Innovatie voorkomt storingen laadpalen bij dreigende overbelasting

Foto afkomstig van perssite ElaadNL

Bestaande laadpalen voor elektrische auto’s kunnen bij een dreigende lokale overbelasting van het stroomnet tijdelijk minder of geen stroom leveren. Zo wordt voorkomen dat een te grote stroomvraag tot stroomstoringen leidt. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL heeft twee technieken ontwikkeld die overbelasting moeten voorkomen.

Door de groei van het aantal elektrische auto’s zal het bestaande stroomnet steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s tegelijk hun batterij willen opladen. Volgens ElaadNL staat het piekvermogen van een moderne elektrische auto gelijk aan dat van tien huishoudens. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring.

ElaadNL heeft twee mogelijke oplossingen uitgewerkt. De ene variant werkt decentraal waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren. Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

Smart charging

In de tweede oplossing werkt de communicatie centraal. In dat geval wordt eveneens vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De LED-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de sociale module actief is.

Volgens ElaadNL is Nederland internationaal op dit moment een van de voorlopers met het onderzoeken en testen van ‘smart charging’, het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Innovatie voorkomt storingen laadpalen bij dreigende overbelasting | TankPro.nl

Innovatie voorkomt storingen laadpalen bij dreigende overbelasting

Foto afkomstig van perssite ElaadNL

Bestaande laadpalen voor elektrische auto’s kunnen bij een dreigende lokale overbelasting van het stroomnet tijdelijk minder of geen stroom leveren. Zo wordt voorkomen dat een te grote stroomvraag tot stroomstoringen leidt. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL heeft twee technieken ontwikkeld die overbelasting moeten voorkomen.

Door de groei van het aantal elektrische auto’s zal het bestaande stroomnet steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s tegelijk hun batterij willen opladen. Volgens ElaadNL staat het piekvermogen van een moderne elektrische auto gelijk aan dat van tien huishoudens. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring.

ElaadNL heeft twee mogelijke oplossingen uitgewerkt. De ene variant werkt decentraal waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren. Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

Smart charging

In de tweede oplossing werkt de communicatie centraal. In dat geval wordt eveneens vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De LED-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de sociale module actief is.

Volgens ElaadNL is Nederland internationaal op dit moment een van de voorlopers met het onderzoeken en testen van ‘smart charging’, het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.