Drie emissieloze trucks op CES in Las Vegas gepresenteerd

With a gross combined weight capacity of 80,000 lbs. and a driving range of more than 300 miles per fill, Toyota's 670-plus horsepower fuel cell electric truck produces 1325 pound-feet of torque from two Mirai fuel cell stacks and a 12kWh battery.

Er komen steeds meer alternatieven voor de traditionele dieseltruck op de markt. Nadat vrijwel alle grote fabrikanten afgelopen jaren een LNG-truck ontwikkelden, ligt de focus bij producenten inmiddels ook op elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Op de internationale innovatiebeurs CES in Las Vegas werden drie nieuwe modellen gepresenteerd door twee Amerikaanse zustermerken van DAF.

Het gaat om twee volledig elektrische Peterbilts (de 579EV en de 220EV) en de op waterstof rijdende Kenworth T680. Moederbedrijf PACCAR, een van ’s werelds grootste fabrikanten van zware trucks, zet flink in op alternatieve aandrijflijnen. DAF presenteerde afgelopen najaar al twee volledige elektrische trucks – de DAF LF Electric en de DAF CF Electric – en een hybride variant van het laatstgenoemde model: de DAF CF Hybrid. Zowel diverse Europese als Noord-Amerikaanse klanten testen deze elektrische aandrijflijnen nu in de praktijk.

De Kenworth T680 met brandstofceltechnologie wordt dagelijks ingezet en beproefd door een Amerikaanse klant. “We zijn razend enthousiast dat we een volgende generatie milieuvriendelijke aandrijflijnen kunnen ontwikkelen die bijdragen aan het succes van onze klanten”, stelt Landon Sproull, vice-president bij PACCAR.

Alternatieven voor diesel

Vrachtverkeer neemt een aanzienlijk deel van de kilometers én de dieselafzet in Nederland en België voor zijn rekening. Afgelopen jaren zijn er echter heel wat alternatieve trucks op de markt gekomen. Vooral op het gebied van LNG is er heel wat keuze. Vloeibaar aardgas biedt een flink aantal voordelen ten opzichte van diesel. LNG verbrandt aanzienlijk schoner dan diesel. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast.

Op dit moment zijn er in Nederland 25 locaties waar vloeibaar aardgas getankt kan worden. De tankstations, die tussen de honderd en tweehonderd trucks per dag kunnen bedienen, zijn onder meer in handen van Shell, PitPoint en Rolande. Een aanpassing in het beleid van de overheid heeft er onlangs in Nederland voor gezorgd dat het minder interessant wordt om op LNG te rijden. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot om de accijnsteruggaafregeling op LNG, die eind vorig jaar afliep, in 2019 niet door te zetten. Truckfabrikanten, organisaties uit de transportsector en andere stakeholders reageerden ontstemd over het schrappen van de financiële stimulans.

Overgang naar zero-emissie

In het Klimaatakkoord is een grote rol weggelegd voor zero-emissie alternatieven voor vrachtverkeer. Voor zwaar wegvervoer komen er naar verwachting steeds meer elektrische alternatieven op de markt, zowel batterij-elektrisch als waterstof. In de tussenliggende periode zullen voor zwaar transport komende jaren vooral tijdelijke alternatieven gebruikt worden, denk aan synthetische biobrandstoffen en bio-LNG als overgang naar zero-emissie energiedragers.

De ontwikkeling van waterstof is belangrijk als energiedrager, vooral voor zwaar transport. Afhankelijk van de marktontwikkelingen zijn aanvullende maatregelen nodig. Het H2 Platform stelt een Convenant stimulering waterstofmobiliteit op, samen met autoproducenten, brandstof- en waterstofleveranciers, leasemaatschappijen, zakelijke gebruikers en overige stakeholders.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Drie emissieloze trucks op CES in Las Vegas gepresenteerd | TankPro.nl

Drie emissieloze trucks op CES in Las Vegas gepresenteerd

With a gross combined weight capacity of 80,000 lbs. and a driving range of more than 300 miles per fill, Toyota's 670-plus horsepower fuel cell electric truck produces 1325 pound-feet of torque from two Mirai fuel cell stacks and a 12kWh battery.

Er komen steeds meer alternatieven voor de traditionele dieseltruck op de markt. Nadat vrijwel alle grote fabrikanten afgelopen jaren een LNG-truck ontwikkelden, ligt de focus bij producenten inmiddels ook op elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Op de internationale innovatiebeurs CES in Las Vegas werden drie nieuwe modellen gepresenteerd door twee Amerikaanse zustermerken van DAF.

Het gaat om twee volledig elektrische Peterbilts (de 579EV en de 220EV) en de op waterstof rijdende Kenworth T680. Moederbedrijf PACCAR, een van ’s werelds grootste fabrikanten van zware trucks, zet flink in op alternatieve aandrijflijnen. DAF presenteerde afgelopen najaar al twee volledige elektrische trucks – de DAF LF Electric en de DAF CF Electric – en een hybride variant van het laatstgenoemde model: de DAF CF Hybrid. Zowel diverse Europese als Noord-Amerikaanse klanten testen deze elektrische aandrijflijnen nu in de praktijk.

De Kenworth T680 met brandstofceltechnologie wordt dagelijks ingezet en beproefd door een Amerikaanse klant. “We zijn razend enthousiast dat we een volgende generatie milieuvriendelijke aandrijflijnen kunnen ontwikkelen die bijdragen aan het succes van onze klanten”, stelt Landon Sproull, vice-president bij PACCAR.

Alternatieven voor diesel

Vrachtverkeer neemt een aanzienlijk deel van de kilometers én de dieselafzet in Nederland en België voor zijn rekening. Afgelopen jaren zijn er echter heel wat alternatieve trucks op de markt gekomen. Vooral op het gebied van LNG is er heel wat keuze. Vloeibaar aardgas biedt een flink aantal voordelen ten opzichte van diesel. LNG verbrandt aanzienlijk schoner dan diesel. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast.

Op dit moment zijn er in Nederland 25 locaties waar vloeibaar aardgas getankt kan worden. De tankstations, die tussen de honderd en tweehonderd trucks per dag kunnen bedienen, zijn onder meer in handen van Shell, PitPoint en Rolande. Een aanpassing in het beleid van de overheid heeft er onlangs in Nederland voor gezorgd dat het minder interessant wordt om op LNG te rijden. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot om de accijnsteruggaafregeling op LNG, die eind vorig jaar afliep, in 2019 niet door te zetten. Truckfabrikanten, organisaties uit de transportsector en andere stakeholders reageerden ontstemd over het schrappen van de financiële stimulans.

Overgang naar zero-emissie

In het Klimaatakkoord is een grote rol weggelegd voor zero-emissie alternatieven voor vrachtverkeer. Voor zwaar wegvervoer komen er naar verwachting steeds meer elektrische alternatieven op de markt, zowel batterij-elektrisch als waterstof. In de tussenliggende periode zullen voor zwaar transport komende jaren vooral tijdelijke alternatieven gebruikt worden, denk aan synthetische biobrandstoffen en bio-LNG als overgang naar zero-emissie energiedragers.

De ontwikkeling van waterstof is belangrijk als energiedrager, vooral voor zwaar transport. Afhankelijk van de marktontwikkelingen zijn aanvullende maatregelen nodig. Het H2 Platform stelt een Convenant stimulering waterstofmobiliteit op, samen met autoproducenten, brandstof- en waterstofleveranciers, leasemaatschappijen, zakelijke gebruikers en overige stakeholders.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.