Afzet benzine stijgt zes maanden op rij

De verkoop van benzine is dit jaar zes maanden op rij gestegen. Vanaf februari tot en met juli is elke maand een plus genoteerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Een langdurige stijging van de benzineliters is er jarenlang niet geweest. Maar in de tweede helft van vorig jaar en de eerste helft van dit jaar zaten de verkopen weer in de lift.

De stijgingen van de benzineliters tussen februari en juli variëren van 0,5 tot ruim 6 procent. Bij laatstgenoemd percentage moet de kanttekening worden geplaatst dat het februari betrof en 2016 een schrikkeljaar is. Die maand duurde dus een dag langer dan vorig jaar.

Tegenover de stijgende benzinecijfers staat een dalende dieselverkoop. Weliswaar neemt de afzet in sommige maanden toe, maar in andere maanden daalt deze. De gehele trend over de eerste zeven maanden van dit jaar is licht negatief, met een daling van 0,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Verschil benzine en diesel

Het verschil tussen benzine en diesel wordt daardoor steeds kleiner. In 2008 was de dieselafzet nog 1,45 maal zo groot als de benzineverkoop. In de eerste zeven maanden van dit jaar was dat nog maar 1,26 maal zo groot. Erik de Vries van branchevereniging Nove zoekt de oorzaak vooral in de opkomst van hybride auto’s en de steeds zuiniger wordende trucks.

“Je ziet de laatste jaren een toename van de economische bedrijvigheid. Je zou daarom verwachten dat de dieselverkopen stijgen, omdat meer transport noodzakelijk is. Maar de grootste stijging vindt juist bij benzine plaats. Ik verklaar dat vooral door het steeds efficiëntere energieverbruik van vrachtauto’s. Daarnaast zie je dat autogas steeds minder populair wordt. Veel lpg-rijders stappen over naar een benzine-auto. Dat zijn belangrijke oorzaken waardoor de omzetten van beide brandstoffen naar elkaar toe bewegen.”

Bij lpg blijft de neerwaartse trend zich doorzetten. De afgelopen jaren werd telkens fors ingeleverd en ook dit jaar duikt de autogasverkoop waarschijnlijk in de min. De afzet in de eerste zeven maanden van dit jaar was zo’n tien procent lager dan een jaar eerder.

Totaal

De totale brandstofplas in diezelfde periode kwam uit op 7.132 miljoen liter benzine, diesel en lpg. Vorig jaar was dat nog 7.106 miljoen. Dat is een toename van 0,3 procent. De verwachting op lange termijn is echter dat het aantal liters fossiele brandstof daalt, vooral door zuinigere voertuigen en de opkomst van duurzame aandrijfvormen.

Zo ver is het nog niet. De groei van alternatieve brandstoffen was vorig jaar nog beperkt. Zowel het aantal voertuigen op cng, lng, biobrandstoffen en waterstof, als het aantal vulpunten met deze brandstoffen is dit jaar min of meer hetzelfde gebleven in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit het rapport Mobiliteit in Cijfers van Bovag en Rai Vereniging.

Uitzondering hierop vormt elektrisch rijden in het personenauto-segment. Daar hebben e-auto’s inmiddels de derde plek ingenomen ten koste van lpg. Tevens neemt het aantal laadplekken fors toe. Niet toevallig noteert exploitant van snellaadstations Fastned dit jaar een sterke omzetstijging in vergelijking met vorig jaar. Al maakt het bedrijf nog altijd geen winst.

Als de brandstofverkopen verder afnemen de komende jaren worden andere inkomstenbronnen, zoals de shop, steeds belangrijker. Wilt u ook weten welke mogelijkheden dit biedt en van welke trends u kunt profiteren? Kom dan naar het Nationaal Tankstation Congres op dinsdag 15 november in Expo Houten. Kijk voor meer informatie op www.tankstationvakbeurs.nl/nationaal-tankstation-congres/ of schrijf in via www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Afzet benzine stijgt zes maanden op rij | TankPro.nl

Afzet benzine stijgt zes maanden op rij

De verkoop van benzine is dit jaar zes maanden op rij gestegen. Vanaf februari tot en met juli is elke maand een plus genoteerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Een langdurige stijging van de benzineliters is er jarenlang niet geweest. Maar in de tweede helft van vorig jaar en de eerste helft van dit jaar zaten de verkopen weer in de lift.

De stijgingen van de benzineliters tussen februari en juli variëren van 0,5 tot ruim 6 procent. Bij laatstgenoemd percentage moet de kanttekening worden geplaatst dat het februari betrof en 2016 een schrikkeljaar is. Die maand duurde dus een dag langer dan vorig jaar.

Tegenover de stijgende benzinecijfers staat een dalende dieselverkoop. Weliswaar neemt de afzet in sommige maanden toe, maar in andere maanden daalt deze. De gehele trend over de eerste zeven maanden van dit jaar is licht negatief, met een daling van 0,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Verschil benzine en diesel

Het verschil tussen benzine en diesel wordt daardoor steeds kleiner. In 2008 was de dieselafzet nog 1,45 maal zo groot als de benzineverkoop. In de eerste zeven maanden van dit jaar was dat nog maar 1,26 maal zo groot. Erik de Vries van branchevereniging Nove zoekt de oorzaak vooral in de opkomst van hybride auto’s en de steeds zuiniger wordende trucks.

“Je ziet de laatste jaren een toename van de economische bedrijvigheid. Je zou daarom verwachten dat de dieselverkopen stijgen, omdat meer transport noodzakelijk is. Maar de grootste stijging vindt juist bij benzine plaats. Ik verklaar dat vooral door het steeds efficiëntere energieverbruik van vrachtauto’s. Daarnaast zie je dat autogas steeds minder populair wordt. Veel lpg-rijders stappen over naar een benzine-auto. Dat zijn belangrijke oorzaken waardoor de omzetten van beide brandstoffen naar elkaar toe bewegen.”

Bij lpg blijft de neerwaartse trend zich doorzetten. De afgelopen jaren werd telkens fors ingeleverd en ook dit jaar duikt de autogasverkoop waarschijnlijk in de min. De afzet in de eerste zeven maanden van dit jaar was zo’n tien procent lager dan een jaar eerder.

Totaal

De totale brandstofplas in diezelfde periode kwam uit op 7.132 miljoen liter benzine, diesel en lpg. Vorig jaar was dat nog 7.106 miljoen. Dat is een toename van 0,3 procent. De verwachting op lange termijn is echter dat het aantal liters fossiele brandstof daalt, vooral door zuinigere voertuigen en de opkomst van duurzame aandrijfvormen.

Zo ver is het nog niet. De groei van alternatieve brandstoffen was vorig jaar nog beperkt. Zowel het aantal voertuigen op cng, lng, biobrandstoffen en waterstof, als het aantal vulpunten met deze brandstoffen is dit jaar min of meer hetzelfde gebleven in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit het rapport Mobiliteit in Cijfers van Bovag en Rai Vereniging.

Uitzondering hierop vormt elektrisch rijden in het personenauto-segment. Daar hebben e-auto’s inmiddels de derde plek ingenomen ten koste van lpg. Tevens neemt het aantal laadplekken fors toe. Niet toevallig noteert exploitant van snellaadstations Fastned dit jaar een sterke omzetstijging in vergelijking met vorig jaar. Al maakt het bedrijf nog altijd geen winst.

Als de brandstofverkopen verder afnemen de komende jaren worden andere inkomstenbronnen, zoals de shop, steeds belangrijker. Wilt u ook weten welke mogelijkheden dit biedt en van welke trends u kunt profiteren? Kom dan naar het Nationaal Tankstation Congres op dinsdag 15 november in Expo Houten. Kijk voor meer informatie op www.tankstationvakbeurs.nl/nationaal-tankstation-congres/ of schrijf in via www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.