‘Invoering WLTP-methode heeft negatieve gevolgen op autoverkoop’

Het brandstofverbruik speelt een belangrijke rol bij de aanschaf van een nieuwe auto. Sinds september 2018 is de nieuwe WLTP-testmethode verplicht voor nieuwe auto’s in de Europese Unie. Deze methode geeft een beter inzicht in het verbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van auto’s. Maar de invoering van de testmethode pakt voor consumenten ongunstig uit, stellen brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG.

De aanschafbelasting (BPM) op personenauto’s wordt vanaf juli volgend jaar namelijk berekend op basis van deze WLTP-methode. En dat zorgt ervoor dat de prijs van veel nieuwe auto’s gaat stijgen, voorspellen beide brancheorganisaties. Op dit moment wordt de BPM nog berekend door de uitkomst van de WLTP te vertalen naar de oude testmethode, genaamd NEDC. RAI Vereniging en BOVAG vrezen een flinke stijging van de prijzen, met grote gevolgen voor de verkoopcijfers van nieuwe auto’s.

Volgens staatssecretaris Snel is daar echter geen sprake van. De minister baseert zich op onderzoek dat TNO in zijn opdracht het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. RAI Vereniging en BOVAG herkennen de uitkomsten van het TNO-onderzoek niet en zien wel degelijk een flinke BPM-stijging op nieuwe auto’s. Zowel onderzoek van internationaal autodataleverancier JATO als informatie van autofabrikanten inzake de CO2-uitstoot van WLTP-geteste auto’s wijst daarop.

Contra-expertise

BOVAG en RAI Vereniging hebben KPMG opdracht gegeven voor een contra-expertise. KPMG legt daartoe alle beschikbare data van RDC, TNO, JATO en de fabrikanten naast elkaar. Naar verwachting is dit onderzoek eind deze zomer afgerond, waarna de organisaties dit met politiek en overheid zullen delen. In de hoop en verwachting dat deze data een belangrijke rol zullen spelen bij de behandeling van de belastingplannen in de Tweede Kamer.

Het brandstofverbruik speelt voor consumenten een belangrijke rol in het aankoopproces. Het praktijkverbruik van een auto hangt onder meer af van de belading, het soort rit (stadsverkeer of snelweg) en vooral van het rijgedrag van de bestuurder. Ook veranderende weers- en verkeersomstandigheden en bandenspanning zijn van invloed. De resultaten van de WLTP-testmethode benaderen het praktijkverbruik beter dan die van de oude methode. Het verbruik van alle auto’s wordt op dezelfde manier gemeten, waardoor de resultaten tussen verschillende auto’s voor de consument goed te vergelijken zijn.

Verbruik opvragen

Je kunt de autohistorie opvragen via de website middels een kentekencheck. Zo kun je inzicht krijgen in de voertuiggegevens en het brandstofverbruik van auto’s. Ook het schadeverleden, de kilometerstand, het aantal vorige eigenaren en de gedetailleerde autowaarde zijn in te zien. In het basisrapport kan onder het kopje ‘motor en milieu’ het verbruik in de stad, op de snelweg en het gecombineerd brandstofverbruik bekeken worden.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Invoering WLTP-methode heeft negatieve gevolgen op autoverkoop’ | TankPro.nl

‘Invoering WLTP-methode heeft negatieve gevolgen op autoverkoop’

Het brandstofverbruik speelt een belangrijke rol bij de aanschaf van een nieuwe auto. Sinds september 2018 is de nieuwe WLTP-testmethode verplicht voor nieuwe auto’s in de Europese Unie. Deze methode geeft een beter inzicht in het verbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van auto’s. Maar de invoering van de testmethode pakt voor consumenten ongunstig uit, stellen brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG.

De aanschafbelasting (BPM) op personenauto’s wordt vanaf juli volgend jaar namelijk berekend op basis van deze WLTP-methode. En dat zorgt ervoor dat de prijs van veel nieuwe auto’s gaat stijgen, voorspellen beide brancheorganisaties. Op dit moment wordt de BPM nog berekend door de uitkomst van de WLTP te vertalen naar de oude testmethode, genaamd NEDC. RAI Vereniging en BOVAG vrezen een flinke stijging van de prijzen, met grote gevolgen voor de verkoopcijfers van nieuwe auto’s.

Volgens staatssecretaris Snel is daar echter geen sprake van. De minister baseert zich op onderzoek dat TNO in zijn opdracht het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. RAI Vereniging en BOVAG herkennen de uitkomsten van het TNO-onderzoek niet en zien wel degelijk een flinke BPM-stijging op nieuwe auto’s. Zowel onderzoek van internationaal autodataleverancier JATO als informatie van autofabrikanten inzake de CO2-uitstoot van WLTP-geteste auto’s wijst daarop.

Contra-expertise

BOVAG en RAI Vereniging hebben KPMG opdracht gegeven voor een contra-expertise. KPMG legt daartoe alle beschikbare data van RDC, TNO, JATO en de fabrikanten naast elkaar. Naar verwachting is dit onderzoek eind deze zomer afgerond, waarna de organisaties dit met politiek en overheid zullen delen. In de hoop en verwachting dat deze data een belangrijke rol zullen spelen bij de behandeling van de belastingplannen in de Tweede Kamer.

Het brandstofverbruik speelt voor consumenten een belangrijke rol in het aankoopproces. Het praktijkverbruik van een auto hangt onder meer af van de belading, het soort rit (stadsverkeer of snelweg) en vooral van het rijgedrag van de bestuurder. Ook veranderende weers- en verkeersomstandigheden en bandenspanning zijn van invloed. De resultaten van de WLTP-testmethode benaderen het praktijkverbruik beter dan die van de oude methode. Het verbruik van alle auto’s wordt op dezelfde manier gemeten, waardoor de resultaten tussen verschillende auto’s voor de consument goed te vergelijken zijn.

Verbruik opvragen

Je kunt de autohistorie opvragen via de website middels een kentekencheck. Zo kun je inzicht krijgen in de voertuiggegevens en het brandstofverbruik van auto’s. Ook het schadeverleden, de kilometerstand, het aantal vorige eigenaren en de gedetailleerde autowaarde zijn in te zien. In het basisrapport kan onder het kopje ‘motor en milieu’ het verbruik in de stad, op de snelweg en het gecombineerd brandstofverbruik bekeken worden.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.