Studenten van TU Delft rijden race uit met waterstofauto

Een team van de TU Delft heeft met een racewagen op waterstof als eerste ter wereld een officiële autorace uitgereden. Na een race van 60 minuten kwam de auto van het studententeam als zesde over de finish tijdens de Supercar Challenge. Tijdens deze wedstrijd nam team Forze het met de zelf ontwikkelde waterstofauto op tegen conventionele racewagens die reden op benzine.

Het team was bijzonder blij met de prestatie om 60 minuten mee te kunnen racen op waterstof, maar hoopte stiekem op meer. Op zondag was het doel om te strijden voor de winst. Dit ging echter anders dan verwacht. Op het allerlaatste moment, 10 minuten voor de start, deed zich een onverwacht probleem voor waardoor er niet meer gereden kon worden.

Een heel jaar lang heeft het hele team van achttien fulltime leden enorm hard gewerkt, vertelt teammanager Gijs Vermeij. “De echte prestatie van dit weekend is dat voor het eerst in de geschiedenis een waterstof-raceauto een officiële race van 60 minuten tegen benzineauto’s heeft uitgereden. Het is jammer dat het dan niet ook lukt op zondag, onze waterstoftechnologie was er helemaal klaar voor.” Een inkooponderdeel van de voorophanging voldeed niet meer aan de veiligheidseisen. “Hierdoor hebben wij de moeilijke beslissing moeten nemen niet aan de race van zondag deel te nemen. Dit is pure pech, en hoort nu eenmaal bij de racerij”.

Volop ontwikkelingen

Het doel van het team dit jaar was bewijzen dat een volledige race rijden mogelijk is op waterstof. “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaan zo snel dat het niet lang meer kan duren voordat wij hier op het podium staan. We hebben zaterdag laten zien dat we al grote stappen hebben gemaakt op het gebied van betrouwbaarheid, en dat geeft veel hoop voor de komende jaren”, aldus Vermeij.

Een waterstofauto maakt van waterstof en zuurstof in de brandstofcel elektriciteit. Die wordt gebruikt om de elektromotoren aan te drijven. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt, is water. Waterstof wordt geproduceerd met elektrolyse, daarvoor is veel elektriciteit nodig. Het is daarom belangrijk dat de elektriciteit die wordt gebruikt om waterstof te produceren daarwerkelijk op een groene manier wordt opgewekt.

Bekijk de video hieronder:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studenten van TU Delft rijden race uit met waterstofauto | TankPro.nl

Studenten van TU Delft rijden race uit met waterstofauto

Een team van de TU Delft heeft met een racewagen op waterstof als eerste ter wereld een officiële autorace uitgereden. Na een race van 60 minuten kwam de auto van het studententeam als zesde over de finish tijdens de Supercar Challenge. Tijdens deze wedstrijd nam team Forze het met de zelf ontwikkelde waterstofauto op tegen conventionele racewagens die reden op benzine.

Het team was bijzonder blij met de prestatie om 60 minuten mee te kunnen racen op waterstof, maar hoopte stiekem op meer. Op zondag was het doel om te strijden voor de winst. Dit ging echter anders dan verwacht. Op het allerlaatste moment, 10 minuten voor de start, deed zich een onverwacht probleem voor waardoor er niet meer gereden kon worden.

Een heel jaar lang heeft het hele team van achttien fulltime leden enorm hard gewerkt, vertelt teammanager Gijs Vermeij. “De echte prestatie van dit weekend is dat voor het eerst in de geschiedenis een waterstof-raceauto een officiële race van 60 minuten tegen benzineauto’s heeft uitgereden. Het is jammer dat het dan niet ook lukt op zondag, onze waterstoftechnologie was er helemaal klaar voor.” Een inkooponderdeel van de voorophanging voldeed niet meer aan de veiligheidseisen. “Hierdoor hebben wij de moeilijke beslissing moeten nemen niet aan de race van zondag deel te nemen. Dit is pure pech, en hoort nu eenmaal bij de racerij”.

Volop ontwikkelingen

Het doel van het team dit jaar was bewijzen dat een volledige race rijden mogelijk is op waterstof. “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaan zo snel dat het niet lang meer kan duren voordat wij hier op het podium staan. We hebben zaterdag laten zien dat we al grote stappen hebben gemaakt op het gebied van betrouwbaarheid, en dat geeft veel hoop voor de komende jaren”, aldus Vermeij.

Een waterstofauto maakt van waterstof en zuurstof in de brandstofcel elektriciteit. Die wordt gebruikt om de elektromotoren aan te drijven. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt, is water. Waterstof wordt geproduceerd met elektrolyse, daarvoor is veel elektriciteit nodig. Het is daarom belangrijk dat de elektriciteit die wordt gebruikt om waterstof te produceren daarwerkelijk op een groene manier wordt opgewekt.

Bekijk de video hieronder:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.