BETA pleit voor grotere rol ondernemers bij energietransitie

Tankstation-ondernemers moeten meer betrokken worden bij besluitvorming over de energietransitie. Dat vindt Wim van Gorsel, vice-voorzitter van BETA en portefeuillehouder energietransitie. De belangenvereniging voor onafhankelijke ondernemers heeft een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geschreven om meer aandacht te vragen voor de rol van de onafhankelijke tankstation-ondernemer bij dit belangrijke vraagstuk. “We willen aanschuiven aan de tafel waar de beslissingen over onze toekomst genomen worden.”

BETA wijst de energietransitie niet af, benadrukt Van Gorsel. “Integendeel, wij omarmen deze en zien nieuwe kansen. Maar daar moeten we wel de ruimte voor krijgen.” Er wordt volgens van Gorsel nog wel eens gedacht dat ondernemers in de sector zich alleen focussen op fossiele brandstoffen. “Dat is onterecht. Ook wij zijn volop bezig met de toekomst.”

Laadpalen en waterstof

De belangenvereniging laat weten in gesprek te zijn met gemeenten over het plaatsen van elektrische laadpalen – recent nog met de G4 – en over de mogelijkheden van waterstof. “Maar ook wensen wij meer betrokken te worden bij het Rijksoverheidbeleid en het invullen en uitwerken van het Klimaatakkoord op het gebied van mobiliteit c.q. motorbrandstoffen.”

Aanleiding voor de brief was een gesprek dat Van Gorsel onlangs had met Dirk Schaap en Joris van der Ahé van het Directoraat-Generaal Milieu en Internationaal. “We waren verbijsterd te merken dat er al zoveel over motorbrandstoffen aan Klimaattafels is besproken zonder BETA en dat er daar over uitvoering van beleid wordt nagedacht met betrekking tot post-fossiele brandstoffen en biobrandstoffen zonder dat met de honderden betrokken mkb-bedrijven is overlegd.”

“De sector ligt altijd als een van de eerste bedrijfstakken onder de loep voor wat betreft milieu-aspecten en er is dan ook al heel veel tijd en geld besteed aan het veiliger maken van LPG-(be)levering en zelfs sanering van LPG-verkooppunten” stelt Van Gorsel. Ook is de branche betrokken bij het opstellen en meedenken over milieuwetgeving zodat het milieu beter wordt. “Ook aan energiebesparing doet onze branche veel met een eigen Energiebesparende Maatregelen Lijst. Kortom, wij zijn betrokken en wensen ook graag betrokken te worden.”

Enorme opgave

Volgens Van Gorsel zit er juist bij deze ondernemers veel kennis en kennen zij hun klant door en door. “Wij zijn als branche nou net degenen die voor een enorme opgave staan met betrekking tot de energietransitie, in zowel bedrijfsvoering als levering.” Het vraagstuk over de brandstoffen van de toekomst en de veranderingen die dit met zich meebrengt, moet in de ogen van de vice-voorzitter zoveel mogelijk gezamenlijk – met alle betrokkenen – worden bediscussieerd. “Door eerder aan te schuiven, kunnen we beter meedenken over het beleid, onze ervaringen en ideeën delen én – heel belangrijk – invloed uitoefenen op dit beleid. Dat maakt het voor ons gemakkelijker om op veranderingen in te kunnen spelen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BETA pleit voor grotere rol ondernemers bij energietransitie | TankPro.nl

BETA pleit voor grotere rol ondernemers bij energietransitie

Tankstation-ondernemers moeten meer betrokken worden bij besluitvorming over de energietransitie. Dat vindt Wim van Gorsel, vice-voorzitter van BETA en portefeuillehouder energietransitie. De belangenvereniging voor onafhankelijke ondernemers heeft een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geschreven om meer aandacht te vragen voor de rol van de onafhankelijke tankstation-ondernemer bij dit belangrijke vraagstuk. “We willen aanschuiven aan de tafel waar de beslissingen over onze toekomst genomen worden.”

BETA wijst de energietransitie niet af, benadrukt Van Gorsel. “Integendeel, wij omarmen deze en zien nieuwe kansen. Maar daar moeten we wel de ruimte voor krijgen.” Er wordt volgens van Gorsel nog wel eens gedacht dat ondernemers in de sector zich alleen focussen op fossiele brandstoffen. “Dat is onterecht. Ook wij zijn volop bezig met de toekomst.”

Laadpalen en waterstof

De belangenvereniging laat weten in gesprek te zijn met gemeenten over het plaatsen van elektrische laadpalen – recent nog met de G4 – en over de mogelijkheden van waterstof. “Maar ook wensen wij meer betrokken te worden bij het Rijksoverheidbeleid en het invullen en uitwerken van het Klimaatakkoord op het gebied van mobiliteit c.q. motorbrandstoffen.”

Aanleiding voor de brief was een gesprek dat Van Gorsel onlangs had met Dirk Schaap en Joris van der Ahé van het Directoraat-Generaal Milieu en Internationaal. “We waren verbijsterd te merken dat er al zoveel over motorbrandstoffen aan Klimaattafels is besproken zonder BETA en dat er daar over uitvoering van beleid wordt nagedacht met betrekking tot post-fossiele brandstoffen en biobrandstoffen zonder dat met de honderden betrokken mkb-bedrijven is overlegd.”

“De sector ligt altijd als een van de eerste bedrijfstakken onder de loep voor wat betreft milieu-aspecten en er is dan ook al heel veel tijd en geld besteed aan het veiliger maken van LPG-(be)levering en zelfs sanering van LPG-verkooppunten” stelt Van Gorsel. Ook is de branche betrokken bij het opstellen en meedenken over milieuwetgeving zodat het milieu beter wordt. “Ook aan energiebesparing doet onze branche veel met een eigen Energiebesparende Maatregelen Lijst. Kortom, wij zijn betrokken en wensen ook graag betrokken te worden.”

Enorme opgave

Volgens Van Gorsel zit er juist bij deze ondernemers veel kennis en kennen zij hun klant door en door. “Wij zijn als branche nou net degenen die voor een enorme opgave staan met betrekking tot de energietransitie, in zowel bedrijfsvoering als levering.” Het vraagstuk over de brandstoffen van de toekomst en de veranderingen die dit met zich meebrengt, moet in de ogen van de vice-voorzitter zoveel mogelijk gezamenlijk – met alle betrokkenen – worden bediscussieerd. “Door eerder aan te schuiven, kunnen we beter meedenken over het beleid, onze ervaringen en ideeën delen én – heel belangrijk – invloed uitoefenen op dit beleid. Dat maakt het voor ons gemakkelijker om op veranderingen in te kunnen spelen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.