‘Fossielvrije diesel uit restafval is perfecte transitiebrandstof’

Sinds kort bieden verschillende tankstations in Nederland de duurzame diesel Ssynfuel+ aan. De honderd procent fossielvrije brandstof is volledig van restafval gemaakt en afkomstig van het Heerenveense bedrijf Future Fuels. Wat maakt dit alternatief voor diesel interessant voor tankstation-ondernemers? En welke klanten zitten erop te wachten?

“Ssynfuel+ is een HVO, een hydrotreated vegetable oil, die geproduceerd wordt door Neste Rotterdam. Dit is een van grootste raffinaderijen voor hernieuwbare brandstoffen in Europa”, vertelt Vincent van Maurik van Future Fuels. Klanten kunnen de brandstof gewoon tanken in plaats van reguliere diesel. “Technische aanpassingen aan de dieselmotor zijn niet nodig. Dat is een groot voordeel ten opzichte van andere alternatieve brandstoffen.”

De brandstof wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Gebruik ervan zorgt voor een forse afname van CO2. Dat is niet alleen een voordeel ten opzichte van reguliere diesel, maar ook ten opzichte van bijvoorbeeld GTL. “In vergelijking met diesel vermindert de uitstoot van CO2 met 89 procent (well-to-wheel). Kijk je naar tank-to-wheel, dan is deze brandstof zelfs CO2-neutraal.” Ook de lokale emissies vallen lager uit. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) ligt 9 procent lager, die van koolmonoxide (CO) 24 procent, koolwaterstoffen (HC) 30 procent en roet en fijnstof 33 procent. “Bij oudere type motoren (tot EU4) is de reductie van emissies nog veel hoger. Het alternatief voor diesel is bovendien volledig biologisch afbreekbaar.”

Antwoord op crisis

Future Fuels Wholesale is opgericht in 2014 en komt voort uit het familiebedrijf Wiersma Olie & Techniek. Dit bedrijf uit Oudehaske is opgericht in 1864. “In 1994 zijn zij gestart met de import en distributie van de eerste generatie biodiesel uit Duitsland. In 2011 waren zij samen met Shell de eerste met de introductie van GTL in Amsterdam. In 2014 vond de derde transitie in ‘advanced biofuels’ plaats, met de introductie van HVO van Neste onder de productnaam Ssynfuel+. Hiervoor is inmiddels een modern en duurzaam brandstoffendepot geopend in Gorinchem als onderdeel van de nieuw opgerichte Future Fuels Wholesale.”

Future Fuels heeft ondertussen vijf dealers/distributeurs, die samen een landelijke dekking bieden. Het gaat om partijen die stuk voor stuk in een bepaald deel van Nederland actief zijn. Dit zijn Calpam SMD Olie (Gorinchem), De Pooter Olie (Terneuzen), Vissers Olie (Horst), Oliehandel Koper (Venhuizen) en Wiersma Olie & Techniek (Heerenveen). “We hebben bewust gekozen voor strategische plekken en voor oliehandelaren die affiniteit hebben met duurzame brandstoffen en die producten verkopen van hoge kwaliteit. Het zijn familiebedrijven zonder aandeelhouders, die in onze ogen een goede feeling hebben met de markt en die goed meedenken.”

Het aanbod van Future Fuels bestaat uit drie brandstoffen, vertelt Van Maurik. Paradepaardje is Ssynfuel+. Deze brandstof is volledig gemaakt van afvalproducten van plantaardige oliën. Daarnaast zijn ook Eco2Fuel en Eco2Fuel+ leverbaar. Daarbij is sprake van bijmenging met diesel en valt de milieuwinst wat lager uit. “Maar nog steeds wordt er ten opzichte van reguliere diesel een flinke reductie behaald.”

Interessant bij aanbestedingen

Een van de partijen die de brandstoffen aanbiedt, is het Esso-tankstation van Vissers Olie in Horst. Sinds eind november kan op dit CO2-neutrale tankstation Ssynfuel+ getankt worden. “Deze brandstof is vooral erg interessant voor taxibedrijven en transportbedrijven, merken we. De uitstootcijfers vallen in vergelijking met reguliere diesel veel lager uit. Dat scheelt een slok op een borrel”, vertelt eigenaar Gerbert Vissers van het oliebedrijf. “In vergelijking met bijvoorbeeld LNG, dat in opkomst is voor vrachtverkeer, heeft deze nieuwe synthetische diesel een heel groot voordeel. Je kunt deze brandstof gebruiken in elke dieselmotor. Dat maakt het extra interessant voor de klant.”

Het prijsverschil van Ssynfuel+ ten opzichte van reguliere diesel bedraagt op dit moment per liter ongeveer 30 cent (inclusief btw), legt Vissers uit. Eco2Fuel en Eco2Fuel+ zijn net iets duurder dan diesel. “Voor consumenten is het verschil op dit moment wellicht nog te groot, maar we merken dat bedrijven echt enthousiast zijn. Het kan ze helpen om bepaalde groene certificaten te behalen. Bij aanbestedingen, waarbij je ook bonuspunten krijgt voor duurzaamheid, kan dat een doorslaggevende rol spelen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Dit fossielvrije alternatief voor diesel kan bedrijven helpen om bepaalde groene certificaten te behalen”, vertelt eigenaar Gerbert Vissers (rechts) van Visser Olie (Foto’s: FotoHuis Venray).

Mix van brandstoffen

Het begint inmiddels aardig te lopen, merkt Vissers. “We geloven in een mix van brandstoffen. We willen ons voor de toekomst niet blindstaren op een of twee alternatieven, maar breed inzetten. Er zijn op dit moment meer opties dan laadpalen en waterstof om de uitstoot terug te dringen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Waar het precies uitkomt, weten wij uiteraard ook niet precies. Maar kwalitatief goede biobrandstoffen – waarbij gebruik wordt gemaakt van reststromen – kunnen van groot belang zijn bij de overgang naar de toekomst.”

Vissers is van plan om de brandstof binnenkort ook op andere tankstations aan te bieden. “Wij zijn van plan om het op meerdere locaties in te zetten. We gaan dat uiteraard niet in het wildeweg doen. Wij kiezen bewust voor plekken waar we verwachten dat het werkt, waar veel vrachtverkeer of bedrijfswagens passeren. Of waar veel bedrijven in de buurt zitten waarvoor dit dieselalternatief heel interessant kan uitpakken.”

Transitiebrandstof

Volgens Van Maurik wordt er nog steeds volop geïnvesteerd in dieselvoertuigen. Al die auto’s, bedrijfs- en vrachtwagens gaan nog wel de nodige jaren mee. “Dit is in onze ogen de perfecte transitiebrandstof. De investeringen voor de klant zijn beperkt. Je hoeft niet meteen de dieselvoertuigen de deur uit te doen – wat uiteraard alles behalve duurzaam is – en kunt toch een flinke emissie-reductie neerzetten. Kortom, met deze brandstof combineren we het beste van twee werelden en kunnen we een flinke slag slaan op weg naar een toekomst zónder fossiele brandstoffen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Fossielvrije diesel uit restafval is perfecte transitiebrandstof’ | TankPro.nl

‘Fossielvrije diesel uit restafval is perfecte transitiebrandstof’

Sinds kort bieden verschillende tankstations in Nederland de duurzame diesel Ssynfuel+ aan. De honderd procent fossielvrije brandstof is volledig van restafval gemaakt en afkomstig van het Heerenveense bedrijf Future Fuels. Wat maakt dit alternatief voor diesel interessant voor tankstation-ondernemers? En welke klanten zitten erop te wachten?

“Ssynfuel+ is een HVO, een hydrotreated vegetable oil, die geproduceerd wordt door Neste Rotterdam. Dit is een van grootste raffinaderijen voor hernieuwbare brandstoffen in Europa”, vertelt Vincent van Maurik van Future Fuels. Klanten kunnen de brandstof gewoon tanken in plaats van reguliere diesel. “Technische aanpassingen aan de dieselmotor zijn niet nodig. Dat is een groot voordeel ten opzichte van andere alternatieve brandstoffen.”

De brandstof wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Gebruik ervan zorgt voor een forse afname van CO2. Dat is niet alleen een voordeel ten opzichte van reguliere diesel, maar ook ten opzichte van bijvoorbeeld GTL. “In vergelijking met diesel vermindert de uitstoot van CO2 met 89 procent (well-to-wheel). Kijk je naar tank-to-wheel, dan is deze brandstof zelfs CO2-neutraal.” Ook de lokale emissies vallen lager uit. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) ligt 9 procent lager, die van koolmonoxide (CO) 24 procent, koolwaterstoffen (HC) 30 procent en roet en fijnstof 33 procent. “Bij oudere type motoren (tot EU4) is de reductie van emissies nog veel hoger. Het alternatief voor diesel is bovendien volledig biologisch afbreekbaar.”

Antwoord op crisis

Future Fuels Wholesale is opgericht in 2014 en komt voort uit het familiebedrijf Wiersma Olie & Techniek. Dit bedrijf uit Oudehaske is opgericht in 1864. “In 1994 zijn zij gestart met de import en distributie van de eerste generatie biodiesel uit Duitsland. In 2011 waren zij samen met Shell de eerste met de introductie van GTL in Amsterdam. In 2014 vond de derde transitie in ‘advanced biofuels’ plaats, met de introductie van HVO van Neste onder de productnaam Ssynfuel+. Hiervoor is inmiddels een modern en duurzaam brandstoffendepot geopend in Gorinchem als onderdeel van de nieuw opgerichte Future Fuels Wholesale.”

Future Fuels heeft ondertussen vijf dealers/distributeurs, die samen een landelijke dekking bieden. Het gaat om partijen die stuk voor stuk in een bepaald deel van Nederland actief zijn. Dit zijn Calpam SMD Olie (Gorinchem), De Pooter Olie (Terneuzen), Vissers Olie (Horst), Oliehandel Koper (Venhuizen) en Wiersma Olie & Techniek (Heerenveen). “We hebben bewust gekozen voor strategische plekken en voor oliehandelaren die affiniteit hebben met duurzame brandstoffen en die producten verkopen van hoge kwaliteit. Het zijn familiebedrijven zonder aandeelhouders, die in onze ogen een goede feeling hebben met de markt en die goed meedenken.”

Het aanbod van Future Fuels bestaat uit drie brandstoffen, vertelt Van Maurik. Paradepaardje is Ssynfuel+. Deze brandstof is volledig gemaakt van afvalproducten van plantaardige oliën. Daarnaast zijn ook Eco2Fuel en Eco2Fuel+ leverbaar. Daarbij is sprake van bijmenging met diesel en valt de milieuwinst wat lager uit. “Maar nog steeds wordt er ten opzichte van reguliere diesel een flinke reductie behaald.”

Interessant bij aanbestedingen

Een van de partijen die de brandstoffen aanbiedt, is het Esso-tankstation van Vissers Olie in Horst. Sinds eind november kan op dit CO2-neutrale tankstation Ssynfuel+ getankt worden. “Deze brandstof is vooral erg interessant voor taxibedrijven en transportbedrijven, merken we. De uitstootcijfers vallen in vergelijking met reguliere diesel veel lager uit. Dat scheelt een slok op een borrel”, vertelt eigenaar Gerbert Vissers van het oliebedrijf. “In vergelijking met bijvoorbeeld LNG, dat in opkomst is voor vrachtverkeer, heeft deze nieuwe synthetische diesel een heel groot voordeel. Je kunt deze brandstof gebruiken in elke dieselmotor. Dat maakt het extra interessant voor de klant.”

Het prijsverschil van Ssynfuel+ ten opzichte van reguliere diesel bedraagt op dit moment per liter ongeveer 30 cent (inclusief btw), legt Vissers uit. Eco2Fuel en Eco2Fuel+ zijn net iets duurder dan diesel. “Voor consumenten is het verschil op dit moment wellicht nog te groot, maar we merken dat bedrijven echt enthousiast zijn. Het kan ze helpen om bepaalde groene certificaten te behalen. Bij aanbestedingen, waarbij je ook bonuspunten krijgt voor duurzaamheid, kan dat een doorslaggevende rol spelen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Dit fossielvrije alternatief voor diesel kan bedrijven helpen om bepaalde groene certificaten te behalen”, vertelt eigenaar Gerbert Vissers (rechts) van Visser Olie (Foto’s: FotoHuis Venray).

Mix van brandstoffen

Het begint inmiddels aardig te lopen, merkt Vissers. “We geloven in een mix van brandstoffen. We willen ons voor de toekomst niet blindstaren op een of twee alternatieven, maar breed inzetten. Er zijn op dit moment meer opties dan laadpalen en waterstof om de uitstoot terug te dringen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Waar het precies uitkomt, weten wij uiteraard ook niet precies. Maar kwalitatief goede biobrandstoffen – waarbij gebruik wordt gemaakt van reststromen – kunnen van groot belang zijn bij de overgang naar de toekomst.”

Vissers is van plan om de brandstof binnenkort ook op andere tankstations aan te bieden. “Wij zijn van plan om het op meerdere locaties in te zetten. We gaan dat uiteraard niet in het wildeweg doen. Wij kiezen bewust voor plekken waar we verwachten dat het werkt, waar veel vrachtverkeer of bedrijfswagens passeren. Of waar veel bedrijven in de buurt zitten waarvoor dit dieselalternatief heel interessant kan uitpakken.”

Transitiebrandstof

Volgens Van Maurik wordt er nog steeds volop geïnvesteerd in dieselvoertuigen. Al die auto’s, bedrijfs- en vrachtwagens gaan nog wel de nodige jaren mee. “Dit is in onze ogen de perfecte transitiebrandstof. De investeringen voor de klant zijn beperkt. Je hoeft niet meteen de dieselvoertuigen de deur uit te doen – wat uiteraard alles behalve duurzaam is – en kunt toch een flinke emissie-reductie neerzetten. Kortom, met deze brandstof combineren we het beste van twee werelden en kunnen we een flinke slag slaan op weg naar een toekomst zónder fossiele brandstoffen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.