Interflex voorkomt overbelasting op elektriciteitsnet Eindhoven

Met 26 laadpunten voor elektrische auto’s, een buurtbatterij van 250 kilowatt én een lokale veiling om overbelasting op het elektriciteitsnetwerk te voorkomen is het project Interflex een feit. Plaats van handeling is het voormalige bedrijventerrein Strijp-S in Eindhoven.

Op Strijp-S is een ‘living lab’ opgericht. Daarin fungeert Interflex als testproject voor het energiesysteem van de toekomst. Consumenten krijgen een financiële vergoeding wanneer zij flexibel zijn in het opladen van hun elektrische auto. Netbeheerder Enexis kan hierdoor de piekmomenten fors inkrimpen, waardoor het zijn netwerk niet hoeft te verzwaren.

“Door de komst van zonnepanelen en windmolens en de toename van het elektrisch vervoer wordt de druk op het Nederlandse elektriciteitsnet de komende jaren steeds groter,” aldus Enexis. “Om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen kunnen er kabels met meer capaciteit worden gelegd. Dat is echter zeer kostbaar. Het doel van Interflex is om te onderzoeken wat er in de toekomst mogelijk is binnen het bestaande elektriciteitsnet om zo de volgende generatie slimme netwerken te ontwikkelen.”

Op Strijp-S zijn voor Interflex dertien laadpalen met telkens twee aansluitingen geïnstalleerd. Zeven ervan bevinden zich op de eerste verdieping van parkeergarage om de hoek, de overige staan langs de Philitelaan. De laadpalen worden beheerd door ElaadNL en zijn voorzien van een Smart Charging mogelijkheid, waardoor automatisch geregeld kan worden wanneer en hoe snel auto’s opgeladen worden. ElaadNL participeert in Interflex samen met Enexis en TNO.

Lokale veiling

Om toekomstige overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen wordt in het project Interflex voor het eerst een lokale veiling getest. Door deze veiling kan netbeheerder Enexis onderhandelen met aanbieders van diensten die het verbruik van energie kunnen sturen (zoals de aanbieder van een app voor het voordelig laden van elektrische auto’s). Enexis Netbeheer gaat deze aanbieders via deze veiling betalen voor het verplaatsen van het energieverbruik van hun klanten. Bijvoorbeeld als deze bedrijven ervoor zorgen dat hun klanten nachts de auto laden in plaats van gedurende de piekuren overdag.

De Nederlandse startup Jedlix, één van de aanbieders van flexibiliteit, “won” in dit project de veiling. Jedlix zorgt ervoor dat de elektrische auto’s slim worden geladen en zo flexibel kunnen worden ingezet. In deze Slim Laden-app geeft de berijder van de elektrische auto aan wanneer deze opgeladen dient te zijn en in welke mate. De app regelt dit dan slim op een voor Enexis gunstig moment waardoor een overbelasting van het netwerk kan worden voorkomen. Hierdoor hoeft het netwerk niet verzwaard te worden. De berijder ontvangt hiervoor een financiële vergoeding van Jedlix.

Buurtbatterij met variabele aansluitcapaciteit

Naast de parkeergarage is een 250 kW buurtbatterij geplaatst. Deze accu wordt gebruikt om energie op te slaan als er veel aanbod is van elektriciteit – bijvoorbeeld door de opbrengst van zonnepanelen uit de buurt – en deze weer vrij te geven wanneer de vraag naar elektriciteit juist groot is. De opgeslagen stroom in deze buurtbatterij kan ook gebruikt worden om elektrische auto’s op te laden.

Sympower heeft hiervoor software ontwikkeld die het slim laden en ontladen van de batterij optimaliseert om maximaal gebruik te maken van duurzame energie. Uniek aan deze buurtbatterij is de variabele aansluitcapaciteit. Op momenten dat het elektriciteitsnet zwaar wordt belast is de aansluitcapaciteit van de centrale batterij tijdelijk lager waardoor het opladen en ontladen van stroom langzamer gaat. Hierdoor wordt overbelasting voorkomen. Buiten de piekmomenten is de capaciteit juist extra hoog, waardoor de batterij dus juist sneller werkt. Systeemintegrator Croonwolter&dros uit Eindhoven beheert deze buurtbatterij.

“Eindhoven heeft veel duurzame ambities en wil gaan excelleren op elektrische mobiliteit,” zegt Jan van der Meer (GroenLinks), wethouder voor duurzaamheid en openbare orde in Eindhoven. “Het stimuleren van elektrisch vervoer is belangrijk, want het zorgt voor schonere lucht en minder CO2. Een randvoorwaarde is dat we in Eindhoven een dekkend netwerk krijgen van laadpalen en snellaadstations. De palen moeten een vanzelfsprekendheid worden. Strijp-S wordt hiermee helemaal top of the bill.”

Lees ook:

Auteur: Koen Mortelmans

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Interflex voorkomt overbelasting op elektriciteitsnet Eindhoven | TankPro.nl

Interflex voorkomt overbelasting op elektriciteitsnet Eindhoven

Met 26 laadpunten voor elektrische auto’s, een buurtbatterij van 250 kilowatt én een lokale veiling om overbelasting op het elektriciteitsnetwerk te voorkomen is het project Interflex een feit. Plaats van handeling is het voormalige bedrijventerrein Strijp-S in Eindhoven.

Op Strijp-S is een ‘living lab’ opgericht. Daarin fungeert Interflex als testproject voor het energiesysteem van de toekomst. Consumenten krijgen een financiële vergoeding wanneer zij flexibel zijn in het opladen van hun elektrische auto. Netbeheerder Enexis kan hierdoor de piekmomenten fors inkrimpen, waardoor het zijn netwerk niet hoeft te verzwaren.

“Door de komst van zonnepanelen en windmolens en de toename van het elektrisch vervoer wordt de druk op het Nederlandse elektriciteitsnet de komende jaren steeds groter,” aldus Enexis. “Om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen kunnen er kabels met meer capaciteit worden gelegd. Dat is echter zeer kostbaar. Het doel van Interflex is om te onderzoeken wat er in de toekomst mogelijk is binnen het bestaande elektriciteitsnet om zo de volgende generatie slimme netwerken te ontwikkelen.”

Op Strijp-S zijn voor Interflex dertien laadpalen met telkens twee aansluitingen geïnstalleerd. Zeven ervan bevinden zich op de eerste verdieping van parkeergarage om de hoek, de overige staan langs de Philitelaan. De laadpalen worden beheerd door ElaadNL en zijn voorzien van een Smart Charging mogelijkheid, waardoor automatisch geregeld kan worden wanneer en hoe snel auto’s opgeladen worden. ElaadNL participeert in Interflex samen met Enexis en TNO.

Lokale veiling

Om toekomstige overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen wordt in het project Interflex voor het eerst een lokale veiling getest. Door deze veiling kan netbeheerder Enexis onderhandelen met aanbieders van diensten die het verbruik van energie kunnen sturen (zoals de aanbieder van een app voor het voordelig laden van elektrische auto’s). Enexis Netbeheer gaat deze aanbieders via deze veiling betalen voor het verplaatsen van het energieverbruik van hun klanten. Bijvoorbeeld als deze bedrijven ervoor zorgen dat hun klanten nachts de auto laden in plaats van gedurende de piekuren overdag.

De Nederlandse startup Jedlix, één van de aanbieders van flexibiliteit, “won” in dit project de veiling. Jedlix zorgt ervoor dat de elektrische auto’s slim worden geladen en zo flexibel kunnen worden ingezet. In deze Slim Laden-app geeft de berijder van de elektrische auto aan wanneer deze opgeladen dient te zijn en in welke mate. De app regelt dit dan slim op een voor Enexis gunstig moment waardoor een overbelasting van het netwerk kan worden voorkomen. Hierdoor hoeft het netwerk niet verzwaard te worden. De berijder ontvangt hiervoor een financiële vergoeding van Jedlix.

Buurtbatterij met variabele aansluitcapaciteit

Naast de parkeergarage is een 250 kW buurtbatterij geplaatst. Deze accu wordt gebruikt om energie op te slaan als er veel aanbod is van elektriciteit – bijvoorbeeld door de opbrengst van zonnepanelen uit de buurt – en deze weer vrij te geven wanneer de vraag naar elektriciteit juist groot is. De opgeslagen stroom in deze buurtbatterij kan ook gebruikt worden om elektrische auto’s op te laden.

Sympower heeft hiervoor software ontwikkeld die het slim laden en ontladen van de batterij optimaliseert om maximaal gebruik te maken van duurzame energie. Uniek aan deze buurtbatterij is de variabele aansluitcapaciteit. Op momenten dat het elektriciteitsnet zwaar wordt belast is de aansluitcapaciteit van de centrale batterij tijdelijk lager waardoor het opladen en ontladen van stroom langzamer gaat. Hierdoor wordt overbelasting voorkomen. Buiten de piekmomenten is de capaciteit juist extra hoog, waardoor de batterij dus juist sneller werkt. Systeemintegrator Croonwolter&dros uit Eindhoven beheert deze buurtbatterij.

“Eindhoven heeft veel duurzame ambities en wil gaan excelleren op elektrische mobiliteit,” zegt Jan van der Meer (GroenLinks), wethouder voor duurzaamheid en openbare orde in Eindhoven. “Het stimuleren van elektrisch vervoer is belangrijk, want het zorgt voor schonere lucht en minder CO2. Een randvoorwaarde is dat we in Eindhoven een dekkend netwerk krijgen van laadpalen en snellaadstations. De palen moeten een vanzelfsprekendheid worden. Strijp-S wordt hiermee helemaal top of the bill.”

Lees ook:

Auteur: Koen Mortelmans

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.