Vijftig waterstofbussen voor openbaar vervoer in 2021

Er komen nog eens dertig extra waterstofbussen bij in het Nederlandse OV in de provincies Groningen, Drenthe en Zuid-Holland. Dit is aanvullend op de twintig waterstofbussen die al eerder waren besteld voor de concessie Groningen en Drenthe. Minister Stientje van Veldhoven en gedeputeerden Floor Vermeulen (Zuid-Holland) en Fleur Gräper (Groningen) tekenen daarvoor een afspraak.

Het aantal waterstofbussen in Nederland is met acht stuks nog beperkt. Maar daar komen de komende jaren door deze afspraak nog vijftig stuks bij. Er rijden onder andere al waterstofbussen in Groningen, op de Veluwe en in Rotterdam. In Noord-Brabant gingen plannen voor waterstofbussen juist niet door vanwege de hoge kosten.

Minister Van Veldhoven is erg te spreken over waterstof als brandstof voor bussen. “Heel goed nieuws dat er straks vijftig bijkomen. Waterstof heeft echt de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens. Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.” Voertuigen op waterstof kunnen volgens de minister op één tank afstanden van zeker 400 kilometer afleggen zonder daarbij uitlaatgassen te produceren.

Bovendien moet de afspraak een stimulans vormen voor extra waterstofvoertuigen en -tankstations, omdat ze daardoor bijdragen aan de levensvatbaarheid van die tankstations. “Nu zijn er nog weinig tankstations voor waterstof, maar dat is natuurlijk een kip-ei verhaal. Deze vijftig bussen gaan straks allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.” De ontwikkelde techniek zou bovendien later ingezet kunnen worden ingezet voor bijvoorbeeld vrachtwagens, schepen en treinen op waterstof.

Vijftig bussen in drie provincies

Twintig van de bussen zullen gaan rijden in de provincie Zuid-Holland, twintig in de concessie Groningen Drenthe en de laatste tien in de regio Emmen. Gedeputeerde Fleur Gräper: “Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof. De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.”

Het waterstofproject wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Europese Unie draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. Bovendien dragen de provincies financieel zorg voor de exploitatie van de bussen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijftig waterstofbussen voor openbaar vervoer in 2021 | TankPro.nl

Vijftig waterstofbussen voor openbaar vervoer in 2021

Er komen nog eens dertig extra waterstofbussen bij in het Nederlandse OV in de provincies Groningen, Drenthe en Zuid-Holland. Dit is aanvullend op de twintig waterstofbussen die al eerder waren besteld voor de concessie Groningen en Drenthe. Minister Stientje van Veldhoven en gedeputeerden Floor Vermeulen (Zuid-Holland) en Fleur Gräper (Groningen) tekenen daarvoor een afspraak.

Het aantal waterstofbussen in Nederland is met acht stuks nog beperkt. Maar daar komen de komende jaren door deze afspraak nog vijftig stuks bij. Er rijden onder andere al waterstofbussen in Groningen, op de Veluwe en in Rotterdam. In Noord-Brabant gingen plannen voor waterstofbussen juist niet door vanwege de hoge kosten.

Minister Van Veldhoven is erg te spreken over waterstof als brandstof voor bussen. “Heel goed nieuws dat er straks vijftig bijkomen. Waterstof heeft echt de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens. Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.” Voertuigen op waterstof kunnen volgens de minister op één tank afstanden van zeker 400 kilometer afleggen zonder daarbij uitlaatgassen te produceren.

Bovendien moet de afspraak een stimulans vormen voor extra waterstofvoertuigen en -tankstations, omdat ze daardoor bijdragen aan de levensvatbaarheid van die tankstations. “Nu zijn er nog weinig tankstations voor waterstof, maar dat is natuurlijk een kip-ei verhaal. Deze vijftig bussen gaan straks allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.” De ontwikkelde techniek zou bovendien later ingezet kunnen worden ingezet voor bijvoorbeeld vrachtwagens, schepen en treinen op waterstof.

Vijftig bussen in drie provincies

Twintig van de bussen zullen gaan rijden in de provincie Zuid-Holland, twintig in de concessie Groningen Drenthe en de laatste tien in de regio Emmen. Gedeputeerde Fleur Gräper: “Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof. De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.”

Het waterstofproject wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Europese Unie draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. Bovendien dragen de provincies financieel zorg voor de exploitatie van de bussen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.