Foto: Jumbo / VDL / DAF

ElaadNL voorspelt grote behoefte aan laadpunten voor e-trucks

Foto: Jumbo / VDL / DAF

Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten dat in 2030 meer dan de helft van alle vrachtwagens in de stadslogistiek elektrisch zal zijn. Door de opkomst van zero-emissie zones in gemeenten en de daling van de batterijprijzen wordt de elektrische vrachtwagen komende jaren steeds interessanter. ElaadNL waarschuwt voor de gevolgen die deze overgang met zich meebrengt. Er moet immers wel flink geïnvesteerd gaan worden in de laadinfrastructuur om al deze e-trucks rijdend te houden.

Op dit moment rijden in Nederland 143.000 zware bedrijfswagens rond. Hiervan zijn ongeveer 30.000 voertuigen bedoeld voor stadslogistiek. Dit zijn bijvoorbeeld vrachtwagens die winkels en supermarkten bevoorraden en die dus in de centra van gemeenten komen. Op dit moment is minder dan 0,1% van alle vrachtwagens elektrisch. Dit gaat vanaf 2023 zeer snel veranderen, voorspellen de onderzoekers.

Het aantal elektrische trucks zal naar verwachting de komende jaren eerst langzaam groeien, tot rond 2023 de serieproductie van voertuigen op gang komt. Op dat moment zullen de kosten snel lager worden waarmee het aantal elektrische voertuigen op de weg een sterke stijging zal laten zien.

Omslagpunt

Op basis van de data die ElaadNL heeft geanalyseerd zal er tussen 2023 en 2026 een omslagpunt komen waardoor elektrische vrachtauto’s uit economisch oogpunt aantrekkelijker worden dan nieuwe dieseltrucks. Door de dalende prijzen voor batterijen zullen de aanschafkosten van een e-truck interessanter worden. Voor de stadslogistiek zijn ook de voorgenomen plannen met betrekking tot zero-emissiezones in de steden van belang.

De meeste voertuigen gaan naar verwachting laden bij distributiecentra. Deze bedrijven zijn vaak geclusterd per regio waardoor in deze gebieden de totale vermogensvraag in de tientallen Megawatt kan lopen. Door van tevoren een goed beeld te hebben van de laadbehoefte op deze plekken kunnen met name netbeheerders hierop anticiperen.

Slim laden

ElaadNL onderzoekt ook de mogelijkheden voor ‘Smart Charging’: elektrische voertuigen kunnen daarbij goedkoper opladen op de momenten dat er veel duurzame energie beschikbaar is op het net. Trucks bieden met name ’s avonds en ’s nachts veel potentie voor deze manier van laden omdat de benodigde oplaadtijd vaak veel korter is dan het aantal uur dat het voertuig aan de laadpaal staat. Hiermee kan optimaal gebruik worden gemaakt van de netcapaciteit en wordt overbelasting voorkomen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ElaadNL voorspelt grote behoefte aan laadpunten voor e-trucks | TankPro.nl
Foto: Jumbo / VDL / DAF

ElaadNL voorspelt grote behoefte aan laadpunten voor e-trucks

Foto: Jumbo / VDL / DAF

Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten dat in 2030 meer dan de helft van alle vrachtwagens in de stadslogistiek elektrisch zal zijn. Door de opkomst van zero-emissie zones in gemeenten en de daling van de batterijprijzen wordt de elektrische vrachtwagen komende jaren steeds interessanter. ElaadNL waarschuwt voor de gevolgen die deze overgang met zich meebrengt. Er moet immers wel flink geïnvesteerd gaan worden in de laadinfrastructuur om al deze e-trucks rijdend te houden.

Op dit moment rijden in Nederland 143.000 zware bedrijfswagens rond. Hiervan zijn ongeveer 30.000 voertuigen bedoeld voor stadslogistiek. Dit zijn bijvoorbeeld vrachtwagens die winkels en supermarkten bevoorraden en die dus in de centra van gemeenten komen. Op dit moment is minder dan 0,1% van alle vrachtwagens elektrisch. Dit gaat vanaf 2023 zeer snel veranderen, voorspellen de onderzoekers.

Het aantal elektrische trucks zal naar verwachting de komende jaren eerst langzaam groeien, tot rond 2023 de serieproductie van voertuigen op gang komt. Op dat moment zullen de kosten snel lager worden waarmee het aantal elektrische voertuigen op de weg een sterke stijging zal laten zien.

Omslagpunt

Op basis van de data die ElaadNL heeft geanalyseerd zal er tussen 2023 en 2026 een omslagpunt komen waardoor elektrische vrachtauto’s uit economisch oogpunt aantrekkelijker worden dan nieuwe dieseltrucks. Door de dalende prijzen voor batterijen zullen de aanschafkosten van een e-truck interessanter worden. Voor de stadslogistiek zijn ook de voorgenomen plannen met betrekking tot zero-emissiezones in de steden van belang.

De meeste voertuigen gaan naar verwachting laden bij distributiecentra. Deze bedrijven zijn vaak geclusterd per regio waardoor in deze gebieden de totale vermogensvraag in de tientallen Megawatt kan lopen. Door van tevoren een goed beeld te hebben van de laadbehoefte op deze plekken kunnen met name netbeheerders hierop anticiperen.

Slim laden

ElaadNL onderzoekt ook de mogelijkheden voor ‘Smart Charging’: elektrische voertuigen kunnen daarbij goedkoper opladen op de momenten dat er veel duurzame energie beschikbaar is op het net. Trucks bieden met name ’s avonds en ’s nachts veel potentie voor deze manier van laden omdat de benodigde oplaadtijd vaak veel korter is dan het aantal uur dat het voertuig aan de laadpaal staat. Hiermee kan optimaal gebruik worden gemaakt van de netcapaciteit en wordt overbelasting voorkomen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.