Invoering van E10 staat voor de deur, gevolgen voor de klant minimaal

Tankstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine zijn vanaf 1 oktober verplicht om bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aan te bieden. Aan deze benzine is tot maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is samen met branche- en consumentenorganisaties, garagehouders en autofabrikanten een informatiecampagne gestart om automobilisten te informeren over het rijden op E10.

De meeste tankstations in Nederland bieden op dit moment voornamelijk E5-benzine aan. Deze brandstof bevat maximaal 5% bio-ethanol. Voor de meeste klanten verandert er vanaf oktober aan de pomp niets; het grootste deel van de benzineauto’s rijdt namelijk zonder problemen op E10. Voor voertuigen die dat niet kunnen, blijft er voldoende aanbod aan andere benzine beschikbaar. Klanten kunnen controleren of hun auto of motor uit de voeten kan met E10 op de website www.e10check.nl.

Bijmengen bio-ethanol

Brandstofleveranciers moeten een deel van de brandstoffen die zij leveren aan de Nederlandse vervoersmarkt laten bestaan uit hernieuwbare brandstoffen. Aan deze verplichting kan onder meer voldaan worden door bio-ethanol bij benzine te mengen. Bio-ethanol is alcohol gemaakt uit afval en/of landbouwgewassen. Op dit moment zit in veruit de meeste benzine in Nederland nog maximaal 5 procent bio-ethanol (E5). In omringende landen, zoals Duitsland, België en Frankrijk, is al volop benzine te krijgen waar tot 10 procent is bijgemengd.

De nieuwe regels richten zich tot houders van tankstations die ten minste twee soorten benzine kunnen aanbieden. In de praktijk betekent dit dat deze locaties beschikken over een ondergrondse tankinfrastructuur om ten minste twee soorten benzine op te slaan en aan de klant aan te bieden. Deze stations worden verplicht om in ieder geval de helft van de aanwezige vulpistolen die gebruikt worden voor benzine te gebruiken voor het leveren van E10. Voor de overige helft van de beschikbare nozzles geldt een vrije keuze in het soort benzine dat aangeboden wordt.

Brandstofstickers

Sinds oktober vorig jaar zijn alle brandstofstickers in heel Europa hetzelfde. Bij nieuwe voertuigen komen de stickers op de pomp overeen met de stickers die aan de binnenkort van de tankklep staan. Dat voorkomt verwarring bij de klant, helemaal met de opkomst van steeds meer nieuwe brandstoffen.

In het Regeerakkoord is het streven opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Met de grotere beschikbaarheid van groenere benzine rijden ook de auto’s die mensen reeds in bezit hebben schoner, want met het gebruik van E10 worden minder fossiele brandstoffen verbruikt.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

2 reacties op “Invoering van E10 staat voor de deur, gevolgen voor de klant minimaal”

Jakob Bos|10.09.19|10:30

Oké heb wel een voordeel woon half uur van een Duitse benzine pomp tegen 11:30 betaal je € 1,48 voor 1 liter E10 s,avond tegen 19:30 is de prijs € 1.40 over de gehele dag gaan de prijzen schommelen. Ik doe dit elke maand en soms twee keer per maand met de boodschappen is het prijs je rijk. Elke Auto gebouwd na 2012 heeft een verbrandings motor die E10 verdragen kan. E10 wordt bij verbranding iets heter dat is het enigste waarom dit niet vermeld wordt is beneden peil of onkunde
Veel plezier in

Justin Meyer|17.09.19|08:06

Het heeft niet perse met je verbranding te maken, maar meer om het feit dat de leidingen, benzinpomp enzovoort er niet voor gemaakt zijn en hierdoor kapot kunnen gaan…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Invoering van E10 staat voor de deur, gevolgen voor de klant minimaal | TankPro.nl

Invoering van E10 staat voor de deur, gevolgen voor de klant minimaal

Tankstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine zijn vanaf 1 oktober verplicht om bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aan te bieden. Aan deze benzine is tot maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is samen met branche- en consumentenorganisaties, garagehouders en autofabrikanten een informatiecampagne gestart om automobilisten te informeren over het rijden op E10.

De meeste tankstations in Nederland bieden op dit moment voornamelijk E5-benzine aan. Deze brandstof bevat maximaal 5% bio-ethanol. Voor de meeste klanten verandert er vanaf oktober aan de pomp niets; het grootste deel van de benzineauto’s rijdt namelijk zonder problemen op E10. Voor voertuigen die dat niet kunnen, blijft er voldoende aanbod aan andere benzine beschikbaar. Klanten kunnen controleren of hun auto of motor uit de voeten kan met E10 op de website www.e10check.nl.

Bijmengen bio-ethanol

Brandstofleveranciers moeten een deel van de brandstoffen die zij leveren aan de Nederlandse vervoersmarkt laten bestaan uit hernieuwbare brandstoffen. Aan deze verplichting kan onder meer voldaan worden door bio-ethanol bij benzine te mengen. Bio-ethanol is alcohol gemaakt uit afval en/of landbouwgewassen. Op dit moment zit in veruit de meeste benzine in Nederland nog maximaal 5 procent bio-ethanol (E5). In omringende landen, zoals Duitsland, België en Frankrijk, is al volop benzine te krijgen waar tot 10 procent is bijgemengd.

De nieuwe regels richten zich tot houders van tankstations die ten minste twee soorten benzine kunnen aanbieden. In de praktijk betekent dit dat deze locaties beschikken over een ondergrondse tankinfrastructuur om ten minste twee soorten benzine op te slaan en aan de klant aan te bieden. Deze stations worden verplicht om in ieder geval de helft van de aanwezige vulpistolen die gebruikt worden voor benzine te gebruiken voor het leveren van E10. Voor de overige helft van de beschikbare nozzles geldt een vrije keuze in het soort benzine dat aangeboden wordt.

Brandstofstickers

Sinds oktober vorig jaar zijn alle brandstofstickers in heel Europa hetzelfde. Bij nieuwe voertuigen komen de stickers op de pomp overeen met de stickers die aan de binnenkort van de tankklep staan. Dat voorkomt verwarring bij de klant, helemaal met de opkomst van steeds meer nieuwe brandstoffen.

In het Regeerakkoord is het streven opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Met de grotere beschikbaarheid van groenere benzine rijden ook de auto’s die mensen reeds in bezit hebben schoner, want met het gebruik van E10 worden minder fossiele brandstoffen verbruikt.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

2 reacties op “Invoering van E10 staat voor de deur, gevolgen voor de klant minimaal”

Jakob Bos|10.09.19|10:30

Oké heb wel een voordeel woon half uur van een Duitse benzine pomp tegen 11:30 betaal je € 1,48 voor 1 liter E10 s,avond tegen 19:30 is de prijs € 1.40 over de gehele dag gaan de prijzen schommelen. Ik doe dit elke maand en soms twee keer per maand met de boodschappen is het prijs je rijk. Elke Auto gebouwd na 2012 heeft een verbrandings motor die E10 verdragen kan. E10 wordt bij verbranding iets heter dat is het enigste waarom dit niet vermeld wordt is beneden peil of onkunde
Veel plezier in

Justin Meyer|17.09.19|08:06

Het heeft niet perse met je verbranding te maken, maar meer om het feit dat de leidingen, benzinpomp enzovoort er niet voor gemaakt zijn en hierdoor kapot kunnen gaan…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.