DCB kan ‘energy hub’ in Hoofddorp bouwen

De Raad van State is woensdag akkoord gegaan met de bouw van een multifuel tankstation op het nieuwe bedrijventerrein Schiphol Trade Park. De Raad verwierp de bezwaren van twee concurrerende tankstations uit de omgeving.

De gemeente Haarlemmermeer werkte volop mee om een tankstation voor duurzame brandstoffen en laadpalen te realiseren. Maar de Raad constateerde dat het bestemmingsplan dat daarvoor werd vastgesteld, de lading niet dekte. De planregels maakten het onbedoeld mogelijk dat er een tankstation voor uitsluitend niet-duurzame brandstoffen kon komen. Bij hoge uitzondering kreeg de gemeente de kans om de planregels aan te passen.

Maar het vernieuwde plan maakt volgens de concurrerende tankstations nog steeds een energy hub mogelijk met voornamelijk niet-duurzame brandstoffen. Van de goede voornemens om primair minder milieubelastende brandstoffen te verkopen, is weinig terecht gekomen, vinden de bezwaarmakers.

Ze wezen de Raad ook op het beleid van de gemeente om voorlopig geen nieuwe tankstations toe te voegen aan het bestaande aantal tankstations binnen de gemeente. Dat beleid zou zijn aangepast om DCB de kans te geven om toch de energy hub te realiseren.

Beleid ingetrokken

De Raad oordeelt echter dat dit beleid in 2016 is ingetrokken. Sindsdien geldt er een ander beleid dat de nieuwe vestiging van tankstations weer toelaat in de gemeente. Op grond van dat nieuwe beleid is het bestemmingsplan voor de energy hub vastgesteld en is ook een omgevingsvergunning verleend voor de bouw. Volgens het nieuwe plan moet DCB bij tenminste 70% van de opstelplaatsen duurzame brandstoffen aanbieden. Laadpalen worden in dit geval ook gezien als brandstoffen.

De bezwaarmakers zien dit als niet meer dan een truc, waarbij de gemeente de 70% duurzame brandstof niet koppelt aan de vergunde pompen, maar aan een kleiner aantal opstelplaatsen.

“Van de vergunde 28 pompen zijn er 14 voor reguliere benzine en diesel en 8 met LNG en CNG. Zes pompen met waterstof worden voorlopig niet gerealiseerd en 2 laadpalen worden voor het gemak ook meegeteld als duurzame motorbrandstof. Hiermee wordt 70% duurzame brandstof dus niet gehaald”, constateerde hun advocate tijdens een zitting over deze zaak in oktober.

Maar de Raad heeft anders beslist. De manier waarop de gemeente nu de verkoop van duurzame brandstof heeft geregeld, is volgens de Raad aanvaardbaar. Evenals het feit dat niet meteen vanaf de start al aan de eis van 70% moet worden voldaan.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Adrie van der Wel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DCB kan ‘energy hub’ in Hoofddorp bouwen | TankPro.nl

DCB kan ‘energy hub’ in Hoofddorp bouwen

De Raad van State is woensdag akkoord gegaan met de bouw van een multifuel tankstation op het nieuwe bedrijventerrein Schiphol Trade Park. De Raad verwierp de bezwaren van twee concurrerende tankstations uit de omgeving.

De gemeente Haarlemmermeer werkte volop mee om een tankstation voor duurzame brandstoffen en laadpalen te realiseren. Maar de Raad constateerde dat het bestemmingsplan dat daarvoor werd vastgesteld, de lading niet dekte. De planregels maakten het onbedoeld mogelijk dat er een tankstation voor uitsluitend niet-duurzame brandstoffen kon komen. Bij hoge uitzondering kreeg de gemeente de kans om de planregels aan te passen.

Maar het vernieuwde plan maakt volgens de concurrerende tankstations nog steeds een energy hub mogelijk met voornamelijk niet-duurzame brandstoffen. Van de goede voornemens om primair minder milieubelastende brandstoffen te verkopen, is weinig terecht gekomen, vinden de bezwaarmakers.

Ze wezen de Raad ook op het beleid van de gemeente om voorlopig geen nieuwe tankstations toe te voegen aan het bestaande aantal tankstations binnen de gemeente. Dat beleid zou zijn aangepast om DCB de kans te geven om toch de energy hub te realiseren.

Beleid ingetrokken

De Raad oordeelt echter dat dit beleid in 2016 is ingetrokken. Sindsdien geldt er een ander beleid dat de nieuwe vestiging van tankstations weer toelaat in de gemeente. Op grond van dat nieuwe beleid is het bestemmingsplan voor de energy hub vastgesteld en is ook een omgevingsvergunning verleend voor de bouw. Volgens het nieuwe plan moet DCB bij tenminste 70% van de opstelplaatsen duurzame brandstoffen aanbieden. Laadpalen worden in dit geval ook gezien als brandstoffen.

De bezwaarmakers zien dit als niet meer dan een truc, waarbij de gemeente de 70% duurzame brandstof niet koppelt aan de vergunde pompen, maar aan een kleiner aantal opstelplaatsen.

“Van de vergunde 28 pompen zijn er 14 voor reguliere benzine en diesel en 8 met LNG en CNG. Zes pompen met waterstof worden voorlopig niet gerealiseerd en 2 laadpalen worden voor het gemak ook meegeteld als duurzame motorbrandstof. Hiermee wordt 70% duurzame brandstof dus niet gehaald”, constateerde hun advocate tijdens een zitting over deze zaak in oktober.

Maar de Raad heeft anders beslist. De manier waarop de gemeente nu de verkoop van duurzame brandstof heeft geregeld, is volgens de Raad aanvaardbaar. Evenals het feit dat niet meteen vanaf de start al aan de eis van 70% moet worden voldaan.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Adrie van der Wel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.