Belgen stappen massaal over van diesel naar benzine

Dieselauto’s verliezen in België snel aan populariteit. Jarenlang was de brandstof dominant in de autoverkopen. Echter, in de eerste helft van dit jaar werden 131.161 benzinemodellen verkocht, tegenover 123.738 dieselvarianten. Daarmee is het benzineaandeel in de nieuwverkopen voor het eerst in twintig jaar groter dan diesel.

Oorzaak van de verandering is dat diesel fiscaal minder aantrekkelijk is gemaakt. Diverse autobelastingen, waaronder accijns, zijn de laatste tijd veranderd, waardoor de literprijs voor diesel naar het niveau van benzine toe is gekropen. Daardoor stijgt het aantal kilometers dat een automobilist moet rijden om voordeliger uit te zijn met een diesel, melden diverse Belgische media.

Verdieseld

Sinds 1998 was de brandstof elk jaar populairder in de autoverkopen. Daardoor is het Belgische wagenpark zwaar ‘verdieseld’ in de afgelopen twintig jaar. In 2008 stond de brandstof op zijn hoogtepunt. Toen reed tachtig procent van de nieuwverkochte auto’s op diesel.

De laatste jaren is dit minder geworden, vooral door fiscale impulsen. De gevolgen daarvan worden komend jaar waarschijnlijk nog sterker. In 2018 worden de belastingen op diesel en benzine gelijkgetrokken, waardoor verkoop van benzinevoertuigen vermoedelijk nog sterker stijgt.

Grenspomphouder

Dat diesel steeds zwaarder wordt belast, is gunstig voor pomphouders aan de grens met België. Een aantal van hen merkt dat verkopen weer langzaam aantrekken. Het wordt voor Nederlandse dieselrijders steeds minder aantrekkelijk om nog naar de zuiderburen te gaan.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgen stappen massaal over van diesel naar benzine | TankPro.nl

Belgen stappen massaal over van diesel naar benzine

Dieselauto’s verliezen in België snel aan populariteit. Jarenlang was de brandstof dominant in de autoverkopen. Echter, in de eerste helft van dit jaar werden 131.161 benzinemodellen verkocht, tegenover 123.738 dieselvarianten. Daarmee is het benzineaandeel in de nieuwverkopen voor het eerst in twintig jaar groter dan diesel.

Oorzaak van de verandering is dat diesel fiscaal minder aantrekkelijk is gemaakt. Diverse autobelastingen, waaronder accijns, zijn de laatste tijd veranderd, waardoor de literprijs voor diesel naar het niveau van benzine toe is gekropen. Daardoor stijgt het aantal kilometers dat een automobilist moet rijden om voordeliger uit te zijn met een diesel, melden diverse Belgische media.

Verdieseld

Sinds 1998 was de brandstof elk jaar populairder in de autoverkopen. Daardoor is het Belgische wagenpark zwaar ‘verdieseld’ in de afgelopen twintig jaar. In 2008 stond de brandstof op zijn hoogtepunt. Toen reed tachtig procent van de nieuwverkochte auto’s op diesel.

De laatste jaren is dit minder geworden, vooral door fiscale impulsen. De gevolgen daarvan worden komend jaar waarschijnlijk nog sterker. In 2018 worden de belastingen op diesel en benzine gelijkgetrokken, waardoor verkoop van benzinevoertuigen vermoedelijk nog sterker stijgt.

Grenspomphouder

Dat diesel steeds zwaarder wordt belast, is gunstig voor pomphouders aan de grens met België. Een aantal van hen merkt dat verkopen weer langzaam aantrekken. Het wordt voor Nederlandse dieselrijders steeds minder aantrekkelijk om nog naar de zuiderburen te gaan.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.