ACEA: Europese doelen elektrisch rijden zijn niet realistisch

De Europese brancheorganisatie ACEA is niet gelukkig met het huidige beleid van de EU op het gebied van elektrisch rijden. Volgens de organisatie, waarbij vijftien grote auto-, truck- en busfabrikanten zijn aangesloten, ligt de aanschafprijs van een elektrische auto op dit moment te hoog en is de infrastructuur ontoereikend. De doelstellingen van Europa zijn volgens ACEA-voorzitter Carlos Tavares onrealistisch.

Op dit moment zijn elektrische auto’s in de EU goed voor nog geen 1 procent van de verkopen. “Er is een groot gat in Europa tussen de verkoop van elektrische modellen en de doelen die de Europese Commissie heeft gesteld. We moeten een groei maken van 1 procent naar 30 procent in een periode van minder dan 12 jaar”, aldus Tavares.

Volgens de Europese plannen moet in 2025 15 procent van de auto’s op de weg elektrisch zijn, in 2030 minimaal 30 procent. “De industrie is ijverig om de stap naar zero emissie te maken, maar onze leden moeten hun bedrijven wel transformeren op een tempo dat beheersbaar is”, legt de voorzitter uit. Tavares vindt het verder vreemd dat de EU de beschikbaarheid van een goede infrastructuur niet koppelt aan de gestelde doelen. Deze gaan immers hand in hand. Volgens de ACEA moet er een tussentijds controlemoment komen om te kijken of we op de juiste weg zijn.

Te weinig laadpalen in Europa

Naast het betaalbaar maken van elektrische auto’s is het bouwen van een goed uitgebalanceerd netwerk aan oplaadpalen en waterstofstations ook van groot belang voor het succes van alternatieve brandstoffen in Europa. Van de 100.000 oplaadpunten is driekwart neergezet in vier landen, waaronder Nederland en Duitsland. In heel veel Europese landen zijn oplaadpalen op dit moment nog een zeldzaamheid.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ACEA: Europese doelen elektrisch rijden zijn niet realistisch | TankPro.nl

ACEA: Europese doelen elektrisch rijden zijn niet realistisch

De Europese brancheorganisatie ACEA is niet gelukkig met het huidige beleid van de EU op het gebied van elektrisch rijden. Volgens de organisatie, waarbij vijftien grote auto-, truck- en busfabrikanten zijn aangesloten, ligt de aanschafprijs van een elektrische auto op dit moment te hoog en is de infrastructuur ontoereikend. De doelstellingen van Europa zijn volgens ACEA-voorzitter Carlos Tavares onrealistisch.

Op dit moment zijn elektrische auto’s in de EU goed voor nog geen 1 procent van de verkopen. “Er is een groot gat in Europa tussen de verkoop van elektrische modellen en de doelen die de Europese Commissie heeft gesteld. We moeten een groei maken van 1 procent naar 30 procent in een periode van minder dan 12 jaar”, aldus Tavares.

Volgens de Europese plannen moet in 2025 15 procent van de auto’s op de weg elektrisch zijn, in 2030 minimaal 30 procent. “De industrie is ijverig om de stap naar zero emissie te maken, maar onze leden moeten hun bedrijven wel transformeren op een tempo dat beheersbaar is”, legt de voorzitter uit. Tavares vindt het verder vreemd dat de EU de beschikbaarheid van een goede infrastructuur niet koppelt aan de gestelde doelen. Deze gaan immers hand in hand. Volgens de ACEA moet er een tussentijds controlemoment komen om te kijken of we op de juiste weg zijn.

Te weinig laadpalen in Europa

Naast het betaalbaar maken van elektrische auto’s is het bouwen van een goed uitgebalanceerd netwerk aan oplaadpalen en waterstofstations ook van groot belang voor het succes van alternatieve brandstoffen in Europa. Van de 100.000 oplaadpunten is driekwart neergezet in vier landen, waaronder Nederland en Duitsland. In heel veel Europese landen zijn oplaadpalen op dit moment nog een zeldzaamheid.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.