Technologische doorbraak Bosch verlaagt NOx-uitstoot diesel fors

Bilanz-Pressekonferenz der Robert Bosch GmbH am 25.4.2018 in Renningen

Er is wel degelijk toekomst voor dieselauto’s. Dat stelt topman Volkmar Denner van Bosch. Nieuwe technologieën van het Duitse bedrijf kunnen autofabrikanten helpen om de uitstoot van stikstofoxide bij voertuigen zo drastisch te verminderen, dat ze nu al voldoen aan de toekomstige grenswaarden. Deze nieuwe technologie blijft ook wat betreft de uitstoot in echte rijsituaties onder de huidige en de vanaf 2020 geldende grenswaarden.

Dieselauto’s zitten op dit moment in een verdomhoekje, maar nieuwe ontwikkelingen bij Bosch kunnen daar komende jaren wel eens verandering in brengen, denkt Denner. “Diesel heeft een toekomst. Vandaag willen wij voorgoed een halt toeroepen aan de discussies over het einde van diesel.” Met deze woorden kondigde de topman tijdens de jaarlijkse persconferentie over de financiële resultaten van Bosch een beslissende doorbraak in dieseltechnologie aan. De ontwikkelaars bij Bosch hebben de bestaande technologie verder verfijnd. Extra componenten die tot bijkomende kosten zouden leiden, zijn niet nodig.

Een combinatie van geavanceerde injectietechnologie, een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en een intelligent warmtebeheer maakt deze waarden mogelijk. De uitstoot van stikstofoxiden kan nu in alle rijsituaties onder de grenswaarde blijven – ongeacht of de chauffeur sterk versnelt of langzaam rijdt, of het buiten vriest dan wel zomers heet is en of de meting plaatsvindt op de snelweg dan wel in langzaam rijdend stadsverkeer. Zelfs tijdens bijzonder uitdagende stadsritten, waarbij de testparameters veel hoger liggen dan de wettelijke eisen, bedragen de waarden van de testauto’s van Bosch gemiddeld slechts 40 milligram per kilometer.

RDE-ritten

Sinds 2017 eist de Europese wetgever dat nieuwe automodellen bij een RDE-conforme mix van rijden in de stad, op regionale wegen en op snelwegen maximaal 168 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten. Vanaf 2020 mag dat nog maximaal 120 milligram zijn. De dieseltechnologie van Bosch haalt nu al de recordwaarde van 13 milligram per kilometer bij wettelijk genormeerde RDE-ritten. Dat is slechts een tiende van de geldige grenswaarden vanaf 2020.

(De tekst gaat verder onder de foto)

“We verleggen de grenzen van wat technisch mogelijk is. Met de nieuwste Bosch-technologie wordt diesel uitstootarm en blijft de techniek betaalbaar,” zei Denner. De CEO van Bosch eiste in dit verband om de impact van de CO2-uitstoot door het wegverkeer transparanter te maken. Daartoe moeten in de toekomst het verbruik en de CO2-uitstoot in reële omstandigheden op de weg gemeten worden.

Verbrandingsmotoren noodzakelijk

Maar ook met deze technologiesprong stopt de verdere ontwikkeling van de dieselmotor niet, laat Denner weten. Bosch wil de geboekte vooruitgang met artificiële intelligentie uitbreiden. Hierbij komt de fabrikant een stap dichter bij een belangrijk doel: een verbrandingsmotor die geen CO2 uitstoot. “We geloven nog steeds dat diesel een belangrijke rol in de aandrijvingsmix van de mobiliteit van de toekomst zal spelen. Tot de massamarkt van elektromobiliteit zich ten volle ontwikkeld heeft, blijven uiterst efficiënte verbrandingsmotoren noodzakelijk.”

Zijn ambitieuze doelstelling voor de Bosch-ontwikkelaars luidt: nieuwe diesel- en benzinemotoren mogen niet langer fijnstof en stikstofoxiden uitstoten. Bosch wil meer transparantie en realiteitszin bij verbruik en CO2-uitstoot. Denner eiste ook meer aandacht voor de verbruikgerelateerde CO2-uitstoot. Het verbruik van voertuigen moet in de toekomst niet alleen in het laboratorium berekend worden, maar ook in reële rijomstandigheden in het verkeer. Dit creëert een vergelijkbare systematiek zoals bij de emissie.

“Dit betekent meer transparantie voor de consument en meer aandacht voor klimaatbescherming,” zei Denner. Bovendien moet de CO2-analyse verder gaan dan de accu en de tank. “We hebben een transparant totaal CO2-resultaat van het wegverkeer nodig, dat niet alleen de directe emissie van voertuigen meet, maar ook de emissie van brandstof en elektriciteit in de totale resultaten meetelt,” aldus Denner.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
 
 
 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Technologische doorbraak Bosch verlaagt NOx-uitstoot diesel fors | TankPro.nl

Technologische doorbraak Bosch verlaagt NOx-uitstoot diesel fors

Bilanz-Pressekonferenz der Robert Bosch GmbH am 25.4.2018 in Renningen

Er is wel degelijk toekomst voor dieselauto’s. Dat stelt topman Volkmar Denner van Bosch. Nieuwe technologieën van het Duitse bedrijf kunnen autofabrikanten helpen om de uitstoot van stikstofoxide bij voertuigen zo drastisch te verminderen, dat ze nu al voldoen aan de toekomstige grenswaarden. Deze nieuwe technologie blijft ook wat betreft de uitstoot in echte rijsituaties onder de huidige en de vanaf 2020 geldende grenswaarden.

Dieselauto’s zitten op dit moment in een verdomhoekje, maar nieuwe ontwikkelingen bij Bosch kunnen daar komende jaren wel eens verandering in brengen, denkt Denner. “Diesel heeft een toekomst. Vandaag willen wij voorgoed een halt toeroepen aan de discussies over het einde van diesel.” Met deze woorden kondigde de topman tijdens de jaarlijkse persconferentie over de financiële resultaten van Bosch een beslissende doorbraak in dieseltechnologie aan. De ontwikkelaars bij Bosch hebben de bestaande technologie verder verfijnd. Extra componenten die tot bijkomende kosten zouden leiden, zijn niet nodig.

Een combinatie van geavanceerde injectietechnologie, een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en een intelligent warmtebeheer maakt deze waarden mogelijk. De uitstoot van stikstofoxiden kan nu in alle rijsituaties onder de grenswaarde blijven – ongeacht of de chauffeur sterk versnelt of langzaam rijdt, of het buiten vriest dan wel zomers heet is en of de meting plaatsvindt op de snelweg dan wel in langzaam rijdend stadsverkeer. Zelfs tijdens bijzonder uitdagende stadsritten, waarbij de testparameters veel hoger liggen dan de wettelijke eisen, bedragen de waarden van de testauto’s van Bosch gemiddeld slechts 40 milligram per kilometer.

RDE-ritten

Sinds 2017 eist de Europese wetgever dat nieuwe automodellen bij een RDE-conforme mix van rijden in de stad, op regionale wegen en op snelwegen maximaal 168 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten. Vanaf 2020 mag dat nog maximaal 120 milligram zijn. De dieseltechnologie van Bosch haalt nu al de recordwaarde van 13 milligram per kilometer bij wettelijk genormeerde RDE-ritten. Dat is slechts een tiende van de geldige grenswaarden vanaf 2020.

(De tekst gaat verder onder de foto)

“We verleggen de grenzen van wat technisch mogelijk is. Met de nieuwste Bosch-technologie wordt diesel uitstootarm en blijft de techniek betaalbaar,” zei Denner. De CEO van Bosch eiste in dit verband om de impact van de CO2-uitstoot door het wegverkeer transparanter te maken. Daartoe moeten in de toekomst het verbruik en de CO2-uitstoot in reële omstandigheden op de weg gemeten worden.

Verbrandingsmotoren noodzakelijk

Maar ook met deze technologiesprong stopt de verdere ontwikkeling van de dieselmotor niet, laat Denner weten. Bosch wil de geboekte vooruitgang met artificiële intelligentie uitbreiden. Hierbij komt de fabrikant een stap dichter bij een belangrijk doel: een verbrandingsmotor die geen CO2 uitstoot. “We geloven nog steeds dat diesel een belangrijke rol in de aandrijvingsmix van de mobiliteit van de toekomst zal spelen. Tot de massamarkt van elektromobiliteit zich ten volle ontwikkeld heeft, blijven uiterst efficiënte verbrandingsmotoren noodzakelijk.”

Zijn ambitieuze doelstelling voor de Bosch-ontwikkelaars luidt: nieuwe diesel- en benzinemotoren mogen niet langer fijnstof en stikstofoxiden uitstoten. Bosch wil meer transparantie en realiteitszin bij verbruik en CO2-uitstoot. Denner eiste ook meer aandacht voor de verbruikgerelateerde CO2-uitstoot. Het verbruik van voertuigen moet in de toekomst niet alleen in het laboratorium berekend worden, maar ook in reële rijomstandigheden in het verkeer. Dit creëert een vergelijkbare systematiek zoals bij de emissie.

“Dit betekent meer transparantie voor de consument en meer aandacht voor klimaatbescherming,” zei Denner. Bovendien moet de CO2-analyse verder gaan dan de accu en de tank. “We hebben een transparant totaal CO2-resultaat van het wegverkeer nodig, dat niet alleen de directe emissie van voertuigen meet, maar ook de emissie van brandstof en elektriciteit in de totale resultaten meetelt,” aldus Denner.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.