Dit zijn de drie beste Nederlandse steden voor autorijders

Drie Nederlandse steden hebben de wereldranglijst van fijnste steden om in te rijden gehaald: Utrecht (46), Rotterdam (61) en Amsterdam (70). Op de eerste plaats staat Calgary in Canada, op plaats honderd staat het Indiase Mumbai.

Autorijders brengen gemiddeld twee jaar van hun leven achter het stuur door. Reden voor de auto-onderdelenspecialist Mister Auto om te kijken naar allerlei factoren die invloed hebben op de rijervaring. De uiteindelijke ranglijst is gemaakt op basis van infrastructuur, veiligheid en kosten.

Om de staat van de infrastructuur van een stad vast te stellen, is onder meer gekeken naar het aantal auto’s per aantal inwoners, het aantal verkeersopstoppingen, de kwaliteit van de wegen en het openbaar vervoer. De luchtkwaliteit is ook onder de loep genomen, zodat kon worden vastgesteld wat de steden doen om te zorgen voor frisse lucht en goed zicht, voor zowel autobezitters als inwoners in het algemeen. De veiligheid van alle locaties is geanalyseerd aan de hand van het aantal dodelijke auto-ongelukken per 100.000 inwoners en een enquête over agressie in het verkeer. Op die manier wordt een beeld geschetst van de agressiviteit en het algemene verkeersgedrag van bestuurders in de steden.

Brandstofprijs en wegenbelasting

Ten slotte is gekeken naar de kosten van het rijden in elke stad. Daarbij is niet alleen de brandstofprijs meegenomen in de berekening, maar ook de koopkracht en de wegenbelasting van elk land om vast te kunnen stellen hoe betaalbaar autorijden voor de inwoners is. De uiteindelijke index combineert een totaal van vijftien factoren, die aantonen wat de beste en de slechtste steden ter wereld zijn om auto in te rijden.

Op het gebied van verkeersveiligheid scoren de drie Nederlandse steden in de ranglijst matig. Waar in het Japanse Osaka bijna geen agressie voorkomt in het verkeer, staan Utrecht (44), Amsterdam (56) en Rotterdam (65) een stuk lager op de lijst. In het Mongoolse Ulaanbaatar ben je trouwens het slechts af op het gebied van verkeersagressie – vrijwel in elke rit heb je daar met agressie te maken.

Wanneer gekeken wordt naar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners, staan de drie Nederlandse steden wel aan de bovenkant van de lijst. Voor zowel Rotterdam (35), Amsterdam (39) als Utrecht (41) geldt dat er ongeveer drie slachtoffers per 100.000 inwoners zijn. Gekeken naar deze factor is Manchester in Engeland het veiligst en Lagos, Nigeria, met 26 op 100.000, het onveiligst.

Dure steden

Het is geen verrassing dat de brandstofprijzen per liter in Nederland zo ongeveer de hoogste van de wereld zijn. Alleen in Oslo ligt de gemiddelde literprijs hoger (1,70 euro). In Utrecht en Rotterdam is de gemiddelde prijs 1,63 euro, de laagste prijs per liter betaal je in Dubai (53 cent) of San Antonio, Amerika (57 cent).

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de drie beste Nederlandse steden voor autorijders | TankPro.nl

Dit zijn de drie beste Nederlandse steden voor autorijders

Drie Nederlandse steden hebben de wereldranglijst van fijnste steden om in te rijden gehaald: Utrecht (46), Rotterdam (61) en Amsterdam (70). Op de eerste plaats staat Calgary in Canada, op plaats honderd staat het Indiase Mumbai.

Autorijders brengen gemiddeld twee jaar van hun leven achter het stuur door. Reden voor de auto-onderdelenspecialist Mister Auto om te kijken naar allerlei factoren die invloed hebben op de rijervaring. De uiteindelijke ranglijst is gemaakt op basis van infrastructuur, veiligheid en kosten.

Om de staat van de infrastructuur van een stad vast te stellen, is onder meer gekeken naar het aantal auto’s per aantal inwoners, het aantal verkeersopstoppingen, de kwaliteit van de wegen en het openbaar vervoer. De luchtkwaliteit is ook onder de loep genomen, zodat kon worden vastgesteld wat de steden doen om te zorgen voor frisse lucht en goed zicht, voor zowel autobezitters als inwoners in het algemeen. De veiligheid van alle locaties is geanalyseerd aan de hand van het aantal dodelijke auto-ongelukken per 100.000 inwoners en een enquête over agressie in het verkeer. Op die manier wordt een beeld geschetst van de agressiviteit en het algemene verkeersgedrag van bestuurders in de steden.

Brandstofprijs en wegenbelasting

Ten slotte is gekeken naar de kosten van het rijden in elke stad. Daarbij is niet alleen de brandstofprijs meegenomen in de berekening, maar ook de koopkracht en de wegenbelasting van elk land om vast te kunnen stellen hoe betaalbaar autorijden voor de inwoners is. De uiteindelijke index combineert een totaal van vijftien factoren, die aantonen wat de beste en de slechtste steden ter wereld zijn om auto in te rijden.

Op het gebied van verkeersveiligheid scoren de drie Nederlandse steden in de ranglijst matig. Waar in het Japanse Osaka bijna geen agressie voorkomt in het verkeer, staan Utrecht (44), Amsterdam (56) en Rotterdam (65) een stuk lager op de lijst. In het Mongoolse Ulaanbaatar ben je trouwens het slechts af op het gebied van verkeersagressie – vrijwel in elke rit heb je daar met agressie te maken.

Wanneer gekeken wordt naar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners, staan de drie Nederlandse steden wel aan de bovenkant van de lijst. Voor zowel Rotterdam (35), Amsterdam (39) als Utrecht (41) geldt dat er ongeveer drie slachtoffers per 100.000 inwoners zijn. Gekeken naar deze factor is Manchester in Engeland het veiligst en Lagos, Nigeria, met 26 op 100.000, het onveiligst.

Dure steden

Het is geen verrassing dat de brandstofprijzen per liter in Nederland zo ongeveer de hoogste van de wereld zijn. Alleen in Oslo ligt de gemiddelde literprijs hoger (1,70 euro). In Utrecht en Rotterdam is de gemiddelde prijs 1,63 euro, de laagste prijs per liter betaal je in Dubai (53 cent) of San Antonio, Amerika (57 cent).

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.