Gasunie wil lng-terminal in noorden van Duitsland realiseren

bij gebruik altijd bronvermelding naar www.hafen-hamburg.de

Gasunie, Oiltanking en Vopak hebben plannen voor het ontwikkelen van een lng-terminal in het noorden van Duitsland. De drie bedrijven zijn een joint venture aangegaan voor de bouw, het eigendom en het beheer van een importterminal voor vloeibaar aardgas (lng) ten noorden van Hamburg. De terminal gaat zich ook bezighouden met het leveren van diensten voor de distributie van deze brandstof, die onder meer geschikt is voor toepassing in vrachtwagens.

Met de beoogde faciliteit willen de partijen het laden en lossen van lng-schepen en opslag van deze brandstof mogelijk maken. Ook regasificatie van het vloeibare aardgas en injectie ervan in het aardgasnet zijn mogelijk. Lng kan vanaf deze nieuwe locatie via vrachtwagens en binnenschepen gedistribueerd worden.

Strategische locatie

In juli 2017 kregen de drie bedrijven groen licht van de Europese mededingingsautoriteiten om de joint venture op te richten. De start van de bouw van deze eerste lng-terminal in Duitsland staat gepland na het nemen van een definitieve investeringsbeslissing. Dat moet volgend jaar gebeuren. Of het doorgaat is mede afhankelijk van de reacties in de markt. De terminal zou dan naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 gereed kunnen zijn voor gebruik.

De ontwikkeling van de terminal richt zich op dit moment op de locatie Brunsbüttel, ten noorden van Hamburg. De nabijgelegen haven van Hamburg en de industrie in de regio zorgen volgens de initiatiefnemers voor een aantrekkelijk ondernemingsklimaat. Via het Noord-Oostzeekanaal, dat zich in de directe nabijheid van de beoogde terminal bevindt, zijn Scandinavië en de Baltische staten goed bereikbaar.

Foto: Port of Hamburg / www.hafen-hamburg.de

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gasunie wil lng-terminal in noorden van Duitsland realiseren | TankPro.nl

Gasunie wil lng-terminal in noorden van Duitsland realiseren

bij gebruik altijd bronvermelding naar www.hafen-hamburg.de

Gasunie, Oiltanking en Vopak hebben plannen voor het ontwikkelen van een lng-terminal in het noorden van Duitsland. De drie bedrijven zijn een joint venture aangegaan voor de bouw, het eigendom en het beheer van een importterminal voor vloeibaar aardgas (lng) ten noorden van Hamburg. De terminal gaat zich ook bezighouden met het leveren van diensten voor de distributie van deze brandstof, die onder meer geschikt is voor toepassing in vrachtwagens.

Met de beoogde faciliteit willen de partijen het laden en lossen van lng-schepen en opslag van deze brandstof mogelijk maken. Ook regasificatie van het vloeibare aardgas en injectie ervan in het aardgasnet zijn mogelijk. Lng kan vanaf deze nieuwe locatie via vrachtwagens en binnenschepen gedistribueerd worden.

Strategische locatie

In juli 2017 kregen de drie bedrijven groen licht van de Europese mededingingsautoriteiten om de joint venture op te richten. De start van de bouw van deze eerste lng-terminal in Duitsland staat gepland na het nemen van een definitieve investeringsbeslissing. Dat moet volgend jaar gebeuren. Of het doorgaat is mede afhankelijk van de reacties in de markt. De terminal zou dan naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 gereed kunnen zijn voor gebruik.

De ontwikkeling van de terminal richt zich op dit moment op de locatie Brunsbüttel, ten noorden van Hamburg. De nabijgelegen haven van Hamburg en de industrie in de regio zorgen volgens de initiatiefnemers voor een aantrekkelijk ondernemingsklimaat. Via het Noord-Oostzeekanaal, dat zich in de directe nabijheid van de beoogde terminal bevindt, zijn Scandinavië en de Baltische staten goed bereikbaar.

Foto: Port of Hamburg / www.hafen-hamburg.de

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.