Duitse marktleider Aral aan de slag met snellaadpalen

Aral heeft de eerste ultrasnellaadpalen geplaatst bij een tankstation in Bochum. Komende tijd gaat de Duitse marktleider ook op een groot aantal andere locaties snelladers plaatsen. De snelle laadpalen beschikken over een laadcapaciteit van 160 kW. Dat laadvermogen kan verhoogd worden naar 320 kW. Met 2.400 tankstations is Aral op dit moment de grootste speler in Duitsland.

Aral gaat de laadpalen volledig in eigen beheer plaatsen en exploiteren. Op deze manier wil de maatschappij zo goed mogelijk in beeld krijgen hoe groot het klantenpotentieel is en waar bezoekers van de laadpaal tegen aanlopen. Na zes minuten laden bij de 160 kW snellader kan er met een elektrische auto weer zo’n 100 kilometer worden gereden. Bij 320 kW is de batterij binnen 10 tot 15 minuten weer tot 80 procent gevuld. Aral biedt daarnaast twee reguliere laadpalen aan (22 kW), vooral bedoeld voor plug-in hybrides.

“De mobiliteit van de toekomst zal uit een mix van verschillende aandrijvingstechnieken bestaan. Elektrisch rijden speelt daarbij een belangrijke rol”, voorspelt Patrick Wendeler van Aral. “We kunnen als marktleider in Duitsland een ideale locatie zijn voor bestuurders van elektrische auto’s, verondersteld dat het laden net zo snel kan als het tanken van vloeibare brandstoffen.”

Uitbreiding snellaadnetwerk

Niet alleen in Nederland, maar ook bij onze oosterburen is het plaatsen van laadpalen bij tankstations een ‘hot item’. Onlangs maakte Shell bekend dat het gaat inzetten op het aanbieden van snelle laadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Bovendien is er ondertussen in Duitsland ook al een flink aantal snelladers neergezet onder de paraplu van Ionity.

Deze joint venture is in 2016 al opgericht door de Duitse autofabrikanten BMW, Mercedes-Benz, Ford, Audi en Porsche (Volkswagen Group). Het bouwt samen met tankstations aan een Europees netwerk van laadstations voor elektrische voertuigen. Deze vierhonderd locaties, gepland voor 2020, komen vooral langs belangrijke snelwegen te liggen. Inmiddels zijn de palen op honderd plekken gerealiseerd. Ze worden uitgerust met gemiddeld zes oplaadpunten, elk met een capaciteit van maximaal 350 kW. Ook in Nederland is inmiddels de eerste snellader geopend, langs de A1 bij Apeldoorn.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse marktleider Aral aan de slag met snellaadpalen | TankPro.nl

Duitse marktleider Aral aan de slag met snellaadpalen

Aral heeft de eerste ultrasnellaadpalen geplaatst bij een tankstation in Bochum. Komende tijd gaat de Duitse marktleider ook op een groot aantal andere locaties snelladers plaatsen. De snelle laadpalen beschikken over een laadcapaciteit van 160 kW. Dat laadvermogen kan verhoogd worden naar 320 kW. Met 2.400 tankstations is Aral op dit moment de grootste speler in Duitsland.

Aral gaat de laadpalen volledig in eigen beheer plaatsen en exploiteren. Op deze manier wil de maatschappij zo goed mogelijk in beeld krijgen hoe groot het klantenpotentieel is en waar bezoekers van de laadpaal tegen aanlopen. Na zes minuten laden bij de 160 kW snellader kan er met een elektrische auto weer zo’n 100 kilometer worden gereden. Bij 320 kW is de batterij binnen 10 tot 15 minuten weer tot 80 procent gevuld. Aral biedt daarnaast twee reguliere laadpalen aan (22 kW), vooral bedoeld voor plug-in hybrides.

“De mobiliteit van de toekomst zal uit een mix van verschillende aandrijvingstechnieken bestaan. Elektrisch rijden speelt daarbij een belangrijke rol”, voorspelt Patrick Wendeler van Aral. “We kunnen als marktleider in Duitsland een ideale locatie zijn voor bestuurders van elektrische auto’s, verondersteld dat het laden net zo snel kan als het tanken van vloeibare brandstoffen.”

Uitbreiding snellaadnetwerk

Niet alleen in Nederland, maar ook bij onze oosterburen is het plaatsen van laadpalen bij tankstations een ‘hot item’. Onlangs maakte Shell bekend dat het gaat inzetten op het aanbieden van snelle laadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Bovendien is er ondertussen in Duitsland ook al een flink aantal snelladers neergezet onder de paraplu van Ionity.

Deze joint venture is in 2016 al opgericht door de Duitse autofabrikanten BMW, Mercedes-Benz, Ford, Audi en Porsche (Volkswagen Group). Het bouwt samen met tankstations aan een Europees netwerk van laadstations voor elektrische voertuigen. Deze vierhonderd locaties, gepland voor 2020, komen vooral langs belangrijke snelwegen te liggen. Inmiddels zijn de palen op honderd plekken gerealiseerd. Ze worden uitgerust met gemiddeld zes oplaadpunten, elk met een capaciteit van maximaal 350 kW. Ook in Nederland is inmiddels de eerste snellader geopend, langs de A1 bij Apeldoorn.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.