Verhoging accijnsteruggave België irriteert Nederlandse grenspomphouders

Een nieuwe verhoging van de accijnsteruggave in België zorgt voor onvrede in de Nederlandse petrolbranche. De teruggave is nu zestien cent per liter en stijgt dit jaar naar achttien cent. Daardoor wordt tanken over de grens nog aantrekkelijker voor transportbedrijven. Branchevereniging Bovag heeft het probleem vorige week aangekaart bij minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. Ook Beta vroeg in het verleden al aandacht voor dit probleem in politiek Den Haag.

De nieuwe maatregel kan de grensproblematiek nog groter maken dan deze al is. Vooral door een accijnsverhoging op 1 januari 2014 zien tankstations aan de Nederlandse kant van de grens hun verkopen fors teruglopen. Ze willen daarom dat de accijnsverhoging wordt teruggedraaid of dat er compensatie plaatsvindt. Om dit af te dwingen stapte de belangenvereniging samen met Beta naar de rechtbank in Den Haag. De rechter doet 29 maart uitspraak in deze zaak.

Teruggave-regeling

Beide brancheverenigingen wijzen erop dat door de teruggave-regeling in België geen sprake meer is van een gelijk speelveld voor tankstationhouders in Europa. Grootgebruikers van diesel kunnen dankzij de teruggave-regeling de accijns op in België getankte diesel terugvragen. Nederlandse transporteurs maken volop gebruik van deze regeling. “De lucratieve steun van de Belgische Staat aan de tankstationhouders aldaar heeft grote consequenties voor hun Nederlandse collega’s. We willen daarom dat de minister met een oplossing komt”, aldus Bovag.

Vanaf 2014 heeft België de teruggaaf verhoogd van zeven cent per liter naar inmiddels zestien cent. Dat stijgt dit jaar verder naar achttien cent. De verwachting is dat vooral internationale transporteurs nog minder in Nederland gaan tanken. Administratiekantoren hebben er zelfs een verdienmodel van gemaakt.

De brancheverenigingen willen graag spoedig met de minister om tafel om dit probleem te bespreken en samen naar oplossingen te zoeken. Als oplossing noemen zij bijvoorbeeld een EU-verbod op een dergelijke steunmaatregel. Of anders het optuigen van een soortgelijke maatregel in Nederland.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verhoging accijnsteruggave België irriteert Nederlandse grenspomphouders | TankPro.nl

Verhoging accijnsteruggave België irriteert Nederlandse grenspomphouders

Een nieuwe verhoging van de accijnsteruggave in België zorgt voor onvrede in de Nederlandse petrolbranche. De teruggave is nu zestien cent per liter en stijgt dit jaar naar achttien cent. Daardoor wordt tanken over de grens nog aantrekkelijker voor transportbedrijven. Branchevereniging Bovag heeft het probleem vorige week aangekaart bij minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. Ook Beta vroeg in het verleden al aandacht voor dit probleem in politiek Den Haag.

De nieuwe maatregel kan de grensproblematiek nog groter maken dan deze al is. Vooral door een accijnsverhoging op 1 januari 2014 zien tankstations aan de Nederlandse kant van de grens hun verkopen fors teruglopen. Ze willen daarom dat de accijnsverhoging wordt teruggedraaid of dat er compensatie plaatsvindt. Om dit af te dwingen stapte de belangenvereniging samen met Beta naar de rechtbank in Den Haag. De rechter doet 29 maart uitspraak in deze zaak.

Teruggave-regeling

Beide brancheverenigingen wijzen erop dat door de teruggave-regeling in België geen sprake meer is van een gelijk speelveld voor tankstationhouders in Europa. Grootgebruikers van diesel kunnen dankzij de teruggave-regeling de accijns op in België getankte diesel terugvragen. Nederlandse transporteurs maken volop gebruik van deze regeling. “De lucratieve steun van de Belgische Staat aan de tankstationhouders aldaar heeft grote consequenties voor hun Nederlandse collega’s. We willen daarom dat de minister met een oplossing komt”, aldus Bovag.

Vanaf 2014 heeft België de teruggaaf verhoogd van zeven cent per liter naar inmiddels zestien cent. Dat stijgt dit jaar verder naar achttien cent. De verwachting is dat vooral internationale transporteurs nog minder in Nederland gaan tanken. Administratiekantoren hebben er zelfs een verdienmodel van gemaakt.

De brancheverenigingen willen graag spoedig met de minister om tafel om dit probleem te bespreken en samen naar oplossingen te zoeken. Als oplossing noemen zij bijvoorbeeld een EU-verbod op een dergelijke steunmaatregel. Of anders het optuigen van een soortgelijke maatregel in Nederland.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.