LNG-installatie geopend bij Esso langs snelweg E40

Klanten van het Esso-tankstation langs de snelweg E40 bij het Belgische Heverlee kunnen sinds kort aan de pomp terecht voor het tanken van LNG. Het station is in gebruik genomen door Drive Systems in samenwerking met EG Group. Het Nederlandse bedrijf LIQAL heeft het project technisch mogelijk gemaakt.

Het LNG-station is geïntegreerd in het bestaande Esso-station. De opslagcapaciteit voor vloeibaar aardgas bedraagt 80.000 liter. Drive Systems is een belangrijke speler op het gebied van beheer van aardgasstations in België, waar LNG en ook CNG flink in opkomst zijn. Het project in Heverlee ontving financiering van de EU via het Connecting Europe Facility (CEF) programma.

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius. De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart als alternatief voor diesel. Juist met deze voertuigen kan een aanzienlijke vermindering van uitstoot behaald worden.

Stimuleren van LNG

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte onlangs de uitgangspunten voor een nieuwe stimuleringsregeling voor LNG bekend. De regeling komt in plaats van de LNG-accijnsteruggave. De teruggaaf blijft hetzelfde als bij de oude regeling. Het gaat om 125 euro per 1.000 kg LNG. In plaats van twee jaar duurt deze regeling drie jaar, van 2019 tot en met 2021. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwe stimuleringsregeling komende zomer in werking treden.

In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG. Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

LNG-installatie geopend bij Esso langs snelweg E40 | TankPro.nl

LNG-installatie geopend bij Esso langs snelweg E40

Klanten van het Esso-tankstation langs de snelweg E40 bij het Belgische Heverlee kunnen sinds kort aan de pomp terecht voor het tanken van LNG. Het station is in gebruik genomen door Drive Systems in samenwerking met EG Group. Het Nederlandse bedrijf LIQAL heeft het project technisch mogelijk gemaakt.

Het LNG-station is geïntegreerd in het bestaande Esso-station. De opslagcapaciteit voor vloeibaar aardgas bedraagt 80.000 liter. Drive Systems is een belangrijke speler op het gebied van beheer van aardgasstations in België, waar LNG en ook CNG flink in opkomst zijn. Het project in Heverlee ontving financiering van de EU via het Connecting Europe Facility (CEF) programma.

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius. De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart als alternatief voor diesel. Juist met deze voertuigen kan een aanzienlijke vermindering van uitstoot behaald worden.

Stimuleren van LNG

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte onlangs de uitgangspunten voor een nieuwe stimuleringsregeling voor LNG bekend. De regeling komt in plaats van de LNG-accijnsteruggave. De teruggaaf blijft hetzelfde als bij de oude regeling. Het gaat om 125 euro per 1.000 kg LNG. In plaats van twee jaar duurt deze regeling drie jaar, van 2019 tot en met 2021. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwe stimuleringsregeling komende zomer in werking treden.

In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG. Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.