Foto: PitPoint

Nieuwe stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG is een feit

Foto: PitPoint

De nieuwe regeling om vloeibaar aardgas als alternatieve brandstof te stimuleren zal vanaf 1 januari 2020 ingevoerd worden. De regeling is deze week gepubliceerd in de Staatscourant. De compensatie van 18,7 eurocent per kilogram LNG geldt voor zowel 2020 als 2021. De stap naar Bio-LNG komt hierdoor volgens het Nationaal LNG Platform dichterbij. Ook PitPoint.LNG reageert verheugd op de stimuleringsregeling.

Eind 2018 werd bekend dat de bestaande LNG-teruggaveregeling in 2019 niet doorgezet zou worden. Volgens staatssecretaris Snel was de regeling niet doelmatig genoeg en kostte het de overheid te veel geld. Een groot aantal partijen die afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in LNG, reageerden ontstemd op het niet voortzetten van de plannen.

Brancheorganisaties TLN en Evofenedex gaven meteen aan dat dit geen goed idee was.​ Ook truckfabrikanten vonden het niet doorzetten van de maatregel een slecht plan. Afschaffing van de regeling bemoeilijkt de overstap naar Bio-LNG en dupeert bedrijven die hun nek uitstaken door vrachtwagens te kopen die kunnen rijden op vloeibaar aardgas, vinden zij.

Verrekend in de pompprijs

Om de positieve bijdrage van LNG/Bio-LNG toch te stimuleren, besloot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uiteindelijk met een nieuwe regeling te komen. Die subsidieregeling stond ook al vermeld in het Klimaatakkoord. De regeling gaat in op 1 januari 2020 en duurt tot 31 december 2021. De totale beschikbare subsidiepot is 8 miljoen euro. De 18,7 eurocent korting wordt direct in de pompprijs verrekend.

Jan Willem Drijver, algemeen directeur van PitPoint.LNG, is blij met de nieuwe regeling. “Nederland is in Europa voorloper met LNG-transport. Deze regeling past in het Europese beleid om LNG als alternatieve brandstof voor zwaar wegtransport verder te ondersteunen. Diverse stimuleringsmaatregelen van omliggende landen, zoals het 0%-tarief voor accijns op LNG in België en de Maut-vrijstelling in Duitsland, leiden nu al tot een sterke toename van LNG-trucks. Deze belangrijke maatregelen zijn daarom cruciaal om de LNG-markt verder op te bouwen om zo de uiteindelijke transitie naar Bio-LNG te bespoedigen.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

1 reactie op “Nieuwe stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG is een feit”

Paul Mattern|17.12.19|16:58

Neste My: CO2- neutraal, fossielvrij !, emissie 9% minder stikstof, 33% minder fijnstof, 30% minder koolwaterstoffen, 24% minder CO2, verminderde PAK-uitstoot ten opzichte van gewone diesel. Veruit de schoonste en ecovriendelijkste diesel op dit moment. krijgt géén subsidie ! onbegrijpelijk het is véél schoner.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG is een feit | TankPro.nl
Foto: PitPoint

Nieuwe stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG is een feit

Foto: PitPoint

De nieuwe regeling om vloeibaar aardgas als alternatieve brandstof te stimuleren zal vanaf 1 januari 2020 ingevoerd worden. De regeling is deze week gepubliceerd in de Staatscourant. De compensatie van 18,7 eurocent per kilogram LNG geldt voor zowel 2020 als 2021. De stap naar Bio-LNG komt hierdoor volgens het Nationaal LNG Platform dichterbij. Ook PitPoint.LNG reageert verheugd op de stimuleringsregeling.

Eind 2018 werd bekend dat de bestaande LNG-teruggaveregeling in 2019 niet doorgezet zou worden. Volgens staatssecretaris Snel was de regeling niet doelmatig genoeg en kostte het de overheid te veel geld. Een groot aantal partijen die afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in LNG, reageerden ontstemd op het niet voortzetten van de plannen.

Brancheorganisaties TLN en Evofenedex gaven meteen aan dat dit geen goed idee was.​ Ook truckfabrikanten vonden het niet doorzetten van de maatregel een slecht plan. Afschaffing van de regeling bemoeilijkt de overstap naar Bio-LNG en dupeert bedrijven die hun nek uitstaken door vrachtwagens te kopen die kunnen rijden op vloeibaar aardgas, vinden zij.

Verrekend in de pompprijs

Om de positieve bijdrage van LNG/Bio-LNG toch te stimuleren, besloot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uiteindelijk met een nieuwe regeling te komen. Die subsidieregeling stond ook al vermeld in het Klimaatakkoord. De regeling gaat in op 1 januari 2020 en duurt tot 31 december 2021. De totale beschikbare subsidiepot is 8 miljoen euro. De 18,7 eurocent korting wordt direct in de pompprijs verrekend.

Jan Willem Drijver, algemeen directeur van PitPoint.LNG, is blij met de nieuwe regeling. “Nederland is in Europa voorloper met LNG-transport. Deze regeling past in het Europese beleid om LNG als alternatieve brandstof voor zwaar wegtransport verder te ondersteunen. Diverse stimuleringsmaatregelen van omliggende landen, zoals het 0%-tarief voor accijns op LNG in België en de Maut-vrijstelling in Duitsland, leiden nu al tot een sterke toename van LNG-trucks. Deze belangrijke maatregelen zijn daarom cruciaal om de LNG-markt verder op te bouwen om zo de uiteindelijke transitie naar Bio-LNG te bespoedigen.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

1 reactie op “Nieuwe stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG is een feit”

Paul Mattern|17.12.19|16:58

Neste My: CO2- neutraal, fossielvrij !, emissie 9% minder stikstof, 33% minder fijnstof, 30% minder koolwaterstoffen, 24% minder CO2, verminderde PAK-uitstoot ten opzichte van gewone diesel. Veruit de schoonste en ecovriendelijkste diesel op dit moment. krijgt géén subsidie ! onbegrijpelijk het is véél schoner.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.