Gemeente Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

Bron: TankPro

Samen met energiebedrijf Engie heeft de gemeente Rotterdam een laadplein voor elektrische auto’s geopend. Het plein aan de Veerhaven biedt ruimte voor tien auto’s. Slimme software zorgt voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s.

Vier van de tien parkeerplekken zijn exclusief bestemd voor elektrische auto’s, de overige zes plaatsen mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, ook exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht. Het Scheepvaartkwartier is een van de gebieden in Rotterdam met de hoogste dichtheid aan elektrische voertuigen.

“Door laadvoorzieningen op één plek te combineren is de gebruiker minder tijd kwijt met het zoeken naar een laadpaal. De aanleg is bovendien efficiënter: we besparen in kosten en de straat hoeft minder vaak te worden opengebroken”, aldus wethouder Arno Bonte van duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie.

Laden zonder laadpas

Niet alleen is dit het eerste laadplein in Rotterdam, de laadpalen hebben ook nieuwe functionaliteiten. Gebruikers kunnen hun auto ook contractloos – zonder laadpas – opladen via de app Laadpaal app/Last Mile Solutions gekoppeld met PayPal. Het eerste jaar dient het plein als pilotproject. Voor deze periode zijn leerdoelen vastgesteld. Deze gaan in op het vergroten van gebruiksgemak voor de elektrische rijder, het verminderen van impact op de openbare ruimte en (maatschappelijke) kosten van de laadinfrastructuur.

“De ervaringen met deze pilot helpen de gemeente bij het verbeteren van het netwerk van laadvoorzieningen. We spelen hiermee in op de behoefte van de elektrische rijder én dragen bij aan een gezonde en duurzame stad”, zegt wethouder Bonte. Tijdens deze pilot werkt de gemeente samen met verschillende partijen zoals Engie, Stedin, Van der Sijs en Last Mile Solutions.

Emissievrij

Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, stimuleert de gemeente het gebruik van elektrische voertuigen. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten. Rotterdam heeft op dit moment circa 1.800 openbare laadpunten. Rotterdam werkt toe naar een volledig emissievrije stad in 2050, zo staat in het coalitieakkoord. De uitstoot van CO2 moet dan tot nul zijn teruggebracht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
 
 
 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gemeente Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s | TankPro.nl

Gemeente Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

Bron: TankPro

Samen met energiebedrijf Engie heeft de gemeente Rotterdam een laadplein voor elektrische auto’s geopend. Het plein aan de Veerhaven biedt ruimte voor tien auto’s. Slimme software zorgt voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s.

Vier van de tien parkeerplekken zijn exclusief bestemd voor elektrische auto’s, de overige zes plaatsen mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, ook exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht. Het Scheepvaartkwartier is een van de gebieden in Rotterdam met de hoogste dichtheid aan elektrische voertuigen.

“Door laadvoorzieningen op één plek te combineren is de gebruiker minder tijd kwijt met het zoeken naar een laadpaal. De aanleg is bovendien efficiënter: we besparen in kosten en de straat hoeft minder vaak te worden opengebroken”, aldus wethouder Arno Bonte van duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie.

Laden zonder laadpas

Niet alleen is dit het eerste laadplein in Rotterdam, de laadpalen hebben ook nieuwe functionaliteiten. Gebruikers kunnen hun auto ook contractloos – zonder laadpas – opladen via de app Laadpaal app/Last Mile Solutions gekoppeld met PayPal. Het eerste jaar dient het plein als pilotproject. Voor deze periode zijn leerdoelen vastgesteld. Deze gaan in op het vergroten van gebruiksgemak voor de elektrische rijder, het verminderen van impact op de openbare ruimte en (maatschappelijke) kosten van de laadinfrastructuur.

“De ervaringen met deze pilot helpen de gemeente bij het verbeteren van het netwerk van laadvoorzieningen. We spelen hiermee in op de behoefte van de elektrische rijder én dragen bij aan een gezonde en duurzame stad”, zegt wethouder Bonte. Tijdens deze pilot werkt de gemeente samen met verschillende partijen zoals Engie, Stedin, Van der Sijs en Last Mile Solutions.

Emissievrij

Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, stimuleert de gemeente het gebruik van elektrische voertuigen. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten. Rotterdam heeft op dit moment circa 1.800 openbare laadpunten. Rotterdam werkt toe naar een volledig emissievrije stad in 2050, zo staat in het coalitieakkoord. De uitstoot van CO2 moet dan tot nul zijn teruggebracht.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.