Veel leaserijders overgestapt van diesel naar benzine

Leaserijders kozen in 2016 veel minder vaak voor een dieselauto, zo blijkt uit de cijfers van LeasePlan over het afgelopen jaar. Het aandeel dieselauto’s zakte afgelopen jaar flink, van 52 naar 39 procent. Dit in het voordeel van de benzineauto, waarvan het aandeel steeg van 36 naar 55 procent. Belangrijkste redenen: de nieuwe bijtellingsregels en de opkomst van private lease, waarbij benzine de markt domineert.

Dieselauto’s – vooral geliefd bij de zakelijke rijder – zijn sinds vorig jaar minder in trek. Het aantal bestellingen van dieselauto’s in de gehele leasemarkt daalde zelfs met 47 procent naar 46.000. De nieuwste cijfers van marktleider LeasePlan bevestigen eerdere voorspellingen van Zwitserse bank UBS, dat het aandeel diesel in Europa de komende tien jaar verder zakt van vijftig naar tien procent.

Elektrisch

De populariteitspiek onder zakelijke rijders in de afgelopen jaren werd vooral veroorzaakt door aantrekkelijke dieselmodellen in de bijtellingscategorie van veertien procent, zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308. Nu deze categorie wegvalt, is er voor leaserijders – die vaak een tankpas van de zaak hebben – minder reden om een dieselauto te kiezen.

Erik Henstra, managing director van LeasePlan Nederland licht toe: “De verwachting is dat de zakelijke dieselrijder op den duur overstapt naar een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. Gezien het Nederlandse belastingregime en de steeds betere infrastructuur, verwacht ik dat vooral de laatste categorie aan populariteit wint. Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt met een grotere actieradius en dat is zeer welkom voor de verduurzaming van het Nederlands wagenpark.” LeasePlan verwacht dat dit jaar vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai Ioniq Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het goed doen onder leaserijders.

Bron infographic: LeasePlan

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.