Na BOVAG pleit ook RAI Vereniging voor sloopregeling oude diesels

Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, vindt een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen gerechtvaardigd, maar benadrukt dat deze maatregel van tijdelijke aard moet zijn. Hij pleit daarnaast voor een pakket langetermijnmaatregelen waarbij wordt ingezet op structurele verlaging van de NOx-uitstoot door verjonging en vergroening van ons wagenpark. In het Radio1-programma WNL op Zaterdag hield BOVAG-directeur Peter Niesink afgelopen weekend al een pleidooi voor een sloop- en inruilregeling voor oude dieselauto’s.

Van Eijck is voorstander van een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en afbouw van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Op termijn moeten we bovendien overschakelen naar een systeem van betalen naar gebruik vindt hij. Daarbij is de kilometerprijs mede afhankelijk van de uitstoot van een voertuig. Ook vindt de voorman van RAI Vereniging dat de bijkomende positieve effecten van een snelheidsverlaging, zoals de vermindering van de CO2-uitstoot en verkeersveiligheid, ook mee moeten worden genomen in de uitwerking van het Klimaatakkoord en de verkeersveiligheidsplannen.

RAI Vereniging is blij dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw lam legde. “Onze samenleving en economie moeten blijven draaien.” De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen is gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken.

Inzetten van extra bpm

Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG, maakte zich afgelopen weekend al sterk voor een dergelijke sloopregeling. Hij wees bovendien op de 600 miljoen euro die het kabinet tot medio 2020 in zijn ogen onterecht binnenharkt door te veel bpm te heffen. Deze onbedoelde extra opbrengst – een gevolg van de invoering van de nieuwe WLTP-emissietestmethode – kan worden aangewend om een uitgebreide sloopregeling te financieren, waarmee de meest vervuilende personen- en bestelauto’s snel kunnen worden vervangen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Na BOVAG pleit ook RAI Vereniging voor sloopregeling oude diesels | TankPro.nl

Na BOVAG pleit ook RAI Vereniging voor sloopregeling oude diesels

Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, vindt een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen gerechtvaardigd, maar benadrukt dat deze maatregel van tijdelijke aard moet zijn. Hij pleit daarnaast voor een pakket langetermijnmaatregelen waarbij wordt ingezet op structurele verlaging van de NOx-uitstoot door verjonging en vergroening van ons wagenpark. In het Radio1-programma WNL op Zaterdag hield BOVAG-directeur Peter Niesink afgelopen weekend al een pleidooi voor een sloop- en inruilregeling voor oude dieselauto’s.

Van Eijck is voorstander van een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en afbouw van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Op termijn moeten we bovendien overschakelen naar een systeem van betalen naar gebruik vindt hij. Daarbij is de kilometerprijs mede afhankelijk van de uitstoot van een voertuig. Ook vindt de voorman van RAI Vereniging dat de bijkomende positieve effecten van een snelheidsverlaging, zoals de vermindering van de CO2-uitstoot en verkeersveiligheid, ook mee moeten worden genomen in de uitwerking van het Klimaatakkoord en de verkeersveiligheidsplannen.

RAI Vereniging is blij dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw lam legde. “Onze samenleving en economie moeten blijven draaien.” De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen is gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken.

Inzetten van extra bpm

Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG, maakte zich afgelopen weekend al sterk voor een dergelijke sloopregeling. Hij wees bovendien op de 600 miljoen euro die het kabinet tot medio 2020 in zijn ogen onterecht binnenharkt door te veel bpm te heffen. Deze onbedoelde extra opbrengst – een gevolg van de invoering van de nieuwe WLTP-emissietestmethode – kan worden aangewend om een uitgebreide sloopregeling te financieren, waarmee de meest vervuilende personen- en bestelauto’s snel kunnen worden vervangen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.