TankPro jaaroverzicht 2018: juli tot en met december

De tweede helft van het jaar stond onder meer in het teken van de veiling van tankstations langs de snelweg, de nieuwe brandstofstickers en de vijfde editie van de Tankstation Vakbeurs. We zetten het meest interessante nieuws nog een keer voor je op een rij.

Tankstations zijn uit esthetisch oogpunt doorgaans niet de fraaiste gebouwen. Maar er zijn uitzonderingen. Het NXT-concept van GP Groot is een van de meest opvallende voorbeelden. Vanaf het allereerste moment stond een mooi design bij dit tankstation hoog op de prioriteitenlijst. Na locaties in Alkmaar en Zaanstad ging in juli het derde NXT-station open. Het tankstation staat in Dronten. Met dit futuristische concept neemt het Noord-Hollandse bedrijf GP Groot alvast een voorschot op de toekomst. Naast benzine en diesel mikt GP Groot met het NXT-concept op dit moment onder meer op CNG, LNG, GTL en E10.

Vier tankstations van Shell in de regio Amsterdam kregen afgelopen juli de regenboogvlag op hun luifel. Hiermee wilde de oliemaatschappij de lhbt-gemeenschap een warm hart toedragen. De regenboogkleuren waren te bewonderen rondom Pride Amsterdam. Ook op alle andere Shell-tankstations werd op verschillende manieren aandacht besteed aan dit thema.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Afgelopen zomer stond voor familiebedrijf Van Staveren in het teken van een aantal grote verbouwingen. In samenwerking met Hamer werden een Esso-locatie in Almere Buiten en Tank S-stations in Emmeloord, Nijkerk en Lelystad omgekleurd naar Shell. Twee bemande Shell-locaties, in Swifterbant en Emmeloord, kregen de Shell Express-uitstraling. We namen een kijkje bij de locatie aan De Striptekenaar in Almere.

Op het voorterrein bleef alles bij het oude, maar binnen in de shop van het BP-station langs de A27 bij Hank vond een ware metamorfose plaats. Klanten stapten niet langer het Wild Bean Café binnen, maar zijn sinds augustus te gast bij Tony’s Street Food. “De reacties zijn heel enthousiast. Niet alleen over de uitstraling van de shop, maar ook over het nieuwe menu dat we hier aanbieden”, vertelde Nicole in ‘t Veld, formule manager bij De Haan. Met het nieuwe shopconcept sorteert De Haan voor op de toekomst, vindt In ‘t Veld. “Wij geloven echt in dit concept en denken dat deze shop los van het voorterrein kan bestaan. Het is onderscheidend en we bieden klanten echt wat bijzonders. Daar ben ik van overtuigd. Dat aanbod wil ik ook dolgraag op andere locaties aanbieden. En daar gaan we komende tijd hard mee aan de slag.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Er werden flinke bedragen neergeteld tijdens de jaarlijkse veiling van snelwegstations die half september op het programma stond. Maar liefst tien van de zeventien locaties kregen een nieuwe huurder. Total bood een recordbedrag van maar liefst 24 miljoen euro voor het station op verzorgingsplaats Bijleveld langs de A12 (nabij Harmelen), dat de kleuren van BP droeg. Shell wist tankstation De Andel langs de A12 (nabij Gouda) te behouden voor een eveneens fors bedrag van 21,9 miljoen euro.

Er komt een nieuwe tankstationformule bij in Nederland. Dat nieuws presenteerden we afgelopen september op TankPro. “Er is veel gedoe en onrust in de markt. Wij zien op dit moment grote kansen voor een nieuwe formule voor onbemande tankstations. Die moet ervoor zorgen dat ondernemers de controle over hun eigen locatie weer terugkrijgen”, aldus de initiatiefnemer. Na maanden van geheimzinnigheid werd begin november eindelijk duidelijk wie er achter de nieuwe GT24-formule zit: Peter Groen, voormalig directeur van onder meer Salland Olie en Texaco Nederland.

De nieuwe brandstoflabels die vanaf 12 oktober verplicht werden, zorgden voor een hoop onduidelijkheid en gedoe. Exploitanten kregen tot half oktober de tijd om de nieuwe uniforme Europese brandstoflabels op alle pompen en vulpistolen aan te brengen. De nieuwe labels zijn vooral bedoeld om verwarring bij de consument en problemen aan de pomp te voorkomen.

Ondanks een lichte afname van het aantal Shell-locaties in 2018 bleef het merk met 416 tankstations koploper in Nederland. TinQ klom naar de tweede positie, ten koste van Texaco. Dat bleek uit de uitgave Mobiliteit in Cijfers 2018-2019 van BOVAG en RAI Vereniging. De verhouding tussen het aantal bemande en onbemande tankstations is afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Vijftien jaar geleden waren er nog 3.661 bemande locaties en slechts 575 onbemande stations. Anno 2018 is het aantal onbemande locaties in de meerderheid.

Zo’n 2.500 professionals uit de tankstation- en carwashbranche kwamen af op de vijfde editie van de Tankstation & Carwash Vakbeurs, die georganiseerd werd door TankPro en zusterblad CarwashPro. Dat waren er ruim 800 meer dan vorig jaar. Alle grote spelers uit de wereld van petrol, carwash en convenience presenteerden op beide dagen hun producten en diensten op de beursvloer van Expo Houten.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Op de vloer werden dit jaar verschillende primeurs onthuld, waaronder de nieuwe tankstation-formule GT24, PumpWatch NEW (BigBrother), de iNozzle One (Smarter Nozzle Europe) en de vernieuwde iPad-kassa (Extendas). Shell presenteerde bovendien een wereldprimeur op het gebied van waterstof. Nederland is namelijk het eerste land wereldwijd waar Shell de nieuwe waterstofpropositie aan haar dealers gaat aanbieden.

BOL en van Staveren gaan vanaf 2019 een samenwerking met elkaar aan. Dat maakten beide bedrijven in november bekend. Het partnerschap krijgt gestalte in het nieuw op te richten bedrijf: BOL | van Staveren B.V, waarin beide bedrijven ieder voor de helft participeren. Directeur wordt Jan Sipke Hulzinga. De tankstations van BOL en van Staveren blijven wel zelfstandig opereren.

Enviem liet half december weten dat het bedrijf zijn meermerkenpositie verstevigt met een nieuwe BP-locatie. Het TinQ-tankstation naast de snelweg A12 bij het Zuid-Hollandse Waarder krijgt voortaan de kleuren van BP Express. Het is de achttiende locatie van de keten uit Harderwijk die uitgevoerd is als BP-locatie. Langs de A2 in Zuid-Limburg nam Enviem Retail bovendien de Esso-locatie bij verzorgingsplaats Knuvelkes over. De tankstation-exploitant wist de huurrechten voor het station bij Eijsden tijdens de veiling in september voor 15 jaar te bemachtigen.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TankPro jaaroverzicht 2018: juli tot en met december | TankPro.nl

TankPro jaaroverzicht 2018: juli tot en met december