Elektrische trucks worden opgeladen via leiding boven snelweg

In Duitsland vindt een test plaats om vrachtauto’s al rijdend te voorzien van stroom. In de deelstaat Hessen wordt een stuk snelweg van tien kilometer voorzien van een bovenleiding. Daardoor kunnen de trucks op dit deel van de weg rijden op stroom, mits deze voorradig is. Daarmee willen de initiatiefnemende overheden en het bedrijf Siemens zorgen voor minder gebruik van fossiele brandstoffen.

Het gaat om een stuk snelweg op de A5, in de buurt van luchthaven Frankfurt. De nieuwe test is een vervolg van een eerdere proef op een strook van twee kilometer. Initiatiefnemers zijn de landelijke overheid en het bestuur van de deelstaat. Zij hebben een overeenkomst gesloten met het Duitse industriële concern Siemens. Het project heeft de naam eHighway gekregen.

Elektrische bovenleiding

“De constructie van dit systeem moet de uitvoerbaarheid aantonen van het integreren van een elektrische bovenleiding met een reguliere snelweg. Dit systeem wordt gebruikt voor echte transportnetwerken en moet de praktische haalbaarheid bewijzen van klimaatneutraal transport in de regio Frankfurt”, aldus één van de initiatiefnemers.

Bekijk de infographic van het eHighway-project. Tekst gaat verder onder afbeelding.

Het Duitse project is niet het enige in zijn soort. Ook in Zweden en in de Amerikaanse staat Californië wordt geproefd aan deze methode van vervoer. In laatstgenoemde regio werkt Siemens samen met autobouwer Volvo om een corridor voor transport op te zetten. Doel is om een uitstootvrije route te creëren van ongeveer dertig kilometer. Deze komt te liggen tussen twee belangrijke havengebieden en plekken waar vracht kan worden overgeladen op goederentreinen.

Bekijk een video van het project in Duitsland op de website van Siemens.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elektrische trucks worden opgeladen via leiding boven snelweg | TankPro.nl

Elektrische trucks worden opgeladen via leiding boven snelweg

In Duitsland vindt een test plaats om vrachtauto’s al rijdend te voorzien van stroom. In de deelstaat Hessen wordt een stuk snelweg van tien kilometer voorzien van een bovenleiding. Daardoor kunnen de trucks op dit deel van de weg rijden op stroom, mits deze voorradig is. Daarmee willen de initiatiefnemende overheden en het bedrijf Siemens zorgen voor minder gebruik van fossiele brandstoffen.

Het gaat om een stuk snelweg op de A5, in de buurt van luchthaven Frankfurt. De nieuwe test is een vervolg van een eerdere proef op een strook van twee kilometer. Initiatiefnemers zijn de landelijke overheid en het bestuur van de deelstaat. Zij hebben een overeenkomst gesloten met het Duitse industriële concern Siemens. Het project heeft de naam eHighway gekregen.

Elektrische bovenleiding

“De constructie van dit systeem moet de uitvoerbaarheid aantonen van het integreren van een elektrische bovenleiding met een reguliere snelweg. Dit systeem wordt gebruikt voor echte transportnetwerken en moet de praktische haalbaarheid bewijzen van klimaatneutraal transport in de regio Frankfurt”, aldus één van de initiatiefnemers.

Bekijk de infographic van het eHighway-project. Tekst gaat verder onder afbeelding.

Het Duitse project is niet het enige in zijn soort. Ook in Zweden en in de Amerikaanse staat Californië wordt geproefd aan deze methode van vervoer. In laatstgenoemde regio werkt Siemens samen met autobouwer Volvo om een corridor voor transport op te zetten. Doel is om een uitstootvrije route te creëren van ongeveer dertig kilometer. Deze komt te liggen tussen twee belangrijke havengebieden en plekken waar vracht kan worden overgeladen op goederentreinen.

Bekijk een video van het project in Duitsland op de website van Siemens.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.