blijft.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.