Foto: Jumbo / VDL / DAF

Supermarktketen Jumbo gaat winkels elektrisch bevoorraden

Foto: Jumbo / VDL / DAF

Jumbo gaat een volledig elektrische vrachtwagen inzetten om winkels te bevoorraden. De nieuwe elektrische truck, die is ontwikkeld door DAF en VDL, heeft een maximaal bereik van 100 kilometer en wordt ingezet vanuit het distributiecentrum in Veghel. Dit maakt het volgens de supermarktketen mogelijk winkels op een zuinige en schone manier en zonder geluidsoverlast te bevoorraden.

Om de vrachtwagen op te laden, is bij het distributiecentrum in Veghel een laadstation geplaatst. Het DC in Veghel is voorzien van zonnepanelen, waardoor het laadstation in de toekomst waar mogelijk gevoed wordt door opgewekte zonne-energie.

Met de inzet van de nieuwe vrachtwagen wil de supermarktketen een nieuwe stap zetten in de verduurzaming van haar winkelbevoorrading. Jumbo introduceerde in juni al twee hybride trucks om Jumbo City winkels in Amsterdam, Den Bosch en Eindhoven te bevoorraden. Ook worden twee elektrische bezorgwagens in de binnensteden van Groningen en Utrecht ingezet voor online bestelde boodschappen.

Verminderen uitstoot

“We willen ervoor zorgen dat onze impact op het milieu door onze producten en bedrijfsvoering zo klein mogelijk is”, aldus Jumbo-directeur Frits van Eerd. “De inzet van deze zero-emissie vrachtwagen draagt bij aan het realiseren van ons Klimaatplan. Hierbij willen we vooroplopen met de verduurzaming van ons wagenpark. Onze ambitie is om de CO2-uitstoot van ons transport tegen 2020 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008.”

Harry Wolters, president van DAF Trucks: “De transportsector staat aan de vooravond van een grote transitie. Het ziet ernaar uit dat voor distributie in stedelijke gebieden elektrische trucks binnen afzienbare tijd de norm worden. Ik ben bijzonder trots dat DAF vandaag samen met VDL en Jumbo deze eerste intensieve praktijktest begint. Met de gegevens en ervaringen die we hiermee verzamelen op het gebied van technologie en operationele inzet, kunnen we dit model verder verfijnen en volledig laten aansluiten op de marktbehoefte.

Serie langlopende testen

De elektrische truck is de eerste in een serie van langlopende testen, uitgevoerd door VDL en DAF. Jumbo neemt het voertuig als eerste in gebruik; DAF en VDL gaan de vrachtwagen op basis van de ervaringen van Jumbo verder ontwikkelen. “Het is geweldig dat drie Brabantse ondernemingen de handen ineen hebben geslagen om de DAF CF Electric VDL E-power in gebruik te nemen. Hiermee spelen Jumbo, DAF en VDL in op de ontwikkelingen van het emissievrije transport en het streven naar geluidsreductie in stedelijke gebieden”, zegt Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep. “Deze e-truck biedt de wereld vooruitgang op het gebied van de verduurzaming van het goederen- en distributietransport.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Supermarktketen Jumbo gaat winkels elektrisch bevoorraden | TankPro.nl
Foto: Jumbo / VDL / DAF

Supermarktketen Jumbo gaat winkels elektrisch bevoorraden

Foto: Jumbo / VDL / DAF

Jumbo gaat een volledig elektrische vrachtwagen inzetten om winkels te bevoorraden. De nieuwe elektrische truck, die is ontwikkeld door DAF en VDL, heeft een maximaal bereik van 100 kilometer en wordt ingezet vanuit het distributiecentrum in Veghel. Dit maakt het volgens de supermarktketen mogelijk winkels op een zuinige en schone manier en zonder geluidsoverlast te bevoorraden.

Om de vrachtwagen op te laden, is bij het distributiecentrum in Veghel een laadstation geplaatst. Het DC in Veghel is voorzien van zonnepanelen, waardoor het laadstation in de toekomst waar mogelijk gevoed wordt door opgewekte zonne-energie.

Met de inzet van de nieuwe vrachtwagen wil de supermarktketen een nieuwe stap zetten in de verduurzaming van haar winkelbevoorrading. Jumbo introduceerde in juni al twee hybride trucks om Jumbo City winkels in Amsterdam, Den Bosch en Eindhoven te bevoorraden. Ook worden twee elektrische bezorgwagens in de binnensteden van Groningen en Utrecht ingezet voor online bestelde boodschappen.

Verminderen uitstoot

“We willen ervoor zorgen dat onze impact op het milieu door onze producten en bedrijfsvoering zo klein mogelijk is”, aldus Jumbo-directeur Frits van Eerd. “De inzet van deze zero-emissie vrachtwagen draagt bij aan het realiseren van ons Klimaatplan. Hierbij willen we vooroplopen met de verduurzaming van ons wagenpark. Onze ambitie is om de CO2-uitstoot van ons transport tegen 2020 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008.”

Harry Wolters, president van DAF Trucks: “De transportsector staat aan de vooravond van een grote transitie. Het ziet ernaar uit dat voor distributie in stedelijke gebieden elektrische trucks binnen afzienbare tijd de norm worden. Ik ben bijzonder trots dat DAF vandaag samen met VDL en Jumbo deze eerste intensieve praktijktest begint. Met de gegevens en ervaringen die we hiermee verzamelen op het gebied van technologie en operationele inzet, kunnen we dit model verder verfijnen en volledig laten aansluiten op de marktbehoefte.

Serie langlopende testen

De elektrische truck is de eerste in een serie van langlopende testen, uitgevoerd door VDL en DAF. Jumbo neemt het voertuig als eerste in gebruik; DAF en VDL gaan de vrachtwagen op basis van de ervaringen van Jumbo verder ontwikkelen. “Het is geweldig dat drie Brabantse ondernemingen de handen ineen hebben geslagen om de DAF CF Electric VDL E-power in gebruik te nemen. Hiermee spelen Jumbo, DAF en VDL in op de ontwikkelingen van het emissievrije transport en het streven naar geluidsreductie in stedelijke gebieden”, zegt Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep. “Deze e-truck biedt de wereld vooruitgang op het gebied van de verduurzaming van het goederen- en distributietransport.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.