‘AdBlue is onontbeerlijk voor gemiddeld tankstation’

Steeds meer fabrikanten van dieselmotoren gebruiken AdBlue om hun NOx-uitstoot te verminderen. En dat worden er komende jaren alleen nog maar meer, voorspelt Leon Jeekel van MokoBouw. “Ook voor personenauto’s wordt AdBlue gemeengoed. Dat biedt kansen voor de tankstation-ondernemer.”

“De dieselmotor is afgelopen jaren in een verdomhoekje geraakt, dat is absoluut waar. Een aantal autofabrikanten heeft door gebruik van bepaalde software gesjoemeld met de uitstootwaarden. Dat is een slechte zaak. Maar dat wil niet zeggen dat diesel per se een vervuilende brandstof is en per direct moet worden afgeschreven. De cijfers over 2017 laten zien dat het aantal getankte liters diesel in 2017 zelfs weer is toegenomen. Zolang mensen benzine- en dieselauto’s blijven kopen en rijden, is het vooral zaak om de uitstoot aan te pakken.”

Waarom gaat de vraag naar AdBlue komende jaren flink stijgen?
“Voor vrachtverkeer is AdBlue inmiddels gemeengoed om te kunnen voldoen aan de Euro6-norm. Steeds vaker kiezen ook fabrikanten van personenauto’s ervoor hun dieselmodellen uit te rusten met een SCR-katalysator die in combinatie met AdBlue zorgt voor een aanzienlijke reductie (80 tot 90 procent) van stikstofoxiden. Juist, de uitstoot van NOx en koolwaterstoffen is een probleem bij dieselvoertuigen. Het aantal voertuigen dat gebruikmaakt van AdBlue gaat zonder meer toenemen. De officiële verwachting van leidende partijen in de markt is dat de komende 4 tot 5 jaar het gebruik van AdBlue minimaal zal verdrievoudigen.”

Hoe interessant is het voor tankstations om AdBlue aan te bieden?
“Eigenlijk is het nu al min of meer onontbeerlijk voor een gemiddeld tankstation. Ik denk dat zo’n 40 procent van de stations in Nederland AdBlue aanbiedt. Vooral als je veel grootverbruikers hebt, waaronder vrachtwagens en bedrijfswagens, is het een must. Vanaf zo’n 2 miljoen liter per jaar is het al de moeite.”

Welke mogelijkheden zijn er om AdBlue aan te bieden bij je tankstation?
“Uiteraard kan AdBlue verkocht worden in losse flessen en jerrycans. Maar dat is voor de klant relatief duur en onhandig. Het bijvullen resulteert regelmatig in geknoei. Het bijvullen vanuit een tankinstallatie is veel klant- en gebruiksvriendelijker. Er bestaat een brede range aan installaties, al dan niet gecombineerd met andere brandstoffen, boven- of ondergrondse opslag of zelfs met eigen productiemogelijkheden.”

Dit is een ingekorte versie van een artikel dat eerder verscheen in TankPro Magazine. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘AdBlue is onontbeerlijk voor gemiddeld tankstation’ | TankPro.nl

‘AdBlue is onontbeerlijk voor gemiddeld tankstation’

Steeds meer fabrikanten van dieselmotoren gebruiken AdBlue om hun NOx-uitstoot te verminderen. En dat worden er komende jaren alleen nog maar meer, voorspelt Leon Jeekel van MokoBouw. “Ook voor personenauto’s wordt AdBlue gemeengoed. Dat biedt kansen voor de tankstation-ondernemer.”

“De dieselmotor is afgelopen jaren in een verdomhoekje geraakt, dat is absoluut waar. Een aantal autofabrikanten heeft door gebruik van bepaalde software gesjoemeld met de uitstootwaarden. Dat is een slechte zaak. Maar dat wil niet zeggen dat diesel per se een vervuilende brandstof is en per direct moet worden afgeschreven. De cijfers over 2017 laten zien dat het aantal getankte liters diesel in 2017 zelfs weer is toegenomen. Zolang mensen benzine- en dieselauto’s blijven kopen en rijden, is het vooral zaak om de uitstoot aan te pakken.”

Waarom gaat de vraag naar AdBlue komende jaren flink stijgen?
“Voor vrachtverkeer is AdBlue inmiddels gemeengoed om te kunnen voldoen aan de Euro6-norm. Steeds vaker kiezen ook fabrikanten van personenauto’s ervoor hun dieselmodellen uit te rusten met een SCR-katalysator die in combinatie met AdBlue zorgt voor een aanzienlijke reductie (80 tot 90 procent) van stikstofoxiden. Juist, de uitstoot van NOx en koolwaterstoffen is een probleem bij dieselvoertuigen. Het aantal voertuigen dat gebruikmaakt van AdBlue gaat zonder meer toenemen. De officiële verwachting van leidende partijen in de markt is dat de komende 4 tot 5 jaar het gebruik van AdBlue minimaal zal verdrievoudigen.”

Hoe interessant is het voor tankstations om AdBlue aan te bieden?
“Eigenlijk is het nu al min of meer onontbeerlijk voor een gemiddeld tankstation. Ik denk dat zo’n 40 procent van de stations in Nederland AdBlue aanbiedt. Vooral als je veel grootverbruikers hebt, waaronder vrachtwagens en bedrijfswagens, is het een must. Vanaf zo’n 2 miljoen liter per jaar is het al de moeite.”

Welke mogelijkheden zijn er om AdBlue aan te bieden bij je tankstation?
“Uiteraard kan AdBlue verkocht worden in losse flessen en jerrycans. Maar dat is voor de klant relatief duur en onhandig. Het bijvullen resulteert regelmatig in geknoei. Het bijvullen vanuit een tankinstallatie is veel klant- en gebruiksvriendelijker. Er bestaat een brede range aan installaties, al dan niet gecombineerd met andere brandstoffen, boven- of ondergrondse opslag of zelfs met eigen productiemogelijkheden.”

Dit is een ingekorte versie van een artikel dat eerder verscheen in TankPro Magazine. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.