Shell voorspelt verdubbeling van wereldwijde LNG-markt in 2040

De wereldwijde vraag naar LNG zal komende jaren fors toenemen. Dat voorspelt Shell in zijn jaarlijkse LNG Outlook. In 2019 groeide de markt met 12,5 procent naar 359 miljoen ton. In 2040 verwacht het olie- en gasconcern uit te komen op minimaal 700 miljoen ton, bijna een verdubbeling van de huidige vraag naar vloeibaar aardgas wereldwijd. LNG is onder meer interessant voor zwaar vrachtverkeer, als alternatief voor diesel.

Liquefied Natural Gas levert een aantal voordelen op ten opzichte van diesel, zo verbrandt vloeibaar aardgas onder meer schoner. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast. De LNG-motor doet zijn werk stiller dan een dieselmotor, wat voordelen oplevert bij ritten door en langs steden.

LNG bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius.

Stimuleren van LNG

Er was lange tijd onduidelijkheid of er wel of geen stimuleringsregeling zou komen voor LNG. Een eerdere accijnsmaatregel – die 5 jaar van kracht was – werd uiteindelijk niet doorgezet. Uiteindelijk kwam het kabinet toch over de brug en werd voor 2020 en 2021 een nieuwe compensatie van 18,7 eurocent per kg aangeboden. Tot grote vreugde van aanbieders en afnemers van vloeibaar aardgas die afgelopen jaren flink geïnvesteerd hebben in het bouwen van tankstations en in het aanschaffen van LNG-trucks.

In Nederland kunnen LNG-trucks op dit moment tanken bij 27 locaties, in België staat de teller op dertien. Een groot aantal partijen, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op vloeibaar aardgas. Shell opende onlangs een nieuw station in Gent, PitPoint werkt op dit moment aan de verbouwing van zijn locatie in Zwolle. De verwachting is dat vooral het aantal stations in België komende tijd verder uitgebreid zal worden.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell voorspelt verdubbeling van wereldwijde LNG-markt in 2040 | TankPro.nl

Shell voorspelt verdubbeling van wereldwijde LNG-markt in 2040

De wereldwijde vraag naar LNG zal komende jaren fors toenemen. Dat voorspelt Shell in zijn jaarlijkse LNG Outlook. In 2019 groeide de markt met 12,5 procent naar 359 miljoen ton. In 2040 verwacht het olie- en gasconcern uit te komen op minimaal 700 miljoen ton, bijna een verdubbeling van de huidige vraag naar vloeibaar aardgas wereldwijd. LNG is onder meer interessant voor zwaar vrachtverkeer, als alternatief voor diesel.

Liquefied Natural Gas levert een aantal voordelen op ten opzichte van diesel, zo verbrandt vloeibaar aardgas onder meer schoner. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast. De LNG-motor doet zijn werk stiller dan een dieselmotor, wat voordelen oplevert bij ritten door en langs steden.

LNG bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius.

Stimuleren van LNG

Er was lange tijd onduidelijkheid of er wel of geen stimuleringsregeling zou komen voor LNG. Een eerdere accijnsmaatregel – die 5 jaar van kracht was – werd uiteindelijk niet doorgezet. Uiteindelijk kwam het kabinet toch over de brug en werd voor 2020 en 2021 een nieuwe compensatie van 18,7 eurocent per kg aangeboden. Tot grote vreugde van aanbieders en afnemers van vloeibaar aardgas die afgelopen jaren flink geïnvesteerd hebben in het bouwen van tankstations en in het aanschaffen van LNG-trucks.

In Nederland kunnen LNG-trucks op dit moment tanken bij 27 locaties, in België staat de teller op dertien. Een groot aantal partijen, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op vloeibaar aardgas. Shell opende onlangs een nieuw station in Gent, PitPoint werkt op dit moment aan de verbouwing van zijn locatie in Zwolle. De verwachting is dat vooral het aantal stations in België komende tijd verder uitgebreid zal worden.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.