‘Rijden in benzineauto goedkoper dan keuze voor elektrische auto’

Elektrisch rijden is op dit moment nog duurder dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor, een onderzoek naar de actuele stand van zaken op het gebied van elektrisch rijden. Uit de enquête van de ANWB blijkt verder dat op dit moment 38 procent van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd is in elektrisch rijden.

Bij het onderzoek is uitgegaan van een situatie waarbij de bestuurder vier jaar achter elkaar 15.000 kilometer per jaar rijdt. In de berekening zijn niet alleen de kosten voor het tanken of het laden meegenomen, maar ook de aanschafprijs van de auto’s, verzekering en wegenbelasting en de restwaarde. De kosten komen voor een elektrische auto per maand uit op 689 euro (55,9 cent per kilometer). Voor een benzineauto betaal je maandelijks 632 euro (50,6 cent per kilometer).

Milieuwinst is belangrijkste reden

Vooral de milieuwinst wordt genoemd bij de keuze voor een elektrische auto; 85 procent van de ondervraagden vindt dit een belangrijke reden om over te schakelen op een elektrische auto. Bijna de helft (46 procent) overweegt een elektrische auto om op den duur geld te besparen, 44 procent om voorbereid te zijn op de toekomst.

Reden om niet voor een elektrische auto te kiezen is vooral de hoge prijs; 65 procent vindt ev’s in vergelijking met modellen op benzine of diesel nog te duur. Ook de beperkte actieradius (31 procent) en het gebrek aan laadpalen worden genoemd (24 procent). Op dit moment zijn er in ons land 775 snellaadpunten en ruim 31.000 openbare laadpalen. Het model met de beste actieradius is de Opel Ampera-E. Volgens de brochure kan dit model 520 kilometer afleggen op een volle accu.

Nog veel werk aan de winkel

De doorbraak van de elektrische auto in de consumentenmarkt is volgens de ANWB cruciaal voor de overgang naar rijden zonder uitstoot van CO2. “De elektrische auto stoot minder CO2 uit – met duurzaam opgewekte stroom zelfs helemaal geen – en produceert veel minder schadelijke stoffen zoals fijnstof. Daarmee is de elektrische auto een comfortabel, schoon en zuinig alternatief voor de huidige fossiele brandstofauto.” Dat de politiek hier nu echt werk van wil maken, is volgens de bond een goede zaak. “Maar om tot de gewenste doorbraak te komen, moet er nog wel veel gebeuren.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijden in benzineauto goedkoper dan keuze voor elektrische auto’ | TankPro.nl

‘Rijden in benzineauto goedkoper dan keuze voor elektrische auto’

Elektrisch rijden is op dit moment nog duurder dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor, een onderzoek naar de actuele stand van zaken op het gebied van elektrisch rijden. Uit de enquête van de ANWB blijkt verder dat op dit moment 38 procent van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd is in elektrisch rijden.

Bij het onderzoek is uitgegaan van een situatie waarbij de bestuurder vier jaar achter elkaar 15.000 kilometer per jaar rijdt. In de berekening zijn niet alleen de kosten voor het tanken of het laden meegenomen, maar ook de aanschafprijs van de auto’s, verzekering en wegenbelasting en de restwaarde. De kosten komen voor een elektrische auto per maand uit op 689 euro (55,9 cent per kilometer). Voor een benzineauto betaal je maandelijks 632 euro (50,6 cent per kilometer).

Milieuwinst is belangrijkste reden

Vooral de milieuwinst wordt genoemd bij de keuze voor een elektrische auto; 85 procent van de ondervraagden vindt dit een belangrijke reden om over te schakelen op een elektrische auto. Bijna de helft (46 procent) overweegt een elektrische auto om op den duur geld te besparen, 44 procent om voorbereid te zijn op de toekomst.

Reden om niet voor een elektrische auto te kiezen is vooral de hoge prijs; 65 procent vindt ev’s in vergelijking met modellen op benzine of diesel nog te duur. Ook de beperkte actieradius (31 procent) en het gebrek aan laadpalen worden genoemd (24 procent). Op dit moment zijn er in ons land 775 snellaadpunten en ruim 31.000 openbare laadpalen. Het model met de beste actieradius is de Opel Ampera-E. Volgens de brochure kan dit model 520 kilometer afleggen op een volle accu.

Nog veel werk aan de winkel

De doorbraak van de elektrische auto in de consumentenmarkt is volgens de ANWB cruciaal voor de overgang naar rijden zonder uitstoot van CO2. “De elektrische auto stoot minder CO2 uit – met duurzaam opgewekte stroom zelfs helemaal geen – en produceert veel minder schadelijke stoffen zoals fijnstof. Daarmee is de elektrische auto een comfortabel, schoon en zuinig alternatief voor de huidige fossiele brandstofauto.” Dat de politiek hier nu echt werk van wil maken, is volgens de bond een goede zaak. “Maar om tot de gewenste doorbraak te komen, moet er nog wel veel gebeuren.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.