62ste waterstoflocatie in Duitsland geopend bij Shell-tankstation

Shell Hydrogen Station Germany 2015

In Nederland en België is het aantal tankstations waar waterstof getankt kan worden op dit moment nog op één hand te tellen, bij onze oosterburen zien de zaken er ondertussen al heel anders uit. De teller in Duitsland staat inmiddels op 62. Onlangs werden twee nieuwe locaties geopend. Doel is om eind 2019 uit te komen op minimaal honderd waterstofstations.

Bestuurders van auto’s met een brandstofcel – zoals de Toyota Mirai en Hyundai Nexo – kunnen op steeds meer locaties in Duitsland waterstof tanken. De meeste stations zijn het resultaat van een partnerschap dat verschillende partijen onder de naam H2 Mobility zijn aangegaan. De nieuwe locaties in Essen-Katernberg en in Leverkusen zijn gerealiseerd bij bestaande Shell-stations en tot stand gekomen in samenwerking met Linde en Air Liquide. In Noordrijn-Westfalen, de deelstaat die grenst aan Nederland en België, verkopen inmiddels tien tankstations waterstof.

In vergelijking met het aantal elektrische auto’s dat opgeladen moet worden, is het aantal waterstofauto’s nog bescheiden. Naast personenauto’s komen er ook steeds meer andere voertuigen op de markt die rijden op waterstof, zoals bijvoorbeeld bussen of vuilniswagens. Grote voertuigen kunnen uit de voeten met 350 bar, voor auto’s is een druk van 700 bar noodzakelijk.

Waterstof als alternatieve brandstof biedt een aantal voordelen ten opzichte van andere brandstoffen. De uitstoot valt aanzienlijk lager uit dan van fossiele brandstoffen, mits er gereden wordt op groene waterstof. Ook de geluidsoverlast is minder. Ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen zijn vooral de grotere actieradius en het snelle tanken pluspunten.

Total, Shell en OMV

Bij de Duitse joint venture zijn op dit moment zes partijen betrokken. Oliemaatschappijen Total en Shell stapten in, net als OMV. Het Oostenrijkse bedrijf heeft in totaal zo’n driehonderd tankstations in Duitsland, vooral in het zuiden van het land. Een andere grote partij is Air Liquide, de Franse multinational houdt zich onder meer bezig met het leveren van gas. Ook concurrent Linde AG heeft zich aangesloten. Vanuit de auto-industrie is Daimler vertegenwoordigd, het bedrijf achter de personenauto’s en bestelwagens van Mercedes Benz en achter Daimler Trucks en Daimler Buses.

H2 Mobility is onderdeel van Hydrogen Mobility Europe (H2ME), een initiatief dat tot doel heeft om te werken aan de ontwikkeling van emissievrij rijden in Europa. Als er gereden wordt op waterstof, dan scheelt dit aanzienlijk in de uitstoot van CO2, NOx en andere uitlaatgassen. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan het vullen van een benzine- of dieseltank. De elektriciteit wordt niet opgeslagen in batterijen, zoals bij elektrische auto’s met een stekker, maar opgewekt in de brandstofcel door een reactie van waterstof met zuurstof.

Op naar de honderd

Duitsland blijft in Europa koploper op het gebied van waterstoftankstations. Dat blijkt uit cijfers van H2stations.org, een samenwerking tussen TÜV SÜD en LBST. Op dit moment zijn er 62 openbare locaties bij onze oosterburen waar waterstof getankt kan worden. Vorig jaar kwamen er in Duitsland zeventien nieuwe tanklocaties bij. Doel is om eind dit jaar op minimaal honderd uit te komen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

62ste waterstoflocatie in Duitsland geopend bij Shell-tankstation | TankPro.nl

62ste waterstoflocatie in Duitsland geopend bij Shell-tankstation

Shell Hydrogen Station Germany 2015

In Nederland en België is het aantal tankstations waar waterstof getankt kan worden op dit moment nog op één hand te tellen, bij onze oosterburen zien de zaken er ondertussen al heel anders uit. De teller in Duitsland staat inmiddels op 62. Onlangs werden twee nieuwe locaties geopend. Doel is om eind 2019 uit te komen op minimaal honderd waterstofstations.

Bestuurders van auto’s met een brandstofcel – zoals de Toyota Mirai en Hyundai Nexo – kunnen op steeds meer locaties in Duitsland waterstof tanken. De meeste stations zijn het resultaat van een partnerschap dat verschillende partijen onder de naam H2 Mobility zijn aangegaan. De nieuwe locaties in Essen-Katernberg en in Leverkusen zijn gerealiseerd bij bestaande Shell-stations en tot stand gekomen in samenwerking met Linde en Air Liquide. In Noordrijn-Westfalen, de deelstaat die grenst aan Nederland en België, verkopen inmiddels tien tankstations waterstof.

In vergelijking met het aantal elektrische auto’s dat opgeladen moet worden, is het aantal waterstofauto’s nog bescheiden. Naast personenauto’s komen er ook steeds meer andere voertuigen op de markt die rijden op waterstof, zoals bijvoorbeeld bussen of vuilniswagens. Grote voertuigen kunnen uit de voeten met 350 bar, voor auto’s is een druk van 700 bar noodzakelijk.

Waterstof als alternatieve brandstof biedt een aantal voordelen ten opzichte van andere brandstoffen. De uitstoot valt aanzienlijk lager uit dan van fossiele brandstoffen, mits er gereden wordt op groene waterstof. Ook de geluidsoverlast is minder. Ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen zijn vooral de grotere actieradius en het snelle tanken pluspunten.

Total, Shell en OMV

Bij de Duitse joint venture zijn op dit moment zes partijen betrokken. Oliemaatschappijen Total en Shell stapten in, net als OMV. Het Oostenrijkse bedrijf heeft in totaal zo’n driehonderd tankstations in Duitsland, vooral in het zuiden van het land. Een andere grote partij is Air Liquide, de Franse multinational houdt zich onder meer bezig met het leveren van gas. Ook concurrent Linde AG heeft zich aangesloten. Vanuit de auto-industrie is Daimler vertegenwoordigd, het bedrijf achter de personenauto’s en bestelwagens van Mercedes Benz en achter Daimler Trucks en Daimler Buses.

H2 Mobility is onderdeel van Hydrogen Mobility Europe (H2ME), een initiatief dat tot doel heeft om te werken aan de ontwikkeling van emissievrij rijden in Europa. Als er gereden wordt op waterstof, dan scheelt dit aanzienlijk in de uitstoot van CO2, NOx en andere uitlaatgassen. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan het vullen van een benzine- of dieseltank. De elektriciteit wordt niet opgeslagen in batterijen, zoals bij elektrische auto’s met een stekker, maar opgewekt in de brandstofcel door een reactie van waterstof met zuurstof.

Op naar de honderd

Duitsland blijft in Europa koploper op het gebied van waterstoftankstations. Dat blijkt uit cijfers van H2stations.org, een samenwerking tussen TÜV SÜD en LBST. Op dit moment zijn er 62 openbare locaties bij onze oosterburen waar waterstof getankt kan worden. Vorig jaar kwamen er in Duitsland zeventien nieuwe tanklocaties bij. Doel is om eind dit jaar op minimaal honderd uit te komen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.