Tweede Kamer stemt vóór verder opschroeven biobrandstoffen

Farnborough Retail 2011

De Tweede Kamer heeft dinsdag gestemd voor het verhogen van het aandeel biobrandstof in benzine en diesel. In 2020 moet 16,4 procent van de voertuigen in ons land op biobrandstof rijden. Goed nieuws, vindt Eric van den Heuvel van het Platform Duurzame Biobrandstoffen. “Gebruik van biobrandstoffen is komende jaren echt een must om de CO2-uitstoot terug te dringen.”

In aanloop naar het debat en de stemming lieten zo’n tweehonderd wetenschappers in een open brief weten zich zorgen te maken over het huidige biobrandstofbeleid van de Europese Unie. Ook in de Tweede Kamer kwam het gebruik van soja- en palmolie in biobrandstof – en de gevolgen daarvan – aan bod. “Ik snap en deel hun zorgen over de issues die bij de wereldwijde palmolieproductie spelen, maar zie ook dat in 2016 in Nederland geen biobrandstoffen meer uit soja en palmolie worden gebruikt,” aldus Van den Heuvel.

Volgens Van den Heuvel stimuleert de nieuwe regelgeving bedrijven juist om bij de ontwikkeling en productie van biobrandstoffen te kiezen voor gebruik van reststromen en afval. “Voor die biobrandstof geldt een dubbeltelling. Kortom, door deze nieuwe regels zorg je er juist voor dat partijen niet inzetten op conventionele, maar op geavanceerde biobrandstoffen.”

Biobrandstoffen zijn onmisbare schakel

We schakelen echt niet van de ene op andere dag over op elektrisch rijden, denkt Van den Heuvel. “Willen we als Nederland aan de emissie-eisen voldoen, dan zullen er echt grote stappen moeten worden gezet. Toepassing van biobrandstoffen is daar een belangrijk onderdeel van.” We staan op dit moment voor een grote uitdaging. “We moeten bouwen aan een toekomst zonder fossiele brandstoffen. Die energietransitie kost tijd. Ondertussen kunnen we niet achteroverleunen.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vindt biobrandstoffen niet zaligmakend. Ze moeten alleen gebruikt worden als ze echt beter zijn voor het klimaat. Volgens haar staat ons land op dit moment in de top-5 wat betreft duurzame biobrandstoffen. In de nieuwe plannen is opgenomen dat het bijmengen van conventionele biobrandstoffen nog tot 5 procent is toegestaan. Het kabinet wil daarmee voorkomen dat gebruik van biobrandstoffen leidt tot ontbossing en landroof.

Invoering van E10

Dat Nederlandse tankstations in de loop van 2018 moeten overstappen op E10-benzine was al bekend. De brandstof met tien procent bijgemengde bio-ethanol komt in plaats van Euro 95. VVD-Tweede Kamerlid Erik Ziengs plaatste nog wel een aantal kanttekeningen bij de invoering. Hij vroeg daarbij specifiek aandacht voor de gevolgen voor de kleine pomphouders. Die zullen namelijk forse investeringen moeten doen, aldus Ziengs.

Staatssecretaris Van Veldhoven liet weten in gesprek te zijn met de sector over de invoering van E10. De gevolgen voor de kleine pomphouder komen daarbij zeker aan bod. Voor auto’s die niet uit de voeten kunnen met de nieuwe brandstof, moet Euro 95 overigens wel gewoon beschikbaar blijven aan de pomp.

Het Platform Duurzame Biobrandstoffen krijgt geregeld vragen uit de sector over biobrandstoffen. “Maar daarbij speelt de samenstelling meestal niet zo’n grote rol. Tankstationondernemers willen zich toch vooral bezighouden met de praktische kant van het verhaal. Kortom, hoe verdien je geld met biobrandstoffen? Zij moeten er in mijn ogen dan ook volledig op kunnen vertrouwen dat de eerder genoemde duurzaamheidsissues afgedekt zijn.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer stemt vóór verder opschroeven biobrandstoffen | TankPro.nl

Tweede Kamer stemt vóór verder opschroeven biobrandstoffen

Farnborough Retail 2011

De Tweede Kamer heeft dinsdag gestemd voor het verhogen van het aandeel biobrandstof in benzine en diesel. In 2020 moet 16,4 procent van de voertuigen in ons land op biobrandstof rijden. Goed nieuws, vindt Eric van den Heuvel van het Platform Duurzame Biobrandstoffen. “Gebruik van biobrandstoffen is komende jaren echt een must om de CO2-uitstoot terug te dringen.”

In aanloop naar het debat en de stemming lieten zo’n tweehonderd wetenschappers in een open brief weten zich zorgen te maken over het huidige biobrandstofbeleid van de Europese Unie. Ook in de Tweede Kamer kwam het gebruik van soja- en palmolie in biobrandstof – en de gevolgen daarvan – aan bod. “Ik snap en deel hun zorgen over de issues die bij de wereldwijde palmolieproductie spelen, maar zie ook dat in 2016 in Nederland geen biobrandstoffen meer uit soja en palmolie worden gebruikt,” aldus Van den Heuvel.

Volgens Van den Heuvel stimuleert de nieuwe regelgeving bedrijven juist om bij de ontwikkeling en productie van biobrandstoffen te kiezen voor gebruik van reststromen en afval. “Voor die biobrandstof geldt een dubbeltelling. Kortom, door deze nieuwe regels zorg je er juist voor dat partijen niet inzetten op conventionele, maar op geavanceerde biobrandstoffen.”

Biobrandstoffen zijn onmisbare schakel

We schakelen echt niet van de ene op andere dag over op elektrisch rijden, denkt Van den Heuvel. “Willen we als Nederland aan de emissie-eisen voldoen, dan zullen er echt grote stappen moeten worden gezet. Toepassing van biobrandstoffen is daar een belangrijk onderdeel van.” We staan op dit moment voor een grote uitdaging. “We moeten bouwen aan een toekomst zonder fossiele brandstoffen. Die energietransitie kost tijd. Ondertussen kunnen we niet achteroverleunen.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vindt biobrandstoffen niet zaligmakend. Ze moeten alleen gebruikt worden als ze echt beter zijn voor het klimaat. Volgens haar staat ons land op dit moment in de top-5 wat betreft duurzame biobrandstoffen. In de nieuwe plannen is opgenomen dat het bijmengen van conventionele biobrandstoffen nog tot 5 procent is toegestaan. Het kabinet wil daarmee voorkomen dat gebruik van biobrandstoffen leidt tot ontbossing en landroof.

Invoering van E10

Dat Nederlandse tankstations in de loop van 2018 moeten overstappen op E10-benzine was al bekend. De brandstof met tien procent bijgemengde bio-ethanol komt in plaats van Euro 95. VVD-Tweede Kamerlid Erik Ziengs plaatste nog wel een aantal kanttekeningen bij de invoering. Hij vroeg daarbij specifiek aandacht voor de gevolgen voor de kleine pomphouders. Die zullen namelijk forse investeringen moeten doen, aldus Ziengs.

Staatssecretaris Van Veldhoven liet weten in gesprek te zijn met de sector over de invoering van E10. De gevolgen voor de kleine pomphouder komen daarbij zeker aan bod. Voor auto’s die niet uit de voeten kunnen met de nieuwe brandstof, moet Euro 95 overigens wel gewoon beschikbaar blijven aan de pomp.

Het Platform Duurzame Biobrandstoffen krijgt geregeld vragen uit de sector over biobrandstoffen. “Maar daarbij speelt de samenstelling meestal niet zo’n grote rol. Tankstationondernemers willen zich toch vooral bezighouden met de praktische kant van het verhaal. Kortom, hoe verdien je geld met biobrandstoffen? Zij moeten er in mijn ogen dan ook volledig op kunnen vertrouwen dat de eerder genoemde duurzaamheidsissues afgedekt zijn.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.