Breda wil waterstoftankstation voor bussen en vuilniswagens openen

De gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant gaan inzetten op waterstof als alternatief voor diesel. Naast het bouwen van een tanklocatie voor waterstof willen gemeente en provincie tien vuilniswagens en tien bussen laten rijden op deze alternatieve brandstof. Voor het bouwen van het station en het leveren van waterstof zijn samenwerkingen gezocht met PitPoint en WaterstofNet.

Dieselvoertuigen in steden liggen behoorlijk onder vuur, vooral vanwege de uitstoot van stikstofoxide. Dat is een van de belangrijkste redenen dat de gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant willen investeren in rijden op waterstof. In de brandstofcel van waterstofvoertuigen wordt deze brandstof direct omgezet in elektriciteit. Daar komt tijdens het rijden alleen waterdamp vrij en geen CO2, NOx en fijnstof.

CO2-neutraal

“Breda wil stappen maken in de transitie naar schone brandstoffen. Een CO2-neutrale stad in 2044 is het doel. Waterstof is daarbij een zeer kansrijke ontwikkeling. Er zijn echter nog niet heel veel waterstoftankstations in Nederland. We hebben als gemeente en provincie daarom besloten samen te werken om deze techniek versneld in te zetten. Als gemeente zetten we ons in om in 2019 een waterstoftankinstallatie te realiseren en tien van onze vuilniswagens om te bouwen zodat ze op waterstof kunnen rijden”, aldus wethouder Paul de Beer van Breda.

“Waterstof kan een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de leefbaarheid in de binnenstad. Daarnaast is het ook een techniek die een bijdrage kan leveren aan onze ambitie om in 2025 al ons openbaar vervoer zero emissie te laten rijden en onze ambitie dat er in 2020 100.000 elektrische voertuigen in Brabant rijden”, vertelt gedeputeerde Christophe van der Maat.

Tien waterstofbussen voor Arriva

Volgens Van der Maat is het ook een kostbare techniek. “Om die reden hebben we als provincie samen met het ministerie van I&W en de provincies Groningen, Drenthe en Zuid-Holland een consortium gesloten om gezamenlijk een aanvraag in te kunnen dienen voor een Europese subsidie voor de aanschaf van in totaal vijftig waterstofbussen. Tien van die waterstofbussen zouden dan in West-Brabant ingezet kunnen worden door onze vervoerder Arriva.”

De partijen gaan de komende maanden verder met het uitwerken van een projectplan en bijbehorende businesscase waarbij inzet is om voldoende (subsidie)gelden veilig te stellen. Binnen het Europese project Waterstofregio 2.0 (Interreg) heeft PitPoint samen met WaterstofNet een subsidie voor de realisatie van een waterstof-tankstation ontvangen. Naar een geschikte locatie wordt momenteel gezocht.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Breda wil waterstoftankstation voor bussen en vuilniswagens openen | TankPro.nl

Breda wil waterstoftankstation voor bussen en vuilniswagens openen

De gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant gaan inzetten op waterstof als alternatief voor diesel. Naast het bouwen van een tanklocatie voor waterstof willen gemeente en provincie tien vuilniswagens en tien bussen laten rijden op deze alternatieve brandstof. Voor het bouwen van het station en het leveren van waterstof zijn samenwerkingen gezocht met PitPoint en WaterstofNet.

Dieselvoertuigen in steden liggen behoorlijk onder vuur, vooral vanwege de uitstoot van stikstofoxide. Dat is een van de belangrijkste redenen dat de gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant willen investeren in rijden op waterstof. In de brandstofcel van waterstofvoertuigen wordt deze brandstof direct omgezet in elektriciteit. Daar komt tijdens het rijden alleen waterdamp vrij en geen CO2, NOx en fijnstof.

CO2-neutraal

“Breda wil stappen maken in de transitie naar schone brandstoffen. Een CO2-neutrale stad in 2044 is het doel. Waterstof is daarbij een zeer kansrijke ontwikkeling. Er zijn echter nog niet heel veel waterstoftankstations in Nederland. We hebben als gemeente en provincie daarom besloten samen te werken om deze techniek versneld in te zetten. Als gemeente zetten we ons in om in 2019 een waterstoftankinstallatie te realiseren en tien van onze vuilniswagens om te bouwen zodat ze op waterstof kunnen rijden”, aldus wethouder Paul de Beer van Breda.

“Waterstof kan een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de leefbaarheid in de binnenstad. Daarnaast is het ook een techniek die een bijdrage kan leveren aan onze ambitie om in 2025 al ons openbaar vervoer zero emissie te laten rijden en onze ambitie dat er in 2020 100.000 elektrische voertuigen in Brabant rijden”, vertelt gedeputeerde Christophe van der Maat.

Tien waterstofbussen voor Arriva

Volgens Van der Maat is het ook een kostbare techniek. “Om die reden hebben we als provincie samen met het ministerie van I&W en de provincies Groningen, Drenthe en Zuid-Holland een consortium gesloten om gezamenlijk een aanvraag in te kunnen dienen voor een Europese subsidie voor de aanschaf van in totaal vijftig waterstofbussen. Tien van die waterstofbussen zouden dan in West-Brabant ingezet kunnen worden door onze vervoerder Arriva.”

De partijen gaan de komende maanden verder met het uitwerken van een projectplan en bijbehorende businesscase waarbij inzet is om voldoende (subsidie)gelden veilig te stellen. Binnen het Europese project Waterstofregio 2.0 (Interreg) heeft PitPoint samen met WaterstofNet een subsidie voor de realisatie van een waterstof-tankstation ontvangen. Naar een geschikte locatie wordt momenteel gezocht.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.