Sakko Tankstations: 50 locaties vóór eind van het jaar

Het zijn drukke tijden op het hoofdkantoor van Sakko in Bergen op Zoom. De grootschalige verbouwing van het nieuwe Total-tankstation van het Noord-Brabantse bedrijf in Almere Haven is net achter de rug. Maar dat wil niet zeggen dat er geen werk aan de winkel is. “We zijn lekker bezig op dit moment en de teller qua aantal locaties loopt steeds verder op”, vertelt algemeen directeur Stephan Mangnus.

Op hoeveel tankstations staat de teller?
“Op dit moment exploiteren we 46 locaties. Bij de meeste van deze tankstations staat ons eigen Sakko-merk op de luifel. Maar we kiezen ook geregeld voor het voeren van een andere kleur. Zo hebben we in ons netwerk ook vier tankstations in het groen van BP en zeven Total-locaties. Het gaat bij beide merken zowel om stations met een shop als om express-locaties.”

Meer dan de helft van de tankstations in Nederland is inmiddels onbemand. Hoe is binnen jullie netwerk de verhouding tussen locaties met en zonder shop?
“Het nieuwe tankstation in Almere Haven is onze achtste locatie met een tankshop. De overige staan in Bergen op Zoom, Rotterdam, Harskamp, Zeist, Waalre, Baarn en Amstelveen. De andere 38 stations zijn allemaal onbemand.”

Hoe bepaal je per locatie welk merk het meest geschikt is?
“Je hebt te maken met verschillende factoren. Soms kan het zijn dat er nog een lopend contract is met een bepaalde partij. Bij tankstations die je huurt speelt uiteraard ook de wens van de verhuurder een rol. En natuurlijk is het van groot belang om te kijken welke andere tankstations er in de buurt zijn. Gaat het om A-merken of om onbemande aanbieders die scherpe prijzen berekenen? Onder de streep moet je kijken wat het meest passend is. Dat is overigens meestal geen hogere wiskunde hoor.”

Waarom was de voormalige Shell-locatie in Almere Haven zo interessant voor jullie?
“Het tankstation ligt hooguit op een paar honderd meter afstand van de snelweg A6. Het station is qua grootte bijna een snelweglocatie. Op het voorterrein staan zes pompeilanden en de shop is zeer uitgebreid. Het is een plek waar heel veel verkeer langskomt. Dat biedt grote mogelijkheden. Reden voor ons om flink te investeren in de shop.”

Het tankstation is omgebouwd naar de kleuren van Total. Vanwaar deze keuze?
“Ons partnerschap met Total is uiteraard niet nieuw. We hebben zoals gezegd al zeven andere locaties in deze kleur in Nederland, zowel bemand als onbemand. Gezien het type locatie en de te verwachte drukte wilden we echt werk maken van de shop. Met COSIE heeft Total in onze ogen een zeer interessant shopconcept in huis, dat perfect aansluit bij wat we wilden op deze locatie. We hebben de meest uitgebreide versie gekozen, compleet met alle toeters en bellen. In de shop vind je de volledige bakery, inclusief frituur. Dit alles helemaal in de stijl van het concept. Als je het doet, moet je het ook helemaal doen. We konden op deze manier gebruikmaken van de knowhow van Total. Dat maakt het realiseren van een uitgebreide shop een stuk eenvoudiger. Het was een flinke klus, maar het resultaat ziet er prachtig uit.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)Sakko exploiteert op dit moment zeven tankstations in de kleuren van Total en Total Express.

Hebben jullie plannen om het netwerk verder uit te breiden komende periode?
“Zeker, we hebben al een paar nieuwe stations in de pijplijn. We hebben onder meer nieuwbouwplannen in Roosendaal, Joure en Standdaarbuiten. Daarnaast hebben we in maart nog locaties in Oisterwijk, Oudenbosch en Uithuizen toegevoegd aan ons netwerk. En er komt dit jaar nog wel een en ander bij. Doel is om aan het einde van het jaar op minimaal vijftig stations uit te komen. Dat gaan we ruimschoots halen.”

Hoe spelen jullie in op de toekomst?
“In de branche zijn we vooral bekend als exploitant van tankstations en als leverancier van brandstof en smeermiddelen, maar we doen veel meer. Je moet geen ‘one trick pony’ worden. Onder de Sakko Holding valt ook onze mobility-tak. Met Orange Ventures ontwikkelen we innovatieve producten voor de consumentenmarkt, waaronder elektrische steps onder de merknamen Veeley en Skotero. Deze producten gaan we ook Europees uitrollen. Daarnaast hebben we sinds medio 2018 een belang in Orange Cabins & Rental Group, de moedermaatschappij van Dit is Plek, Thuis aan Huis en De Schans Support. Deze ondernemingen houden zich bezig met de productie, inkoop, verkoop en verhuur van units (tijdelijke kantoor-, school- en woonruimte) met klanten binnen de agrarische, industriële, bouw- en transportsector. Veel van die partijen zijn ook weer klant van onze energy-tak. Verder hebben we nog een auditing en care-onderdeel, dat zich bezighoudt met certificeringsactiviteiten. Kortom, we doen veel meer dan mensen vaak denken.”

En qua brandstoffen? Waar ligt de focus op?
“Je moet je ogen niet sluiten voor verandering. Komende jaren blijven we echt nog wel veel fossiele brandstoffen verkopen. De economie draait goed en het merendeel van de voertuigen rijdt nog op benzine en diesel. De volumes zijn zelfs weer gestegen. Diesel zal wat afnemen, benzine toenemen. We zijn daarnaast ook bezig met HVO. Wat betreft CNG en LNG is het vooral zaak om goed te kijken naar de spreiding van tanklocaties over het land en naar het aantal klanten. Voor bepaalde plekken is het interessant, maar aardgas hoeft echt niet op elke hoek verkocht te worden.”

Hoe kijk je naar elektrische mobiliteit?
“Alle locaties die we nieuw neerzetten maken we sowieso ook geschikt voor het plaatsen van snellaadpalen. Ik zie het op dit moment vooral als een extra service en niet zo zeer als een manier om geld te verdienen. Laden kan immers op heel veel verschillende locaties, ook thuis en op het werk. We willen op deze manier vooral kennis opdoen met elektrisch rijden. Hoe zit het met laadtijden, kostprijs, verschil in stekkers. Hoeveel klanten maken er gebruik van? Daar kom je alleen achter door het te doen.”

Zie je ook kansen voor waterstof?
“Absoluut, maar het is op dit moment nog wel een onzekere investering. Er gebeurt natuurlijk al wel een en ander op dit gebied. Opvallend genoeg heeft een aantal kleine spelers concrete plannen voor waterstof. De grote jongens praten er wel over, maar in de praktijk blijft het nog relatief stil in Nederland. In Duitsland zijn ze op dat gebied al een stuk verder. Je zult echt partijen aan je moeten binden om er nu al een succes van te maken. Het gaat immers om miljoenen. Op termijn geloof ik zeker dat waterstof een rol kan en gaat spelen, maar anno 2019 staat het echt nog in de kinderschoenen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Sakko Tankstations: 50 locaties vóór eind van het jaar | TankPro.nl

Sakko Tankstations: 50 locaties vóór eind van het jaar

Het zijn drukke tijden op het hoofdkantoor van Sakko in Bergen op Zoom. De grootschalige verbouwing van het nieuwe Total-tankstation van het Noord-Brabantse bedrijf in Almere Haven is net achter de rug. Maar dat wil niet zeggen dat er geen werk aan de winkel is. “We zijn lekker bezig op dit moment en de teller qua aantal locaties loopt steeds verder op”, vertelt algemeen directeur Stephan Mangnus.

Op hoeveel tankstations staat de teller?
“Op dit moment exploiteren we 46 locaties. Bij de meeste van deze tankstations staat ons eigen Sakko-merk op de luifel. Maar we kiezen ook geregeld voor het voeren van een andere kleur. Zo hebben we in ons netwerk ook vier tankstations in het groen van BP en zeven Total-locaties. Het gaat bij beide merken zowel om stations met een shop als om express-locaties.”

Meer dan de helft van de tankstations in Nederland is inmiddels onbemand. Hoe is binnen jullie netwerk de verhouding tussen locaties met en zonder shop?
“Het nieuwe tankstation in Almere Haven is onze achtste locatie met een tankshop. De overige staan in Bergen op Zoom, Rotterdam, Harskamp, Zeist, Waalre, Baarn en Amstelveen. De andere 38 stations zijn allemaal onbemand.”

Hoe bepaal je per locatie welk merk het meest geschikt is?
“Je hebt te maken met verschillende factoren. Soms kan het zijn dat er nog een lopend contract is met een bepaalde partij. Bij tankstations die je huurt speelt uiteraard ook de wens van de verhuurder een rol. En natuurlijk is het van groot belang om te kijken welke andere tankstations er in de buurt zijn. Gaat het om A-merken of om onbemande aanbieders die scherpe prijzen berekenen? Onder de streep moet je kijken wat het meest passend is. Dat is overigens meestal geen hogere wiskunde hoor.”

Waarom was de voormalige Shell-locatie in Almere Haven zo interessant voor jullie?
“Het tankstation ligt hooguit op een paar honderd meter afstand van de snelweg A6. Het station is qua grootte bijna een snelweglocatie. Op het voorterrein staan zes pompeilanden en de shop is zeer uitgebreid. Het is een plek waar heel veel verkeer langskomt. Dat biedt grote mogelijkheden. Reden voor ons om flink te investeren in de shop.”

Het tankstation is omgebouwd naar de kleuren van Total. Vanwaar deze keuze?
“Ons partnerschap met Total is uiteraard niet nieuw. We hebben zoals gezegd al zeven andere locaties in deze kleur in Nederland, zowel bemand als onbemand. Gezien het type locatie en de te verwachte drukte wilden we echt werk maken van de shop. Met COSIE heeft Total in onze ogen een zeer interessant shopconcept in huis, dat perfect aansluit bij wat we wilden op deze locatie. We hebben de meest uitgebreide versie gekozen, compleet met alle toeters en bellen. In de shop vind je de volledige bakery, inclusief frituur. Dit alles helemaal in de stijl van het concept. Als je het doet, moet je het ook helemaal doen. We konden op deze manier gebruikmaken van de knowhow van Total. Dat maakt het realiseren van een uitgebreide shop een stuk eenvoudiger. Het was een flinke klus, maar het resultaat ziet er prachtig uit.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)Sakko exploiteert op dit moment zeven tankstations in de kleuren van Total en Total Express.

Hebben jullie plannen om het netwerk verder uit te breiden komende periode?
“Zeker, we hebben al een paar nieuwe stations in de pijplijn. We hebben onder meer nieuwbouwplannen in Roosendaal, Joure en Standdaarbuiten. Daarnaast hebben we in maart nog locaties in Oisterwijk, Oudenbosch en Uithuizen toegevoegd aan ons netwerk. En er komt dit jaar nog wel een en ander bij. Doel is om aan het einde van het jaar op minimaal vijftig stations uit te komen. Dat gaan we ruimschoots halen.”

Hoe spelen jullie in op de toekomst?
“In de branche zijn we vooral bekend als exploitant van tankstations en als leverancier van brandstof en smeermiddelen, maar we doen veel meer. Je moet geen ‘one trick pony’ worden. Onder de Sakko Holding valt ook onze mobility-tak. Met Orange Ventures ontwikkelen we innovatieve producten voor de consumentenmarkt, waaronder elektrische steps onder de merknamen Veeley en Skotero. Deze producten gaan we ook Europees uitrollen. Daarnaast hebben we sinds medio 2018 een belang in Orange Cabins & Rental Group, de moedermaatschappij van Dit is Plek, Thuis aan Huis en De Schans Support. Deze ondernemingen houden zich bezig met de productie, inkoop, verkoop en verhuur van units (tijdelijke kantoor-, school- en woonruimte) met klanten binnen de agrarische, industriële, bouw- en transportsector. Veel van die partijen zijn ook weer klant van onze energy-tak. Verder hebben we nog een auditing en care-onderdeel, dat zich bezighoudt met certificeringsactiviteiten. Kortom, we doen veel meer dan mensen vaak denken.”

En qua brandstoffen? Waar ligt de focus op?
“Je moet je ogen niet sluiten voor verandering. Komende jaren blijven we echt nog wel veel fossiele brandstoffen verkopen. De economie draait goed en het merendeel van de voertuigen rijdt nog op benzine en diesel. De volumes zijn zelfs weer gestegen. Diesel zal wat afnemen, benzine toenemen. We zijn daarnaast ook bezig met HVO. Wat betreft CNG en LNG is het vooral zaak om goed te kijken naar de spreiding van tanklocaties over het land en naar het aantal klanten. Voor bepaalde plekken is het interessant, maar aardgas hoeft echt niet op elke hoek verkocht te worden.”

Hoe kijk je naar elektrische mobiliteit?
“Alle locaties die we nieuw neerzetten maken we sowieso ook geschikt voor het plaatsen van snellaadpalen. Ik zie het op dit moment vooral als een extra service en niet zo zeer als een manier om geld te verdienen. Laden kan immers op heel veel verschillende locaties, ook thuis en op het werk. We willen op deze manier vooral kennis opdoen met elektrisch rijden. Hoe zit het met laadtijden, kostprijs, verschil in stekkers. Hoeveel klanten maken er gebruik van? Daar kom je alleen achter door het te doen.”

Zie je ook kansen voor waterstof?
“Absoluut, maar het is op dit moment nog wel een onzekere investering. Er gebeurt natuurlijk al wel een en ander op dit gebied. Opvallend genoeg heeft een aantal kleine spelers concrete plannen voor waterstof. De grote jongens praten er wel over, maar in de praktijk blijft het nog relatief stil in Nederland. In Duitsland zijn ze op dat gebied al een stuk verder. Je zult echt partijen aan je moeten binden om er nu al een succes van te maken. Het gaat immers om miljoenen. Op termijn geloof ik zeker dat waterstof een rol kan en gaat spelen, maar anno 2019 staat het echt nog in de kinderschoenen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.