‘Ik zoek altijd naar manieren om mijn bedrijf te onderscheiden’

De brandstofmarkt staat voor grote veranderingen en uitdagingen. Ondernemer Kees Kieboom van Esso Kieboom uit Werkendam is druk bezig om zijn onderneming toekomstbestendig te maken. Dat doet hij niet alleen door biobrandstof aan te bieden, maar ook door meer te bieden dan alleen brandstof. Recentelijk kreeg de wasgelegenheid bij het tankstation een opknapbeurt en werd een osmose-watersysteem voor de wasboxen geplaatst. “Ik zoek altijd naar manieren waarmee ik mijn bedrijf kan onderscheiden.”

Esso Kieboom is met recht een familiebedrijf te noemen. De basis voor deze onderneming werd in 1933 gelegd door Arie Kieboom. “Mijn opa heeft de onderneming opgezet. Hij distribueerde kolen. Sinds de jaren 50 leverde hij ook gasflessen, stookolie en petroleum. In 1972 werd het bedrijf uitgebreid met een pompstation. De onderneming stond toen nog middenin het centrum van Werkendam. Eind jaren 70 nam mijn vader Kees senior het over. Sinds 1996 is Tankstation Kieboom gevestigd aan de Biesboschhaven-Zuid”, zegt Kieboom.

Van 2004 tot 2018 stonden Kieboom en zijn broer Arie aan het roer van het tankstation. “Media 2016 besloten we om de naam van het bedrijf te veranderen in Esso Kieboom.” In 2018 kocht Kieboom zijn broer Arie uit en sindsdien runt hij met zijn vrouw het bedrijf. Arie werkt echter nog steeds bij Esso Kieboom, maar is dus geen eigenaar meer.

Brandstofmarkt

De keuze voor de brandstof van de toekomst ligt nog open. Wat gaat waterstof doen en wat verwacht men bijvoorbeeld van de verdere vormgeving omtrent elektrisch rijden? Er is geen eenduidig antwoord te geven. Esso Kieboom levert alvast een moderne brandstof in de vorm van CO2 Saving Diesel 30. Het gaat hier om een mengsel dat bestaat uit 30 procent CO2 Saving Diesel en 70 procent gewone dieselolie. Deze fossielvrije brandstof is volledig mengbaar met fossiele diesel. Den Hartog B.V. levert deze brandstof die bij Esso Kieboom getankt kan worden. “Deze biobrandstof wordt al volop gebruikt door Staatsbosbeheer. Zij willen het goede voorbeeld geven en kiezen daarom voor deze brandstof. CO2 Saving Diesel wordt namelijk gewonnen uit afvalvetten en ander groen afval. Het is zwavel-, zuurstof- en aromatenvrij waardoor de verbranding schoner is. Dankzij dit product kan de CO-uitstoot met 26 procent teruggedrongen worden.”

Kieboom is niet bang voor ontwikkelingen in de brandstofmarkt. Zijn bedrijfsvoering is er namelijk op gericht om zijn klanten niet alleen op het gebied van brandstof te bedienen. Zo staan er vier wasboxen bij het tankstation en kan van een roll-over gebruik gemaakt worden. “Ik zoek altijd naar manieren waarmee ik mijn bedrijf kan onderscheiden. Ik heb besloten om een nieuw en meer uitgebreid betaalsysteem te implementeren. Bij de wasboxen kan voortaan ook contactloos betaald worden. Washnet, de nieuwe merknaam voor de autowasboxen-afdeling van Harskamp Techniek, heeft hiervoor gezorgd”, stelt Kieboom.

Osmose-water

Naast het nieuwe betaalsysteem zijn er meerdere veranderingen geïmplementeerd. “Zo hebben we een apart systeem voor velgenreiniging geplaatst. Ook is bij de wasboxen een systeem voor osmose-water geplaatst. Ik ben een van de eerste in de regio die daarvan gebruik maakt.” Osmose-water, of beter gezegd gedemineraliseerd water, is ontdaan van zouten, mineralen, ijzers en kalk. Dit water laat geen sporen achter.

Kees Kieboom en zijn vrouw runnen Esso Kieboom. Kees junior houdt een foto van Kees senior vast: de oprichter van het bedrijf

De installatie waarvan Kieboom gebruik maakt is van Cecatto dat door iClean Carwash Technologies wordt geleverd. “Ik gebruik al jarenlang machines van dit Italiaanse merk. Inmiddels is dit de derde installatie die ik gebruik van dit bedrijf. Het is een kwaliteitsproduct dat zijn werk goed doet. Daarnaast ben ik ook erg tevreden over de service van iClean Carwash Technologies”, zegt KIeiboom.

Nieuwe vloer

De wasgelegenheid bij Esso Kieboom was toe aan een nieuwe vloer. Ook de wasboxen konden wel een nieuwe coating gebruiken. Kieboom zocht naar een vloer die aan een aantal strenge eisen moest voldoen. Via via kwam hij bij Mesa Coatings uit. “Een kennis tipte mij om contact op te nemen met deze uit het Brabantse Bladel afkomstige onderneming. Toen ik zag wat Mesa Coatings voor andere bedrijven had gedaan, raakte ik erg geïnteresseerd. Ik was zeer gecharmeerd van hun vloeren en besloot hen op te zoeken. Uiteindelijk heb ik hun hulp ingeschakeld om de vloer in de carwash en de recent gebouwde koffieruimte te leggen. Ook de wasboxen zijn voorzien van de MesaCon 6000 troffelvloer”, stelt Kieboom.

De nieuwe vloer valt goed in de smaak. Niet alleen bij Kieboom zelf: “Klanten reageren heel positief. Ze zien deze veranderingen meteen. Er is bij de wasboxen en in de carwash voor een opvallende, blauwe kleur gekozen waardoor deze vloeren een echte blikvangers zijn geworden. Ook de wanden van het pand zien er dankzij deze renovatie weer fris uit. In de koffiecorner is voor een granieten kleur vloer gekozen.”

Strenge kwaliteitseisen

De koffiecorner staat vlakbij de carwash en is bedoeld om het wachten voor de klanten te veraangenamen. “In de winter kreeg ik vaak te horen dat mensen het te koud vonden om hun auto te wassen. Er was geen ruimte om even aan de koude te ontsnappen”, zegt Kieboom. “Daarom besloot ik om een koffieruimte te bouwen waar mensen zich even kunnen terugtrekken en van een bakje koffie kunnen genieten, terwijl hun wagen gewassen wordt.”

Het bakkie troost dat geschonken wordt, voldoet ook aan de strenge kwaliteitseisen van Kieboom. Verwacht geen slappe bak dus. “Het is de bedoeling dat een kop koffie zo lekker is dat je direct zin hebt in een tweede bakje. Ik heb voor Peeze-koffie gekozen. Dat merk serveert wat mij betreft niet alleen de beste koffie maar maakt zich ook sterk voor de inkoop van enkel gecertificeerde koffiebonen. Alle koffieplantages zijn volledig duurzaam gecertificeerd”, besluit hij.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Ik zoek altijd naar manieren om mijn bedrijf te onderscheiden’ | TankPro.nl

‘Ik zoek altijd naar manieren om mijn bedrijf te onderscheiden’

De brandstofmarkt staat voor grote veranderingen en uitdagingen. Ondernemer Kees Kieboom van Esso Kieboom uit Werkendam is druk bezig om zijn onderneming toekomstbestendig te maken. Dat doet hij niet alleen door biobrandstof aan te bieden, maar ook door meer te bieden dan alleen brandstof. Recentelijk kreeg de wasgelegenheid bij het tankstation een opknapbeurt en werd een osmose-watersysteem voor de wasboxen geplaatst. “Ik zoek altijd naar manieren waarmee ik mijn bedrijf kan onderscheiden.”

Esso Kieboom is met recht een familiebedrijf te noemen. De basis voor deze onderneming werd in 1933 gelegd door Arie Kieboom. “Mijn opa heeft de onderneming opgezet. Hij distribueerde kolen. Sinds de jaren 50 leverde hij ook gasflessen, stookolie en petroleum. In 1972 werd het bedrijf uitgebreid met een pompstation. De onderneming stond toen nog middenin het centrum van Werkendam. Eind jaren 70 nam mijn vader Kees senior het over. Sinds 1996 is Tankstation Kieboom gevestigd aan de Biesboschhaven-Zuid”, zegt Kieboom.

Van 2004 tot 2018 stonden Kieboom en zijn broer Arie aan het roer van het tankstation. “Media 2016 besloten we om de naam van het bedrijf te veranderen in Esso Kieboom.” In 2018 kocht Kieboom zijn broer Arie uit en sindsdien runt hij met zijn vrouw het bedrijf. Arie werkt echter nog steeds bij Esso Kieboom, maar is dus geen eigenaar meer.

Brandstofmarkt

De keuze voor de brandstof van de toekomst ligt nog open. Wat gaat waterstof doen en wat verwacht men bijvoorbeeld van de verdere vormgeving omtrent elektrisch rijden? Er is geen eenduidig antwoord te geven. Esso Kieboom levert alvast een moderne brandstof in de vorm van CO2 Saving Diesel 30. Het gaat hier om een mengsel dat bestaat uit 30 procent CO2 Saving Diesel en 70 procent gewone dieselolie. Deze fossielvrije brandstof is volledig mengbaar met fossiele diesel. Den Hartog B.V. levert deze brandstof die bij Esso Kieboom getankt kan worden. “Deze biobrandstof wordt al volop gebruikt door Staatsbosbeheer. Zij willen het goede voorbeeld geven en kiezen daarom voor deze brandstof. CO2 Saving Diesel wordt namelijk gewonnen uit afvalvetten en ander groen afval. Het is zwavel-, zuurstof- en aromatenvrij waardoor de verbranding schoner is. Dankzij dit product kan de CO-uitstoot met 26 procent teruggedrongen worden.”

Kieboom is niet bang voor ontwikkelingen in de brandstofmarkt. Zijn bedrijfsvoering is er namelijk op gericht om zijn klanten niet alleen op het gebied van brandstof te bedienen. Zo staan er vier wasboxen bij het tankstation en kan van een roll-over gebruik gemaakt worden. “Ik zoek altijd naar manieren waarmee ik mijn bedrijf kan onderscheiden. Ik heb besloten om een nieuw en meer uitgebreid betaalsysteem te implementeren. Bij de wasboxen kan voortaan ook contactloos betaald worden. Washnet, de nieuwe merknaam voor de autowasboxen-afdeling van Harskamp Techniek, heeft hiervoor gezorgd”, stelt Kieboom.

Osmose-water

Naast het nieuwe betaalsysteem zijn er meerdere veranderingen geïmplementeerd. “Zo hebben we een apart systeem voor velgenreiniging geplaatst. Ook is bij de wasboxen een systeem voor osmose-water geplaatst. Ik ben een van de eerste in de regio die daarvan gebruik maakt.” Osmose-water, of beter gezegd gedemineraliseerd water, is ontdaan van zouten, mineralen, ijzers en kalk. Dit water laat geen sporen achter.

Kees Kieboom en zijn vrouw runnen Esso Kieboom. Kees junior houdt een foto van Kees senior vast: de oprichter van het bedrijf

De installatie waarvan Kieboom gebruik maakt is van Cecatto dat door iClean Carwash Technologies wordt geleverd. “Ik gebruik al jarenlang machines van dit Italiaanse merk. Inmiddels is dit de derde installatie die ik gebruik van dit bedrijf. Het is een kwaliteitsproduct dat zijn werk goed doet. Daarnaast ben ik ook erg tevreden over de service van iClean Carwash Technologies”, zegt KIeiboom.

Nieuwe vloer

De wasgelegenheid bij Esso Kieboom was toe aan een nieuwe vloer. Ook de wasboxen konden wel een nieuwe coating gebruiken. Kieboom zocht naar een vloer die aan een aantal strenge eisen moest voldoen. Via via kwam hij bij Mesa Coatings uit. “Een kennis tipte mij om contact op te nemen met deze uit het Brabantse Bladel afkomstige onderneming. Toen ik zag wat Mesa Coatings voor andere bedrijven had gedaan, raakte ik erg geïnteresseerd. Ik was zeer gecharmeerd van hun vloeren en besloot hen op te zoeken. Uiteindelijk heb ik hun hulp ingeschakeld om de vloer in de carwash en de recent gebouwde koffieruimte te leggen. Ook de wasboxen zijn voorzien van de MesaCon 6000 troffelvloer”, stelt Kieboom.

De nieuwe vloer valt goed in de smaak. Niet alleen bij Kieboom zelf: “Klanten reageren heel positief. Ze zien deze veranderingen meteen. Er is bij de wasboxen en in de carwash voor een opvallende, blauwe kleur gekozen waardoor deze vloeren een echte blikvangers zijn geworden. Ook de wanden van het pand zien er dankzij deze renovatie weer fris uit. In de koffiecorner is voor een granieten kleur vloer gekozen.”

Strenge kwaliteitseisen

De koffiecorner staat vlakbij de carwash en is bedoeld om het wachten voor de klanten te veraangenamen. “In de winter kreeg ik vaak te horen dat mensen het te koud vonden om hun auto te wassen. Er was geen ruimte om even aan de koude te ontsnappen”, zegt Kieboom. “Daarom besloot ik om een koffieruimte te bouwen waar mensen zich even kunnen terugtrekken en van een bakje koffie kunnen genieten, terwijl hun wagen gewassen wordt.”

Het bakkie troost dat geschonken wordt, voldoet ook aan de strenge kwaliteitseisen van Kieboom. Verwacht geen slappe bak dus. “Het is de bedoeling dat een kop koffie zo lekker is dat je direct zin hebt in een tweede bakje. Ik heb voor Peeze-koffie gekozen. Dat merk serveert wat mij betreft niet alleen de beste koffie maar maakt zich ook sterk voor de inkoop van enkel gecertificeerde koffiebonen. Alle koffieplantages zijn volledig duurzaam gecertificeerd”, besluit hij.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.