Streep door rekening Fastned; laadpalen Shell mogen gewoon blijven staan

De laadpalen van Shell bij het tankstation langs de A12 bij Gouda hoeven niet weggehaald te worden. Dat heeft de rechter bepaald. De uitspraak is opnieuw een streep door de rekening van Fastned, dat op diezelfde locatie ook een snellaadstation exploiteert. Begin december trok de aanbieder van laadpalen ook al aan het kortste eind bij de rechtbank in Amsterdam. Bij die zaak betrof het een tankstation van Shell langs de A1 bij Muiden.

Bij Fastned zijn ze bepaald niet gelukkig met de nieuwe concurrentie. Het bedrijf vindt dat meerdere aanbieders van laadpalen op een locatie tot onveilige en onoverzichtelijke verkeerssituaties leiden, bijvoorbeeld omdat automobilisten van de ene naar de andere laadplek rijden. Daarbij zouden bestuurders de regels omtrent het eenrichtingsverkeer op de verzorgingsplaats regelmatig in de wind slaan.

Bezoekers van verzorgingsplaats De Andel langs de A12 bij Gouda kunnen sinds half december kiezen of ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal van Shell of bij het laadstation van Fastned. Het gaat in beide gevallen om snellaadpalen met een vermogen van 50 kW. De laadpalen staan op een steenworp afstand van elkaar.

Gevolgen uitspraak

De uitspraak van de rechter is een flinke tegenvaller voor Fastned, dat inmiddels zo’n zestig laadstations langs de Nederlandse snelwegen in handen heeft en wil doorgroeien naar tweehonderd locaties. Het vonnis is voor andere tankstations langs snelwegen mogelijk aanleiding om komende tijd ook laadpalen neer te zetten.

Twee weken terug besloot de rechtbank in Amsterdam dat een tankstation van Shell langs de A1 bij Muiden terecht een vergunning heeft gekregen van het ministerie voor het plaatsen van vier laadpalen voor elektrische auto’s. Fastned had in 2011 een verzoek ingediend om op deze locatie oplaadpunten te realiseren, maar vanwege werkzaamheden op de verzorgingsplaats werd deze vergunning destijds niet verleend.

De exploitant van het betreffende Shell-station en wegrestaurant op verzorgingsplaats De Hackelaar bij Muiden vroeg in oktober 2014 een vergunning aan voor het aanleggen van vier laadpunten en het toevoegen van zeven parkeerplaatsen. Die vergunning werd door het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu verleend. Fastned besloot de verstrekking van de vergunning aan te vechten, maar kreeg van de rechter geen gelijk.

Wel of geen shops?

Ondertussen ligt er nog een andere zaak bij de rechter waar Fastned bij betrokken is. Het bedrijf wil bij de laadfaciliteiten shops realiseren, zodat mensen die hun elektrische auto opladen ook naar het toilet kunnen of wat te eten of drinken kunnen halen. Tankstations zijn bepaald niet gelukkig met de plannen van Fastned, omdat zij bij de veilingen van de exploitatierechten van snelwegstations flinke bedragen moeten neertellen voor de locaties. Deze zaak ligt inmiddels bij de Raad van State.

Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, kan ervoor gekozen worden om per verzorgingsplaats maar één aanbieder van laadpalen toe te staan. Een dergelijke beslissing zal grote gevolgen hebben voor tankstations op plekken langs de snelweg waar Fastned eerder een vergunning heeft weten te bemachtigen.

70% voor één aanbieder

Uit onze poll blijkt dat 70 procent van de deelnemers vindt dat Rijkswaterstaat per verzorgingsplaats langs de snelweg slechts één aanbieder van laadpalen moet toestaan. Vooral het feit dat Shell laadpalen plaatst op een steenworp afstand van de Fastned-locatie wordt als storend en ongezond ervaren. Er zijn immers ook nog voldoende andere plekken langs snelwegen waar nog geen oplaadpalen staan. Michiel Langezaal, een van de twee oprichters van Fastned, vindt het vooral vreemd dat Shell stroom gaat verkopen op een vergunning die ze eigenlijk hebben om brandstof te verkopen. “Dat vinden wij raar”, zei hij daarover tegen de NOS. “Wij mogen als stroomleverancier ook niet zomaar benzine verkopen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Streep door rekening Fastned; laadpalen Shell mogen gewoon blijven staan | TankPro.nl

Streep door rekening Fastned; laadpalen Shell mogen gewoon blijven staan

De laadpalen van Shell bij het tankstation langs de A12 bij Gouda hoeven niet weggehaald te worden. Dat heeft de rechter bepaald. De uitspraak is opnieuw een streep door de rekening van Fastned, dat op diezelfde locatie ook een snellaadstation exploiteert. Begin december trok de aanbieder van laadpalen ook al aan het kortste eind bij de rechtbank in Amsterdam. Bij die zaak betrof het een tankstation van Shell langs de A1 bij Muiden.

Bij Fastned zijn ze bepaald niet gelukkig met de nieuwe concurrentie. Het bedrijf vindt dat meerdere aanbieders van laadpalen op een locatie tot onveilige en onoverzichtelijke verkeerssituaties leiden, bijvoorbeeld omdat automobilisten van de ene naar de andere laadplek rijden. Daarbij zouden bestuurders de regels omtrent het eenrichtingsverkeer op de verzorgingsplaats regelmatig in de wind slaan.

Bezoekers van verzorgingsplaats De Andel langs de A12 bij Gouda kunnen sinds half december kiezen of ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal van Shell of bij het laadstation van Fastned. Het gaat in beide gevallen om snellaadpalen met een vermogen van 50 kW. De laadpalen staan op een steenworp afstand van elkaar.

Gevolgen uitspraak

De uitspraak van de rechter is een flinke tegenvaller voor Fastned, dat inmiddels zo’n zestig laadstations langs de Nederlandse snelwegen in handen heeft en wil doorgroeien naar tweehonderd locaties. Het vonnis is voor andere tankstations langs snelwegen mogelijk aanleiding om komende tijd ook laadpalen neer te zetten.

Twee weken terug besloot de rechtbank in Amsterdam dat een tankstation van Shell langs de A1 bij Muiden terecht een vergunning heeft gekregen van het ministerie voor het plaatsen van vier laadpalen voor elektrische auto’s. Fastned had in 2011 een verzoek ingediend om op deze locatie oplaadpunten te realiseren, maar vanwege werkzaamheden op de verzorgingsplaats werd deze vergunning destijds niet verleend.

De exploitant van het betreffende Shell-station en wegrestaurant op verzorgingsplaats De Hackelaar bij Muiden vroeg in oktober 2014 een vergunning aan voor het aanleggen van vier laadpunten en het toevoegen van zeven parkeerplaatsen. Die vergunning werd door het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu verleend. Fastned besloot de verstrekking van de vergunning aan te vechten, maar kreeg van de rechter geen gelijk.

Wel of geen shops?

Ondertussen ligt er nog een andere zaak bij de rechter waar Fastned bij betrokken is. Het bedrijf wil bij de laadfaciliteiten shops realiseren, zodat mensen die hun elektrische auto opladen ook naar het toilet kunnen of wat te eten of drinken kunnen halen. Tankstations zijn bepaald niet gelukkig met de plannen van Fastned, omdat zij bij de veilingen van de exploitatierechten van snelwegstations flinke bedragen moeten neertellen voor de locaties. Deze zaak ligt inmiddels bij de Raad van State.

Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, kan ervoor gekozen worden om per verzorgingsplaats maar één aanbieder van laadpalen toe te staan. Een dergelijke beslissing zal grote gevolgen hebben voor tankstations op plekken langs de snelweg waar Fastned eerder een vergunning heeft weten te bemachtigen.

70% voor één aanbieder

Uit onze poll blijkt dat 70 procent van de deelnemers vindt dat Rijkswaterstaat per verzorgingsplaats langs de snelweg slechts één aanbieder van laadpalen moet toestaan. Vooral het feit dat Shell laadpalen plaatst op een steenworp afstand van de Fastned-locatie wordt als storend en ongezond ervaren. Er zijn immers ook nog voldoende andere plekken langs snelwegen waar nog geen oplaadpalen staan. Michiel Langezaal, een van de twee oprichters van Fastned, vindt het vooral vreemd dat Shell stroom gaat verkopen op een vergunning die ze eigenlijk hebben om brandstof te verkopen. “Dat vinden wij raar”, zei hij daarover tegen de NOS. “Wij mogen als stroomleverancier ook niet zomaar benzine verkopen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.