‘Waterstof én stekker nodig voor soepele overgang naar elektrisch rijden’

Bron: TankPro

Hoe verplaatsen we ons in de toekomst van a naar b en welke technologie ligt er onder de motorkap verscholen? Deskundigen van een Duits onderzoekscentrum in Jülich hebben berekend dat het aanleggen van een infrastructuur voor waterstofauto’s, bij een wagenpark van minimaal twintig miljoen auto’s, goedkoper uitpakt dan het neerzetten van een compleet netwerk van oplaadstations.

Volgens de onderzoekers van het Forschungszentrum Jülich nemen elektrische auto’s de rol van diesel- en benzineauto’s in de toekomst over. Ze zien daarbij kansen voor zowel modellen met een stekker als voor auto’s die uitgerust zijn met een brandstofcel en die rijden op waterstof. De kosten voor het neerzetten van een volwaardige infrastructuur voor beide manieren van elektrische mobiliteit zijn vooral afhankelijk van hoeveel voertuigen er gebruik van moeten maken.

De investeringen in uitbreiding van de infrastructuur zijn voor beide technologieën – elektrische auto’s met stekker en waterstofauto’s met een brandstofcel – tot een aantal van zo’n honderdduizend auto’s nagenoeg gelijk. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat waterstof in dat geval nog niet op een volledig duurzame wijze wordt opgewekt. Kies je voor groene waterstof, dan ligt het omslagpunt beduidend hoger.

Kosten per kilometer

“Elektrische auto’s met een batterij zijn in deze fase nog interessanter, maar op de lange termijn valt het minder gunstig uit”, zegt onderzoeker Martin Robinius. “Vanaf meerdere miljoenen voertuigen begint de verhouding te veranderen.” De studie laat zien dat vanaf 20 miljoen voertuigen de investering in oplaadpalen zo’n 51 miljard euro bedraagt. Om voldoende tanklocaties voor waterstof neer te zetten voor dit aantal auto’s, is volgens de onderzoekers 40 miljard euro nodig. De kosten per kilometer verschillen voor de berijder nauwelijks en liggen tussen de 4,5 en 4,6 cent per kilometer.

Op dit moment staat elektrisch rijden volgens de onderzoekers nog steeds in de kinderschoenen. Beide technologieën zijn volgens de deskundigen dan ook noodzakelijk om een goede overgang naar elektrische mobiliteit te bewerkstelligen. Als alle kaarten op slechts een technologie worden ingezet, dan is het volgens de onderzoekers moeilijk om tijdens het proces nog over te schakelen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Waterstof én stekker nodig voor soepele overgang naar elektrisch rijden’ | TankPro.nl

‘Waterstof én stekker nodig voor soepele overgang naar elektrisch rijden’

Bron: TankPro

Hoe verplaatsen we ons in de toekomst van a naar b en welke technologie ligt er onder de motorkap verscholen? Deskundigen van een Duits onderzoekscentrum in Jülich hebben berekend dat het aanleggen van een infrastructuur voor waterstofauto’s, bij een wagenpark van minimaal twintig miljoen auto’s, goedkoper uitpakt dan het neerzetten van een compleet netwerk van oplaadstations.

Volgens de onderzoekers van het Forschungszentrum Jülich nemen elektrische auto’s de rol van diesel- en benzineauto’s in de toekomst over. Ze zien daarbij kansen voor zowel modellen met een stekker als voor auto’s die uitgerust zijn met een brandstofcel en die rijden op waterstof. De kosten voor het neerzetten van een volwaardige infrastructuur voor beide manieren van elektrische mobiliteit zijn vooral afhankelijk van hoeveel voertuigen er gebruik van moeten maken.

De investeringen in uitbreiding van de infrastructuur zijn voor beide technologieën – elektrische auto’s met stekker en waterstofauto’s met een brandstofcel – tot een aantal van zo’n honderdduizend auto’s nagenoeg gelijk. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat waterstof in dat geval nog niet op een volledig duurzame wijze wordt opgewekt. Kies je voor groene waterstof, dan ligt het omslagpunt beduidend hoger.

Kosten per kilometer

“Elektrische auto’s met een batterij zijn in deze fase nog interessanter, maar op de lange termijn valt het minder gunstig uit”, zegt onderzoeker Martin Robinius. “Vanaf meerdere miljoenen voertuigen begint de verhouding te veranderen.” De studie laat zien dat vanaf 20 miljoen voertuigen de investering in oplaadpalen zo’n 51 miljard euro bedraagt. Om voldoende tanklocaties voor waterstof neer te zetten voor dit aantal auto’s, is volgens de onderzoekers 40 miljard euro nodig. De kosten per kilometer verschillen voor de berijder nauwelijks en liggen tussen de 4,5 en 4,6 cent per kilometer.

Op dit moment staat elektrisch rijden volgens de onderzoekers nog steeds in de kinderschoenen. Beide technologieën zijn volgens de deskundigen dan ook noodzakelijk om een goede overgang naar elektrische mobiliteit te bewerkstelligen. Als alle kaarten op slechts een technologie worden ingezet, dan is het volgens de onderzoekers moeilijk om tijdens het proces nog over te schakelen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.