Duitsland: 900 miljoen subsidie voor aanschaf waterstoftruck

Beeld: Remco Nieuwenbroek

De Duitse regering wil 900 miljoen euro beschikbaar stellen voor het aanschaffen van vrachtwagens op waterstof. Parallel daaraan willen de Duitsers nog eens enkele honderden miljoenen investeren in waterstoffabrieken en -tankstations.

Volgens verkeersminister Andreas Scheuer speelt waterstof een belangrijke rol bij de energietransitie in het wegvervoer. Hij wil daarom in de tweede helft van dit jaar met een Mobiliteitspakket komen, waarin de energiedrager centraal staat.

Welke concrete maatregelen in dit pakket komen te staan, is nog niet geheel duidelijk. Wel meldt het Duitse vakblad DVZ dat er in de jaren tot 2026 in totaal 1,4 miljard euro beschikbaar moet komen voor het stimuleren van het gebruik van waterstof. Een groot deel daarvan is dus bestemd voor waterstoftrucks.

Offshore

Scheuer benadrukt dat de waterstof op een schone manier moet worden opgewekt, waarbij hij nadrukkelijk kijkt naar de offshore sector. Overigens ziet de bewindsman ook voor spoorvervoer en de scheepvaart een rol weggelegd voor de duurzame energiedrager. “Als het gaat om elektromobiliteit hebben we de brandstofcellen net zo hard nodig als de batterij, om onze klimaatdoelen te halen”, licht de bewindsman toe.

Hij sluit zich hiermee aan bij de Nederlandse vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans. Die zei eerder al tegen de Duitse krant Handelsblatt voorstander te zijn van grootschalige investeringen in waterstof. “Europa kan met een op waterstof gebaseerde economie mondiaal leidend zijn. Onze infrastructuur is beter dan in andere delen van de wereld. Maar andere regio’s halen ons snel in.”

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitsland: 900 miljoen subsidie voor aanschaf waterstoftruck | TankPro.nl

Duitsland: 900 miljoen subsidie voor aanschaf waterstoftruck

Beeld: Remco Nieuwenbroek

De Duitse regering wil 900 miljoen euro beschikbaar stellen voor het aanschaffen van vrachtwagens op waterstof. Parallel daaraan willen de Duitsers nog eens enkele honderden miljoenen investeren in waterstoffabrieken en -tankstations.

Volgens verkeersminister Andreas Scheuer speelt waterstof een belangrijke rol bij de energietransitie in het wegvervoer. Hij wil daarom in de tweede helft van dit jaar met een Mobiliteitspakket komen, waarin de energiedrager centraal staat.

Welke concrete maatregelen in dit pakket komen te staan, is nog niet geheel duidelijk. Wel meldt het Duitse vakblad DVZ dat er in de jaren tot 2026 in totaal 1,4 miljard euro beschikbaar moet komen voor het stimuleren van het gebruik van waterstof. Een groot deel daarvan is dus bestemd voor waterstoftrucks.

Offshore

Scheuer benadrukt dat de waterstof op een schone manier moet worden opgewekt, waarbij hij nadrukkelijk kijkt naar de offshore sector. Overigens ziet de bewindsman ook voor spoorvervoer en de scheepvaart een rol weggelegd voor de duurzame energiedrager. “Als het gaat om elektromobiliteit hebben we de brandstofcellen net zo hard nodig als de batterij, om onze klimaatdoelen te halen”, licht de bewindsman toe.

Hij sluit zich hiermee aan bij de Nederlandse vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans. Die zei eerder al tegen de Duitse krant Handelsblatt voorstander te zijn van grootschalige investeringen in waterstof. “Europa kan met een op waterstof gebaseerde economie mondiaal leidend zijn. Onze infrastructuur is beter dan in andere delen van de wereld. Maar andere regio’s halen ons snel in.”

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.