Het voorterrein van de toekomst: ‘Design betaalt zich uit’

Tankstations zijn uit esthetisch oogpunt doorgaans niet de fraaiste gebouwen. Maar er zijn uitzonderingen. Het NXT-concept van GP Groot is een van de meest opvallende voorbeelden. Vanaf het allereerste moment stond een mooi design bij dit tankstation hoog op de prioriteitenlijst. Samen met architect Hans Schepman, die het ontwerp voor NXT maakte, nemen we een kijkje.

Het design speelt bij de bouw van tankstations vaak geen prominente rol. Een station moet degelijk zijn, onderhoudsvriendelijk en niet duurder dan strikt noodzakelijk. Het geld moet immers terugverdiend worden. “Het ontwerp van de meeste tankstations is redelijk rechttoe-rechtaan. Veel tanklocaties zien er min of meer hetzelfde uit”, vindt architect Hans Schepman.

Voor GP Groot ging hij aan de slag met het ontwerpen van een nieuw concept voor duurzame tankstations, waar naast benzine en diesel ook alternatieven zoals LNG, CNG, GTL en E10 worden aangeboden. Ook op laadpalen en op waterstof wordt ingezet. Onlangs werd de derde locatie geopend, in Dronten, de overige NXT-stations staan in Westzaan en in Alkmaar. Een van de opdrachten die de architect kreeg, was om een concept te bedenken dat heel flexibel was. “Dat is een groot voordeel van deze parasols. Je kunt ze heel makkelijk schakelen en met elkaar verbinden. Op die manier kun je het terrein en de tank- en laadmogelijkheden heel eenvoudig aanpassen en uitbreiden.”

Volgens Schepman moet een tankstation veel meer zijn dan een locatie waar je brandstof tankt of je auto oplaadt. “Het gaat om de verblijfskwaliteit. Hoe richt je een terrein in en voorkom je dat het een grote geasfalteerde vlakte wordt? We hebben geprobeerd om echt een groene omgeving te creëren, met wadi’s voor de waterafvoer, met rotsen, met veel natuurlijke materialen, gras, beplanting en prachtige bomen.”

Het complete verhaal is te lezen in TankPro Magazine 4. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement. Je kunt ook eenmalig een proefnummer aanvragen. 

Bekijk hieronder de video:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Het voorterrein van de toekomst: ‘Design betaalt zich uit’ | TankPro.nl

Het voorterrein van de toekomst: ‘Design betaalt zich uit’

Tankstations zijn uit esthetisch oogpunt doorgaans niet de fraaiste gebouwen. Maar er zijn uitzonderingen. Het NXT-concept van GP Groot is een van de meest opvallende voorbeelden. Vanaf het allereerste moment stond een mooi design bij dit tankstation hoog op de prioriteitenlijst. Samen met architect Hans Schepman, die het ontwerp voor NXT maakte, nemen we een kijkje.

Het design speelt bij de bouw van tankstations vaak geen prominente rol. Een station moet degelijk zijn, onderhoudsvriendelijk en niet duurder dan strikt noodzakelijk. Het geld moet immers terugverdiend worden. “Het ontwerp van de meeste tankstations is redelijk rechttoe-rechtaan. Veel tanklocaties zien er min of meer hetzelfde uit”, vindt architect Hans Schepman.

Voor GP Groot ging hij aan de slag met het ontwerpen van een nieuw concept voor duurzame tankstations, waar naast benzine en diesel ook alternatieven zoals LNG, CNG, GTL en E10 worden aangeboden. Ook op laadpalen en op waterstof wordt ingezet. Onlangs werd de derde locatie geopend, in Dronten, de overige NXT-stations staan in Westzaan en in Alkmaar. Een van de opdrachten die de architect kreeg, was om een concept te bedenken dat heel flexibel was. “Dat is een groot voordeel van deze parasols. Je kunt ze heel makkelijk schakelen en met elkaar verbinden. Op die manier kun je het terrein en de tank- en laadmogelijkheden heel eenvoudig aanpassen en uitbreiden.”

Volgens Schepman moet een tankstation veel meer zijn dan een locatie waar je brandstof tankt of je auto oplaadt. “Het gaat om de verblijfskwaliteit. Hoe richt je een terrein in en voorkom je dat het een grote geasfalteerde vlakte wordt? We hebben geprobeerd om echt een groene omgeving te creëren, met wadi’s voor de waterafvoer, met rotsen, met veel natuurlijke materialen, gras, beplanting en prachtige bomen.”

Het complete verhaal is te lezen in TankPro Magazine 4. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement. Je kunt ook eenmalig een proefnummer aanvragen. 

Bekijk hieronder de video:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.