Foto: Volvo

Volvo Trucks ziet kansen voor zwaar elektrisch transport

Foto: Volvo

Volvo Trucks verwacht dat elektrificatie ook voor zwaardere trucks een interessant alternatief kan worden. Nadat de Zweedse fabrikant eerder al startte met de verkoop van elektrische trucks voor transport in de stad, gaat Volvo nu ook de mogelijkheden verkennen voor elektrische concepttrucks voor regionale distributie en bouwactiviteiten.

Het plan van Volvo Trucks om zware elektrisch aangedreven trucks in te zetten voor de bouw en voor regionale distributie, gaat van start met een pilot met een klein aantal voertuigen bij verschillende Europese klanten. Uitgebreidere marktintroductie volgt op een later tijdstip.

“Met onze concepttrucks willen we verschillende oplossingen voor de toekomst verkennen, demonstreren en bekijken hoeveel interesse er bestaat in de markt en in de samenleving. Als we de vraag naar trucks met een elektrische aandrijving willen vergroten, moet de infrastructuur voor opladen snel worden uitgebreid. Ook moeten er hogere subsidieregelingen worden gecreëerd voor transporteurs die als pioniers kiezen voor nieuwe voertuigen die minder impact hebben op het milieu en klimaat”, aldus Roger Alm, President Volvo Trucks.

Minder geluidsoverlast

Zware elektrische trucks zijn niet alleen interessant omdat ze lokaal geen uitstoot hebben, maar ook vanwege het geringe lawaai dat ze produceren. Door het ontbreken van geluidsoverlast wordt het ook mogelijk om meer uren per dag transportactiviteiten uit te voeren. Dat biedt extra mogelijkheden in binnensteden.

“In Europa wordt een enorm aantal trucks gebruikt voor regionale goederentransporten, met een gemiddeld jaarkilometrage van 80.000 kilometer. Dit betekent dat een toenemend gebruik van elektrische voertuigen voor regionale distributie zal leiden tot aanzienlijke winst voor het klimaat, op voorwaarde dat deze elektriciteit fossielvrij is”, zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation, Volvo Trucks.

Infrastructuur

“De snelheid van elektrificatie hangt af van een aantal factoren. Enerzijds vraagt het om een uitbreiding van de infrastructuur voor opladen en anderzijds moet ervoor worden gezorgd dat regionale elektriciteitsnetwerken uiteindelijk voldoende capaciteit kunnen overbrengen. Financiële subsidieregelingen zijn nodig om meer transporteurs ertoe aan te zetten te investeren in elektrische voertuigen”, vindt Mårtensson.

Volvo Trucks benadrukt dat parallel aan de toenemende elektrificatie van de transportsector voortdurende verbetering van de efficiency van verbrandingsmotoren nog vele jaren een sleutelrol blijft spelen bij internationale transporten. “De huidige truckmotoren maken zeer efficiënt gebruik van de energie en werken op diesel of verschillende hernieuwbare brandstoffen zoals vloeibaar biogas of HVO. Deze technologie heeft nog steeds potentieel voor verdere ontwikkelingen”, aldus Mårtensson.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volvo Trucks ziet kansen voor zwaar elektrisch transport | TankPro.nl
Foto: Volvo

Volvo Trucks ziet kansen voor zwaar elektrisch transport

Foto: Volvo

Volvo Trucks verwacht dat elektrificatie ook voor zwaardere trucks een interessant alternatief kan worden. Nadat de Zweedse fabrikant eerder al startte met de verkoop van elektrische trucks voor transport in de stad, gaat Volvo nu ook de mogelijkheden verkennen voor elektrische concepttrucks voor regionale distributie en bouwactiviteiten.

Het plan van Volvo Trucks om zware elektrisch aangedreven trucks in te zetten voor de bouw en voor regionale distributie, gaat van start met een pilot met een klein aantal voertuigen bij verschillende Europese klanten. Uitgebreidere marktintroductie volgt op een later tijdstip.

“Met onze concepttrucks willen we verschillende oplossingen voor de toekomst verkennen, demonstreren en bekijken hoeveel interesse er bestaat in de markt en in de samenleving. Als we de vraag naar trucks met een elektrische aandrijving willen vergroten, moet de infrastructuur voor opladen snel worden uitgebreid. Ook moeten er hogere subsidieregelingen worden gecreëerd voor transporteurs die als pioniers kiezen voor nieuwe voertuigen die minder impact hebben op het milieu en klimaat”, aldus Roger Alm, President Volvo Trucks.

Minder geluidsoverlast

Zware elektrische trucks zijn niet alleen interessant omdat ze lokaal geen uitstoot hebben, maar ook vanwege het geringe lawaai dat ze produceren. Door het ontbreken van geluidsoverlast wordt het ook mogelijk om meer uren per dag transportactiviteiten uit te voeren. Dat biedt extra mogelijkheden in binnensteden.

“In Europa wordt een enorm aantal trucks gebruikt voor regionale goederentransporten, met een gemiddeld jaarkilometrage van 80.000 kilometer. Dit betekent dat een toenemend gebruik van elektrische voertuigen voor regionale distributie zal leiden tot aanzienlijke winst voor het klimaat, op voorwaarde dat deze elektriciteit fossielvrij is”, zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation, Volvo Trucks.

Infrastructuur

“De snelheid van elektrificatie hangt af van een aantal factoren. Enerzijds vraagt het om een uitbreiding van de infrastructuur voor opladen en anderzijds moet ervoor worden gezorgd dat regionale elektriciteitsnetwerken uiteindelijk voldoende capaciteit kunnen overbrengen. Financiële subsidieregelingen zijn nodig om meer transporteurs ertoe aan te zetten te investeren in elektrische voertuigen”, vindt Mårtensson.

Volvo Trucks benadrukt dat parallel aan de toenemende elektrificatie van de transportsector voortdurende verbetering van de efficiency van verbrandingsmotoren nog vele jaren een sleutelrol blijft spelen bij internationale transporten. “De huidige truckmotoren maken zeer efficiënt gebruik van de energie en werken op diesel of verschillende hernieuwbare brandstoffen zoals vloeibaar biogas of HVO. Deze technologie heeft nog steeds potentieel voor verdere ontwikkelingen”, aldus Mårtensson.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.