Shell gaat waterstof aanbieden op tankstation in Groningen

Shell Hydrogen Station Germany 2015

Shell Nederland heeft een aanbesteding in de wacht gesleept voor het bouwen van een nieuw waterstofstation en het leveren van waterstof voor twintig bussen. Het station komt aan de Peizerweg in Groningen. Niet alleen bussen, maar ook personenauto’s kunnen op deze locatie in de toekomst waterstof tanken. De opdracht is afkomstig van OV-bureau Groningen Drenthe. Vervoerder Qbuzz heeft busbouwer Van Hool uit België de definitieve opdracht gegeven voor de levering van twintig waterstofbussen die in het hoge noorden gaan rijden.

Het tankstation in Groningen wordt in december 2020 geopend, eind volgend jaar gaan de nieuwe bussen op waterstof ook rijden in de noordelijke provincies. Op een volle tank waterstof kan tussen de 350 en 400 kilometer worden afgelegd. Waterstof wordt tijdens het rijden in de brandstofcel omgezet in elektriciteit. Daarbij komt geen CO2 of NOx vrij. Als er gebruikgemaakt wordt van groene waterstof, kan een flinke reductie van uitlaatgassen gerealiseerd worden. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan andere brandstoffen.

De bussen, die rijden op streeklijnen in Drenthe en Groningen, kunnen door hun bereik goed worden ingezet op langere routes in de dienstregeling. Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde Provincie Groningen en voorzitter van het OV-bureau is blij met deze ontwikkeling. “Dit is een enorme stap. Hiermee komt het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof uit de experimentele fase en wordt het één van de energiedragers waarmee wij gewoon productie draaien. We lopen hiermee voorop in Nederland en bevinden ons in de voorhoede in Europa. Dat willen we ook om onze ambities voor een nieuwe energietoekomst voor Noord-Nederland concreet te maken.”

Voortzetting pilot

Het OV-bureau en Qbuzz hebben al sinds december 2017 een pilotproject in Groningen en Drenthe lopen waarbij twee waterstof-elektrische bussen rijden in de reguliere dienstregeling. Deze worden getankt in Delfzijl, met waterstof dat als restproduct vrijkomt bij Nouryon (voorheen AKZO). De techniek op het gebied van waterstof ontwikkelt zich zeer snel. Diverse partijen, waaronder Shell, hebben aangegeven flink te willen investeren in het aanbieden van waterstof bij tankstations.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell gaat waterstof aanbieden op tankstation in Groningen | TankPro.nl

Shell gaat waterstof aanbieden op tankstation in Groningen

Shell Hydrogen Station Germany 2015

Shell Nederland heeft een aanbesteding in de wacht gesleept voor het bouwen van een nieuw waterstofstation en het leveren van waterstof voor twintig bussen. Het station komt aan de Peizerweg in Groningen. Niet alleen bussen, maar ook personenauto’s kunnen op deze locatie in de toekomst waterstof tanken. De opdracht is afkomstig van OV-bureau Groningen Drenthe. Vervoerder Qbuzz heeft busbouwer Van Hool uit België de definitieve opdracht gegeven voor de levering van twintig waterstofbussen die in het hoge noorden gaan rijden.

Het tankstation in Groningen wordt in december 2020 geopend, eind volgend jaar gaan de nieuwe bussen op waterstof ook rijden in de noordelijke provincies. Op een volle tank waterstof kan tussen de 350 en 400 kilometer worden afgelegd. Waterstof wordt tijdens het rijden in de brandstofcel omgezet in elektriciteit. Daarbij komt geen CO2 of NOx vrij. Als er gebruikgemaakt wordt van groene waterstof, kan een flinke reductie van uitlaatgassen gerealiseerd worden. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan andere brandstoffen.

De bussen, die rijden op streeklijnen in Drenthe en Groningen, kunnen door hun bereik goed worden ingezet op langere routes in de dienstregeling. Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde Provincie Groningen en voorzitter van het OV-bureau is blij met deze ontwikkeling. “Dit is een enorme stap. Hiermee komt het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof uit de experimentele fase en wordt het één van de energiedragers waarmee wij gewoon productie draaien. We lopen hiermee voorop in Nederland en bevinden ons in de voorhoede in Europa. Dat willen we ook om onze ambities voor een nieuwe energietoekomst voor Noord-Nederland concreet te maken.”

Voortzetting pilot

Het OV-bureau en Qbuzz hebben al sinds december 2017 een pilotproject in Groningen en Drenthe lopen waarbij twee waterstof-elektrische bussen rijden in de reguliere dienstregeling. Deze worden getankt in Delfzijl, met waterstof dat als restproduct vrijkomt bij Nouryon (voorheen AKZO). De techniek op het gebied van waterstof ontwikkelt zich zeer snel. Diverse partijen, waaronder Shell, hebben aangegeven flink te willen investeren in het aanbieden van waterstof bij tankstations.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.