Samenwerking tussen laadpalenleveranciers EVBox en Chargepoint

EVBox en ChargePoint, twee grote leveranciers van laadpalen voor elektrisch rijden in de wereld, zijn een samenwerking aangegaan. Gebruikers die bij een van beide partijen zijn geregistreerd, kunnen daardoor voortaan ook gebruikmaken van publieke laadpalen van de andere leverancier. De samenwerking zorgt er bovendien voor dat bestuurders geen extra kosten maken voor roaming.

De gedachte achter de samenwerking is één open laadpalennetwerk te creëren waar iedere bestuurder van een elektrische auto gebruik van kan maken. Beide partijen roepen andere laadpalenleveranciers op zich aan te sluiten bij het initiatief. ChargePoint komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, EVBox is opgericht in Nederland.

De deal komt vlak na de Global Climate Action Summit, een evenement waar beide partijen ambitieuze doelstellingen hebben gepresenteerd op gebied van uitbreiding van hun laadpalennetwerken. In 2025 willen EVBox en ChargePoint gezamenlijk een wereldwijd netwerk van 3,5 miljoen laadstations in beheer hebben. Beide bedrijven willen de automobielindustrie verduurzamen en streven ernaar de uitstoot van uitlaatgassen klimaatneutraal te maken.

Open standaarden

“Deze overeenkomst is een nieuwe, belangrijke stap die ons dichterbij ons ambitieuze doel brengt”, aldus Kristof Vereenooghe, CEO van EVBox. “Er komen miljoenen elektrische auto’s op de markt en hierdoor is er een enorme behoefte aan een goede, dekkende laadinfrastructuur. Om zo’n infrastructuur te bouwen moet je werken met open standaarden. Ik ben dan ook erg blij met deze historische samenwerking met ChargePoint. Onze wereldwijde roamingovereenkomst is de grootste tot nu toe en gaat ervoor zorgen dat het opladen van elektrische auto’s overal ter wereld eenvoudiger en efficiënter wordt. Ik hoop dat andere eMobility providers en operators zich bij ons aansluiten.”

“We zitten momenteel op een kantelpunt in de mobiliteitsrevolutie,” zegt Pasquale Romano, president en CEO van ChargePoint. “Deze overeenkomst past bij onze open netwerkfilosofie en onderschrijft onze toewijding om een algemeen bruikbaar laadpalennetwerk te bouwen, dat gebruikers inspireert om elektrisch te rijden en uiteindelijk uitlaatgassen doet verdwijnen. We kijken er erg naar uit om meer van deze strategische partnerships te sluiten om zo de weg naar een elektrische toekomst te plaveien.”

Aan de basis van de roamingovereenkomst ligt het wederzijdse gebruik van het Open Charge Point Interface (OCPI) protocol. OCPI is een onafhankelijk en open protocol dat netwerkoperators in staat stelt informatie uit te wisselen die roamingdiensten mogelijk maken. Gebruikers krijgen daardoor beter inzicht in de locatie en beschikbaarheid van laadstations, de kosten die voor, tijdens en na het laden gemaakt worden. De privacy van de gebruiker blijft hierbij gewaarborgd. Ze krijgen een groter netwerk aan laadpalen en één betaalinterface voor laadstations, waar ook ter wereld.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

1 reactie op “Samenwerking tussen laadpalenleveranciers EVBox en Chargepoint”

Arthur P. Levyssohn|22.10.18|09:14

Deze overeenkomst is bij alle oplaadpalenleveranciers is allang van kracht sinds de oprichting van Eviolin. Dus achterhaald.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Samenwerking tussen laadpalenleveranciers EVBox en Chargepoint | TankPro.nl

Samenwerking tussen laadpalenleveranciers EVBox en Chargepoint

EVBox en ChargePoint, twee grote leveranciers van laadpalen voor elektrisch rijden in de wereld, zijn een samenwerking aangegaan. Gebruikers die bij een van beide partijen zijn geregistreerd, kunnen daardoor voortaan ook gebruikmaken van publieke laadpalen van de andere leverancier. De samenwerking zorgt er bovendien voor dat bestuurders geen extra kosten maken voor roaming.

De gedachte achter de samenwerking is één open laadpalennetwerk te creëren waar iedere bestuurder van een elektrische auto gebruik van kan maken. Beide partijen roepen andere laadpalenleveranciers op zich aan te sluiten bij het initiatief. ChargePoint komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, EVBox is opgericht in Nederland.

De deal komt vlak na de Global Climate Action Summit, een evenement waar beide partijen ambitieuze doelstellingen hebben gepresenteerd op gebied van uitbreiding van hun laadpalennetwerken. In 2025 willen EVBox en ChargePoint gezamenlijk een wereldwijd netwerk van 3,5 miljoen laadstations in beheer hebben. Beide bedrijven willen de automobielindustrie verduurzamen en streven ernaar de uitstoot van uitlaatgassen klimaatneutraal te maken.

Open standaarden

“Deze overeenkomst is een nieuwe, belangrijke stap die ons dichterbij ons ambitieuze doel brengt”, aldus Kristof Vereenooghe, CEO van EVBox. “Er komen miljoenen elektrische auto’s op de markt en hierdoor is er een enorme behoefte aan een goede, dekkende laadinfrastructuur. Om zo’n infrastructuur te bouwen moet je werken met open standaarden. Ik ben dan ook erg blij met deze historische samenwerking met ChargePoint. Onze wereldwijde roamingovereenkomst is de grootste tot nu toe en gaat ervoor zorgen dat het opladen van elektrische auto’s overal ter wereld eenvoudiger en efficiënter wordt. Ik hoop dat andere eMobility providers en operators zich bij ons aansluiten.”

“We zitten momenteel op een kantelpunt in de mobiliteitsrevolutie,” zegt Pasquale Romano, president en CEO van ChargePoint. “Deze overeenkomst past bij onze open netwerkfilosofie en onderschrijft onze toewijding om een algemeen bruikbaar laadpalennetwerk te bouwen, dat gebruikers inspireert om elektrisch te rijden en uiteindelijk uitlaatgassen doet verdwijnen. We kijken er erg naar uit om meer van deze strategische partnerships te sluiten om zo de weg naar een elektrische toekomst te plaveien.”

Aan de basis van de roamingovereenkomst ligt het wederzijdse gebruik van het Open Charge Point Interface (OCPI) protocol. OCPI is een onafhankelijk en open protocol dat netwerkoperators in staat stelt informatie uit te wisselen die roamingdiensten mogelijk maken. Gebruikers krijgen daardoor beter inzicht in de locatie en beschikbaarheid van laadstations, de kosten die voor, tijdens en na het laden gemaakt worden. De privacy van de gebruiker blijft hierbij gewaarborgd. Ze krijgen een groter netwerk aan laadpalen en één betaalinterface voor laadstations, waar ook ter wereld.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

1 reactie op “Samenwerking tussen laadpalenleveranciers EVBox en Chargepoint”

Arthur P. Levyssohn|22.10.18|09:14

Deze overeenkomst is bij alle oplaadpalenleveranciers is allang van kracht sinds de oprichting van Eviolin. Dus achterhaald.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.